Gajsa Skrevet 26. juni 2010 #1 Skrevet 26. juni 2010 Jeg irriterer meg over at folk må spørre hvor mye jeg har gått opp i vekt!! Synes det er helt greit dersom mamma spør, eller venninner som også er gravide, men når f.eks svogern spør, ja, da blir jeg irritert og lurer på hva i all verden han vil vite det for??!! Sist han spurte svarte jeg som sant var, men idag svarte jeg bare at det ville jeg ikke si - ferdig med det.. Som gravide skal vi plutselig måtte godta alle rare spørsmål og kommentarer, må finne oss i myye rart!! "Er du sikker på det ikke er to" er også et inn i granskauen irriterende spørsmål som bestemor har stilt flere ganger... Ja, selvsagt er jeg sikker på det...!!! Sorry, måtte bare få det ut......
happy0610 Skrevet 26. juni 2010 #2 Skrevet 26. juni 2010 ENIG!! Dustete kommentarer som : "nå må du ikke bli større, da sprekker du" - man kan bli gaaaaaal!!!!
Minimo <3 Skrevet 26. juni 2010 #3 Skrevet 26. juni 2010 helt enig! Får hele tiden kommentarer som "Helsikken, så svær du er!" I KNOW sier jeg.. er ikke noe å gjøre med det no.. Får også kommentarer på om det er 2 eller 3 der.. dritt lei.. verst er å få den første kommentaren
Høygravid & klar for min lille Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Jeg er SÅÅÅ ENIG... Folk spør; "har du gått opp mye eller?, eller hvor mye har du gått opp?" og da tenker jeg også, HVA HAR DERE MED DET.... Selv om man er gravid så betyr ikke det at kroppen er alle mans eie og at det er ok for at alle andre kommenterer på min størrrelse... Jeg sier ikke til alle andre jeg møtter at nei nå har du jammen meg blitt diger... Bare fordi at man er gravid så er det helt greit med kommentarer som: "nå er du jammen meg blitt stor", " sikker på at det kun er en baby inni der", "du har vell termin i morgen" også lignende... Jeg har fortsatt følelser og selv om jeg er gravid så syns jeg fortsatt ikke det er gøy at jeg har blitt så stor, men samtidig så er enhver graviditet individuell så man kan ikke si at den magen er stor og den er liten osv.... Hva sammenligner man da med?? Nei, jeg syns at alle andre som ikke har noe positivt å komme med bør passe munnen sinn ovenfor oss som er gravide, vi er faktisk mennesker med ganske mye følelser om dagen... Takk Gajsa for at du startet denne, godt å få ut litt agresjon her også en søvnløs natt
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 ja jeg er helt enig.. mamma sa hin dagen å gu så stor du er blitt, det ser jo ut som du skal føde, og du har jo enda lenge igjen.. ja altså det er bare 8 dager til jeg er høygravid og har bar 7 uker igjen så jeg skal jo snart føde svarte jeg. syntes det er så irriterende, ikke er jeg så stor heller, symfysemålet mitt ligger innenfor det grønne felte på helsekorte men rett under den røde så så sinnsyk svær kan jeg jo ikke være:S
iok med sønn <3 Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Ja, det er sant egentlig... Nå er jeg ganske heldig å har stort sett bare magen som veier noe, men man er jo litt følsom på det vektgreiene, siden man ofte er opptatt av det før man blir gravid, og de rundt deg er opptatt av det + at du leser hva som er normalt å veie i uke ditt å datt... Men ja, det er litt feil å si: Ja, hvor mye har du gått opp nå da? Skal vi kunne spør tilbake? Er det liksom greit å spørre om vekta til hverandre nå da?? Hadde jeg gått opp MYE, hadde jeg blitt veldig følsom på det området... men da hadde de kanskje ikke spurt heller? Ikke vet jeg... Jeg ble jo spurt en gang tidlig i svangerskapet, da jeg var kvalm å greier... "har du lagt på deg? Ser du er så runn i fjeset". Det var en kolega av meg som sa... Å jeg hadde jo ikke lagt på meg, men gått ned fordi jeg hadde kasta opp så mye, å i tilegg fått en ekstrem spysjuke etterpå... Så jeg sa som sant det var: "nei, det har jeg aldels ikke"... Hun sa bare at jeg sikkert hadde vann i kroppen eller noe, siden fjeset va litt rundt..??? Ehhh... vann i kroppen? Har ikke det ennå liksom å er i uke 33... Noen teker bare ikke... Off off...
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Svarte ei i går jeg med at det kalles fett..................... Da vart hun veldig flau;-) Tror ikke hun sier det noe mere til meg i hvertfall...hehe
mormia Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Jeg liker denne debatten!!! Ikke fordi det er så kult å få kommentarer som å så stor du er blitt. Eller som en kollega lirte av seg: Ååååå, Du har jo blitt helt enorm!!!! Kjenner jeg blir pissed. Hadde lyst til å svare at hun var ikke blitt så liten hun heller. Godt å se og høre at det er flere som reagerer. Men så har jeg da venninner med vett nok i skallen som er grådig gode motsatt vei. Som sier "Du er så helt fantastisk ut!!! Du er så fin! Og det veier så salig opp. Så fra nå av er det det jeg sier til alle gravide jeg kjenner!!!!! For det er skikkelig fint med gravidemager. Men det føles avogtil, med enkelte, som at siden jeg ikke har blitt så stor og bærer magen som en ball så må de kommentere noe annet stygt. Feks poengterer at "jøss, har du fått utover navle?? Eller, du ser skikkelig sliten ut! Eller du må da ha fått litt vann i kroppen også (NEI det har jeg aldeles ikke!!!!). Grådig irriterende at noen bare må rakke en ned liksom!!! Takk skal du f**** meg ha tenker jeg da. Sukk..... Dagens utblåsning!!!! (kanskje de heller skulle nevnt det fantastiske humøret mitt for tiden i stedet. Men det har jeg ikke tenkt å fortelle til de. hehehe).
Gajsa Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2010 Veldig godt å høre det er flere enn meg som irriterer seg over dette, helt utrolig hva man kan få seg til å si.. Jeg har gått opp bra mye, 20 kg, termin i morgen. Men egentlig synes jeg ikke det vises så kjempemye, har selv følt at jeg ser helt normalt gravid ut, og magen har hele tiden ligget godt innenfor på symfysemålet.. men jeg har alltid hatt komplekser med kropp, som så mange andre jenter, så det sårer veldig å få slike kommentarer, spesielt med alle hormonene som herjer for tiden... Som noen kommenterer her; heldigvis har man venninner og andre som heller sier at man ser fantastisk ut, at man stråler etc, det hjelper veldig på med slike kommentarer. Bestemoren min har kommentert hver gang jeg har møtt henne "du, så svær du er, er du sikker på det ikke er to?!!" Sist hun sa det ble jeg så irritert at jeg ikke klarte å si noe, heldigvis hatte søstra mi og svogern vett nok til å si at hun er faktisk ikke så stor, ikke større enn normalt - de skjønner veldig godt jeg blir irritert. Har også ei på jobb som irriterer vettet av meg med slike kommentarer. Møtte henne på butikken etter påske, før vi startet opp på jobb igjen, det første hun sa var "gur så svær du har blitt, og nå ser jeg det godt på ansiktet ditt også". Man blir bare helt stum og vet ikke hva man skal si. Skulle hatt en superbra kommentar på lur - et eller annet som gjorde at de ble litt flau.. Det endte med at jeg studerte ansiktet i laang tid etterpå og konkluderte med at joda, jeg har nok blitt større i ansiktet.. Når det gjelder å spørre om vekt, så er dette noe jeg aldri finner på å spørre følk om, annet enn mine beste venninner som har vært gravide, hvor mye de gikk opp i vekt.. men når svogern min spør, eller andre enn gode venninner/mamma etc, så fatter jeg ikke hva de skal med det?!!... Mitt beste minne når det gjelder slike ting, er da jeg var på apoteket for å kjøpe et eller annet, og den litt eldre damen bak disken så på meg og sa "sDu så fin du er, og for en nydelig mage!" "hæ" glapp det bare ut av meg, så hun måtte repetere det:) Jeg takket så mye og gikk ut av butikken med et bredt glis som satt påklistret resten av dagen, she made my day, skulle hatt flere slike!!
mormia Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Må bare kommentere de du skriver Gasja for jeg synst det var så fint. Denne apotekdamen liker jeg. Og ja vi jenter har komplekser hit og dit og i pissvinkel nesten uavhengig av hvor store eller små vi er. Og jeg synst vi burde klekke ut en GENIAL kommentar vi kan sende tilbake til disse folkene som kommenterer ting vi synst er sårende. Hva med å så svær du er blitt: SVAR: Huff ja det er sånn når noe vokser inne i deg vet du. Det er min unnskyldning iallefall. Hva unnskylder du deg med da?? :-) Kjenner det hjelper bare å tenke tanken på at det kan sies. Selv om eg nok ikkje tør. Haha. Eller: Hvor mye har du egentlig lagt på deg da (du som er så stor)? Nei, vet ikke vekta hadde maks grense på 150 så den ville ikke vise. Men hva veier du da??
Gajsa Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2010 Hahah, ja, det var gode kommetarer, mormia! Den siste skal jeg jaggu bruke neste gang, om det blir noe neste gang da, mtp termin i morgen:) Da får jeg eventuelt spare det til neste svangerskap, om jeg skulle være så heldig å bli gravid igjen:) Disse siste dagene har jeg ikke orket å gå ut, annet enn på butikken og til familien og venninner. Jeg var bedt på middag sammen med jobben forrige uke, jeg gadd ikke dra for jeg er så utrolig lei av slike kommentarer... Jeg har iallefall lært av egne erfaringer- treffer jeg på gravide, så vanker det kun skryt og positive kommetarer fra min side!
mormia Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 Ja. Det er slitsomt. Og for meg blir det nok siste gang jeg går her ENORMT STOR så det vil vanke bare fine ord om gravide mager og gravide kropper for all fremtid så sant jeg bare ikke glemmer hvordan det føles med en litt stor kommentar. :-) Men det skal sies at noen er verre enn andre da. Jeg har en på jobben som til stadighet sier at: nei hun hadde verre vondt enn alle andre da hun gikk gravid. Og gikk på jobb og sleit helt til den samme dagen hun fødte og riene begynte på jobb. Også jeg da svakingen som BARE sliter med bekkenlåsning og konstante ryggsmerter. Nei jeg må ikke komme der å klage i forhold til henne stakkar. Men det er jo litt synd på meg som er blitt så ENORM som hun sier (lagt på meg 10 kilo og har 2 uker igjen). Må bare riste på hodet. Blir helt målløs av sånt. Vi er alle flotte gravide kvinner med en fantastisk liten skapning som vokser inni oss. Vi må ikke glemme det. Uannsett hva folk sier om magene våre eller vår tilstand så må vi finne styrke i oss selv til å heve oss over det. Det er de som ikke er smarte nok til å ta hensyn stakkars dem. Kan ikke være kjekt å ha et sånt liv. hehe. Dene tanken hjelper meg iallefall. Lykke til alle flotte livgivende mager!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå