Gå til innhold

Oppgir ikke barnefar.

VekkaPekka

Anbefalte innlegg

Var hos en veldig frekk jordmor her forleden, på jordmorsenteret i Tromsø. Hun bemerket at jeg ikke hadde oppgitt barnefars navn, og fortalte meg at NAV kom til å kalle meg inn til et møte etter fødselen, og kreve å få vite hvem far til barnet er. Dersom jeg ikke fortalte dem det, vil NAV ta fra meg div. økonomiske stønader.

Stemmer dette? Noen som har opplevd noe lignende??

Fortsetter under...

Men HVORFOR vil du ikke oppgi barnefar?

Det er jo galt både mot deg, ungen og far i lengden...

Uansett NAV vil nok svært gjerne vite det og kommer sikkert til å kontakte deg for å forhøre seg om de kan få deg til å oppgi barnefar evt sjekke at det er rett at det skal stå "far ukjent", men de kan nok ikke ta fra deg stønadene enn så lenge. Det har vært en del debatt om dette i media i det siste, så lovendring er ventet, men kan ikke gis tilbakevirkende kraft.

Kan jo hende at jordmor bare ville opplyse om det, men at du gikk i forsvarsposisjon og derfor oppfattet henne som frekk, for jeg regner jo med at du har en grunn til ikke å ville oppgi far?...

Om de kan ta fra deg stønader vet jeg ikke, det må jo i såfall være bidragsforskuddet du mister (det som NAV utbetaler til mødre hvor far ikke betaler bidrag). Jeg har donorbarn, og har vært gjennom den prosessen to ganger med NAV, der holdt det å si at de var donorbarn (noe som jo er sant), og jeg vet jo ikke hva donor heter uansett. De innkalte meg til et møte, jeg bare ringte dem og forklarte situasjonen, og så var det okei. Men jeg vet at de skal skjerpe reglene rundt mødre som vet hvem barnefar er og ikke opplyser om det. Regner med du har dine grunner til ikke å oippgi barnefar selv om du vet hvem han er, men det kan godt hende NAV vil kreve det i ditt tilfelle.

Jeg googlet litt, og det er ikke straffbart eller ulovlig å ikke oppgi barnefar. Men du må ikke si til NAV at du vet hvem det er men ikke vil si det, du må rett og slett skrive far ukjent på alle papirer, også på svangerskapspapirene. Hvis de opplever det som sannsynlig at du vet hvem han er men bare ikke ønsker å si det, kan de faktisk ta deg til retten for å finne det ut. I ditt tilfelle med en far som har mishandlet deg, ville jeg bare sagt at jeg ble gravid på byen og ikke vet navnet hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...