Ooops I did it AGAIN Skrevet 26. juni 2010 #1 Skrevet 26. juni 2010 Lille snusk fylte nettopp ett år, og jeg synes tia har gått altfor fort! Skal begynne å jobbe snart, noe jeg gleder meg lite til Var på kontroll nettopp og han er 74 cm og 10 kg. Sover hele natta, fra 20-20.30 tia. Våkner rundt åtte på morgenen da. Hvor store er deres ettåringer? Hva liker de av leker og gjøremål? Hva spiser de, og hvor mye? Gullet har begynt med vanlig melk, og han elsker det! Hvor mye melk drikker deres små i døgnet? Tror min kunne drukket 2 liter om han fikk lov;) Har begynt å øve på å spise litt selv. Mulig vi er seint ute, men det har bare vært tull inntil nå. Må øve før barnehagestart til høsten;) Han går ikke enda, men det bekymrer meg absolutt ikke:) kvikk og rask på alle fire og løper rundt bordet:) Snakker ikke mye forståelig. Sier mamma, pappa, se der. Men han "skravler" hele tia;) Hadde bare lyst å høre hvordan andre med barn på samme alder har det:)
Rødhette <309+<312 Skrevet 26. juni 2010 #2 Skrevet 26. juni 2010 Min gutt blir ett år om ett par dager, kan ikke skjønne hvor tiden har blitt av, har gått så fort. jeg skal ikke begynne og jobbe igjen før mini begynner i barnehage i september, så har fortsatt litt tid på meg. han sover fra 19:00-09:00 frokost: en brødskive+mme lunsj: frukt og youghurt+vann middag: Det vi spiser til middag+vann kvelds:grøt + vann en flaske mme før han skal rett i seng han drikker mye vann innimellom måltidene og elsker frukt og smoothie. Vi har endå ikke begynt å gi han noe melk, tenkte å begynne neste uke, blir spennende :-) Han er 10,9kg og 78cm lang. Han liker og leke med duplo, kaste ball, "snakke" med fiskene i akvariet vårt, se drømmehagen på tv (huff), leke med ballong, gåbilen sin, han elsker å se i bøker, og dille rundt på gulvet med forskjellige ting, og liker å følge med på husarbeidet jeg gjør, han liker veldig godt å leke ute også, grave i sangkassen. Han spiser mye selv, han spiser brødskive og frukt selv, og middag som er delt opp i biter. Mini her går heller ikke endå, han liker å holde i noe, men han har gått med støtte siden 8mnd, så er sikkert ikke så lenge til, han har kjempe god kontroll. Sier mamma, pappa, hei, der, øye, og mø (hva sier kuen, han har en kubamse, han er veldig glad i) og babler mye.
april09 & oktober10 Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 Gutten min er 14 måneder i morgen, og en dag sammen med han ser ofte slik ut: Sover fra 18.30 til 06.00 Får varm melkeflaske i senga med meg før vi står opp, så koser vi litt Frokost: Havregrynsgrøt med kanel og kald melk eller vann Så er det gjerne lek og morro 1. luren: på halvannen-2 time fra ca 8.30 Lunsj: 1-2 brødskive og vann. Så er det lek og morro Eller vi drar ut på handling eller div. Mellommåltid: Frukt, Yoghurt, Musli og/eller Sviskepure. Melk/vann. 2. luren: på 1-2 time fra ca 14 (om vi klarer å drøye det til da Middag: Stort sett det vi spiser, og han elsker å spise alene! Gjort dette i et par måneder nå. Det siste nye er at han har gaffel, og at jeg setter på en bit for han, så fører han den selv inni munnen Da er han stolt og fornøyd!! Men han plukker også like gjerne med henda. Han elsker å smake på alt, og fins ikke kresen i matveien ennå Vann. Kveldsmat: Nestle havregrøt og tran. Så en melkeflaske. Legger seg mellom 18 og 19, den siste tiden oftest nærmere kl 18. Helsestasjonen her sier at en ettåring bør ha i seg 500 ml melk pr dag, inkludert yoghurt og grøt o.l. Derfor får min ca 200 ml på flaske morgen og kveld, da han drikker mest vann til mat og mellom måltidene. Vi gikk gradvis over til vanlig melk rett etter ettårsdagen. Han begynte å gå dagen før ettårsdagen,da tok han først 5 skritt alene, så 7 skritt alene, så ble det 12, så 19, så bare gikk han overalt lange strekninger. Helt sykt hvor fort utviklingen går når de knekker den koden!! Han er glad i å titte i bøkene sine, elsker å gå i trapp, enten krabbe opp "alene" eller at jeg holder hendene hans og han går selv med beina sine, liker å ta fra hverandre Duplo som jeg setter sammen, lukke opp skuffer og skap og tømme de Og han er super-opptatt av Pus! Har akkurat fått seg sandkasse og utforsker den litt om dagen. Av språk sier han bl a pus, pappa, trapp, taket, takk takk, lys, se, der, bleie, banan, jordbær. Kanskje bare jeg som skjønner mye av det han sier, for flere ting høres ut som "babba" Men han babler mye, og er fæl til å prøve å gjenta mye av det som sies. Her om dagen når han snubla, sa han "ojsann". Og han sier en del "jøss" nå Lille raringen! Noe som imponerer meg, er hvor mye han forstår av det jeg sier til han!! "Skal vi bytte bleia??" Da reiser han seg opp, og går bort til trappa og er klar for å gå opp på badet. En annen gang snakket jeg mest til meg selv egentlig og spurte" hvor er koppen din da?" Så stabber han i vei,ut i gangen og kommer tilbake med koppen sin! Hehe, yeei, ungen min skjønner norsk!! Det er supermorro med en ettåring i hus!! Men jammen er det krevende også Mon tro åssen det blir når han blir storebror om 4 måneder....??
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Jenta mi er 13 måneder. Dagen ser slik ut. Hun legger seg mellom halv sju og sju, og sover sammenhengende til mellom seks og halv åtte. Når hun våkner koser vi i senga i ca 1/2 time, leser bok, koser skravler etc. Så står vi opp og spiser frokost. Frokost mell kl.7 og 8: 2 brødskiver med kaviar, makrell i tomat, hvit ost, brun ost, leverpostei, prim eller smørost. Eller nesten to porsjoner med grøt( jenta mi er storspist) 1 soving: ca kl 9, sover da mellom 30 min og 1.30 Lunch mell 11 og 12: 2 brødskiver 2 soving: 13-14 tiden. sover da mellom 3o min og 1.30. Middag mellom 14 og 16: En god posjon med det vi spiser. Mat fra glass liker hun ikke lenger, synes nok det blir for lite smak tror jeg. Vil alltid ha det samme som meg. Liker det meste. Laks, torsk, fiskeboller, fiskekroketter, kjøttkaker, kjøttdeig( kjøttdeig og spagetti, kjøttboller, hamburgere, taco, gryteretter) kylling i små biter, det meste av grønnsaker + + Hvor mye hun spiser, varierer etter hvor godt hun liker det. Kveldsmat 18.15: 0-2 porsjoner med grøt( litt avhengig av hvor mye hun spiste til middag, og når vi spiste. Mellommåltidene spiser hun frukt og grønnsaker og drikker vann. Til måltidene får hun melk, vann eller eplejuice blandet med vann. Når hun spiser, vil hun helst gjøre alt selv. Blir sur hvis jeg prøver å mate henne, så her blir det litt grisete til tider, men utrolighva hun klarer selv. Spiser grøt selv, halve brødskiver, hele epler/pærer/ferskner/plommer/druer/bananer, drikker fra tutekopp selv og fra glass med sugerør. Kan også drikke fra vanlig glass, men glemmer seg da ofte bort og vipper litt på glasset, så det får hun kun gjøre med assistanse;) Hun har alltid sovet godt og lenge om natta( 12 timer fra hun var 3 mnd gammel) men kun 30 min lurer på dagen. Hender vi må ha 3 lurer fremdeles, hvis de bare er på 30 min. _Hun er ei meget aktiv jente, begynte å krabbe før hun var 6 mnd, gått med gåtralla si fra hun var 7 mnd og gikk rett etter at hun ble 10 mnd. Har ikke ro på seg til å sitte stille så veldig lenge om gangen, kun når hun vil lese ei bok. Kommer da med boka og vil opp på fanget;) Så til tross for ganske store mengder med mat så rekker hun ikke å bli tykk, pga det enormt store aktivitetsnivået. veier 9700 gr og er 81 cm. Vi leker i sandkassa, husker, møter andre 1 åringer, leser bøker, stabler ringer, synger aktivitetssanger, hun har gressklipper og dukkevogn som hun elsker å gå rundt og dytte, vi tar gjerne en tur på butiken sammen da får hun lov til å gå med egen vogn og er så stolt, putteboks, klatre opp og ned i sofaen, gå trapper, ta ting ut( for all del ikke inn;)) av skuffer og skap. Her har hele familien tv forbud til jenta er i seng, med untak av barnetv mellom halv seks og seks. JEg trener på spenst 2-3 ganger i uka, så da er hun i barnepassen der, hvor hun trives så godt at hun nesten ikke vil hjem;) Så tror ikke det skal bli noe problem med barnehagestart i august! Ja og sånn flyr dagene. Ord hun kan si er; pip pip, mamma, pappa, der, nei, ja, hest, bzz(for bie) men forstår mye av det vi sier og er veldig opptatt av at vi skal si navnet til ting, og da hender det at hun gjentar. Jammen herlig med en 1 åring, hun skal bli storesøster om tre mnd, skjønner nok ikke noe av det ennå, men har sett at pappaen koser magen min, så da gjør hun det også, noe jeg synes er utrolig koselig.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Jenta vår er akurat blitt 1 år. Hun sover fra 19-1930 til ca 0600, så får hu ei flaske i senga også sover vi litt mer Til frokost spiser hun 2 skiver og drikker vann. Prøver å innføre kumelk, men den kommer rett ut. Lunsj, banan el youghurt, så sover hun 1,5-2 timer Brødskive hvis hun våkner tidlig Middag: Samme som vi el. middagsglass hvis det er noe som er vanskelig å tilpasse henne (taco f.eks) Kvelds: havregrøt m bær eller brødskiver flaske rett før leggetid. Hu er ganske lita, bare 8100g og 72 cm. Har gått siden hu var 9 mnd, og det nyeste er klatring. Hun kommer seg nå opp på sofaen, stuebordet, bruker skuffene som trapp og er på god vei opp på kjøkkenbenken hvis vi ikke asser på. Så her er det full fart hele dagen. Hu sier ikke så mange ord, bare mama, pappa, hei, hade, bø, vovve (hund) og bæ hver gang hu ser en sau. Skal begynne i bhagen snart, og tror det blir kjempemorsomt for henne. Er ikke så mange barn å leke med her vi bor, men når vi får besøk av andre barn syns hun det er helt topp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå