Sussebass1 Skrevet 26. juni 2010 #1 Skrevet 26. juni 2010 Vi har en datter på straks 7 md, svigermor har mast siden jenta lå i magen at hun gjerne vil passe jenta og ha henne på overnatting. Problemet er at hun er alkoholliker, både henne og mannen... Utad så kan hun virke helt "normal", klarer av en eller annen grunn å passe jobben, men hjemmebane er noe helt annet. Hun har en sønn på 14 som ganske hyppig må legge begge to, spesielt i helger. Det har vært så mye dritt opp gjennom årene jeg har vært i familien, vil ikke sende det kjæreste jeg har på overnatting dit, hun bedyrer at de ikke drikker når hun skal være barnevakt, men skulle det skje noe så kommer jeg aldri til å kunne tilgi meg selv...Jeg har strukket meg så langt og sagt at hun kan komme hjem til oss på dagtid og ta en trilletur i nabolaget eller sitte her en time eller to, for da vet jeg at hun må være edru pga kjøring, men så langt så har ikke det skjedd pga hun har hatt så mye å gjøre (enten bakfull, eller ikke i stand til å kjøre)... Samboeren er selvfølgelig enig, men synes samtidig det er veldig trist at barnet vårt ikke skal ha veldig my kontakt med farmor, har fått inntrykk av at deler av svigerfamilien synes jeg er vanskelig og at selvfølgelig må hun få ha henne,at hun ikke vil drikke når barnet er til stedet. Jeg mener hun kan begynne med sitt eget barn, begynne å ta vare på det... Ble litt langt her...men frustrasjonen begynner å ta overhånd her:( Kanskje det er noen i lignende situasjon og hvordan takler dere det da?
*LillaMeg* Skrevet 26. juni 2010 #2 Skrevet 26. juni 2010 Jeg har en familie som er slik.. Og jeg kommer aldri til å sende sønnen min dit på overnatting eller pass. Jeg klarer ikke å stole på at dem holder seg edru, og da er det ikke vits at dem passer han. Har sagt ifra at det skjer ikke. Og de syns jo selvsagt at jeg er en hysterisk vanskelig person, men det får så være.. Hvis hun vil ha kontakt med barnebarnet så kan hun ve begynne med å komme på dagene noen timer, der dere vet at hun er edru..
Gjest Skrevet 26. juni 2010 #3 Skrevet 26. juni 2010 Du er absolutt ikke vanskelig. Jeg syns du har imøtekommet din svigermor så godt du kan.
Gjest eelis+kian Skrevet 26. juni 2010 #4 Skrevet 26. juni 2010 Nå har ikke jeg opplevd noe sånt da, men mine besteforeldre har problemer med alkohol. Mens jeg var baby sa de til mamma at de godt kunne passe meg mens hun var ute med venninner, og de skulle jo selvfølgelig ikke drikke! Mamma ble oppringt av naboene deres etter noen timer, og da var de begge to sørpe fulle, og bestefar var i ferd med å jule opp bestemor. Etter det gikk det flere år før vi så dem igjen. Nå mener jeg ikke at du trenger å være så ekstrem - jeg mener bare at du gjør det riktige når du ikke sender babyen din til svigermor. Stå på krava, du er flink! Lykke til :-)
Bumblebeee Skrevet 26. juni 2010 #5 Skrevet 26. juni 2010 Nei du er ikke vanskelig. Du er en kjærlig mor som både vil beskytte barnet ditt, og som samtidig ønsker å være imøtekommende med barnets farmor. Jeg hadde heller aldri latt en alkoholiker passe barnet mitt...og stakkars 14 åring som må legge sine egne foreldre, jeg får tårer i øynene bare av å tenke på det. Du er IKKE vanskelig! Lykke til!
tingeling81 Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Synst ikkje du er vanskeleg nei! Synst du er temmeleg fornuftig som ikkje overlet ungen din til folk du ikkje kan stole på om er edru! men han på 14 burde vel kanskje fått litt hjelp han og? høyrest jo ikkje ut som det er heilt bra for han heller å vere der...
cz77 Skrevet 26. juni 2010 #7 Skrevet 26. juni 2010 Nei, synes ikke du er vanskelig i det hele tatt. Beskytt det kjæreste du har fra alkoholikere, og bry deg ikke om eventuelle innsigelser på det.
pip pip Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 jeg syns så absolutt ikke at du er vanskelig. Hadde gjort akkurat det samme som deg. ikke la de sitte barnevakt hvis magefølelsen din sier noe annet. du har jo lyst til å vite at barnet ditt er i trgge hender når du ikke er til stede.
Lillelarve Skrevet 26. juni 2010 #9 Skrevet 26. juni 2010 Du er ikke vanskelig, men fornuftig! Du hadde ALDRI tilgitt deg selv om du hadde latt henne passe, og det hadde skjedd barnet ditt noe...
Gjest Skrevet 26. juni 2010 #10 Skrevet 26. juni 2010 Enig med alle andre. Du er fornuftig! Jeg syns du skal si det som det er til henne, og det har du kanskje allerede gjort. Du vil ikke at barnet ditt skal overnatte hos dem pga. alkoholmisbruk og slik er det.
lillepersille80 Skrevet 26. juni 2010 #11 Skrevet 26. juni 2010 Jeg er helt enig med dem over her! Du kan dessuten informere dem om at de fleste som jobber innen helse og sosial fraråder barn å sove borte fra foreldrene det første leveåret. Det er så vanskelig med mennesker som setter egne behov fremfor barna; gutten vår var ikke mer enn en uke da familie (på begge sider) ville stelle ham samt jeg ble spurt om jeg kunne pumpe så de kunne gi ham på flaske!?! Er det mulig?
Elina Skrevet 26. juni 2010 #12 Skrevet 26. juni 2010 Signerer denne! Ja, for det er absolutt å sette sine behov høyest. Har hatt samme problemer fra familimedlemmer, som har satt egoistiske krav. Og vet du hva, jeg ønsker ikke at slike personer passer jenta vår. Ville ikke hatt min jente sove hos noen andre før hun er klar for det. Og om svigerfamilien hadde vært alkolisert, hadde det IKKE skjedd. Og jeg hadde ikke brydd meg det minste om hva resten av familien syntes om det. Om noen hadde kommet med med spydigheter av den grunnen, hadde jeg ungått noe mer unødig kontakt med dem. For sånt trenger jeg rett og slett ikke i mitt liv. Nei, du gjør absolutt det rette!
Lunda med lillegutt Skrevet 26. juni 2010 #13 Skrevet 26. juni 2010 Må bare signere på det de andre skriver her, du er jo ikke vanskelig, du setter ditt lille barns velbefinnende over din svigermors lite selvbevisste ønske, og det er jo selvsagt helt naturlig og riktig gjort av deg. Hvorfor skulle du la barnet ditt overnatte der bare for å tilfredsstille svigerfamilie og en alkoholisert svigermor som ikke kan ta vare på sin egen sønn? Selvsagt er det trist at det er sånn. Men dessverre er det jo et faktum at hun ikke er i stand til å ta vare på seg selv og egen familie, og langt mindre et så lite barn. Jeg hadde valgt å være "skånsomt" ærlig både med henne og svigerfamilien om hvorfor dere velger som dere gjør, men kanskje latt mannen ta ansvaret for å snakke med sin familie. Han er jo enig med deg, og det burde holdes frem at dette er deres felles valg. Man kan ikke stole på noen som er alkoholikere. Alkoholisme er en sykdom, og må behandles som dette. At man ikke er til å stole på med hensyn til alkohol er jo en del av sykdomsbildet! Altså, du kan ikke stole på at hun ikke vil drikke når barnet ditt er der. Synes du er fornuftig!
sjøsamen Skrevet 26. juni 2010 #14 Skrevet 26. juni 2010 Jeg synes du skal være ærlig overfor henen og si at fram til nå har hun ikke klart å sette familien foran alkoholen, og at du av den grunn ikke har noe tro på at hun skal klare det med ditt barn. Og så lenge hun har et problem med alkohol så vil hun automatisk se barnet ditt mindre enn hva hun ville gjort om hun ikke hadde dette problemet. Det er ingen grunn til at du skal teste ut om hun klarer det eller ikke, barnet ditt er det mest verdifulle du har!
Sussebass1 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 27. juni 2010 Takk for svar alle sammen! Jeg tenker jo sånn som dere skriver, blir bare frustrert når ikke alle rundt i nærmeste familie kan skjønne mine/våre valg... Vi hadde kontakt med barnevernet for et par år siden angående 14 åringen. Vi hadde møte hvor begge foreldrene satt å skrev under på en avtale at de skulle slutte å drikke og starte en form for behandling. Dette skjedde jo aldri...barnevernet har vært på hjemmebesøk noen ganger, men jeg har i alle år trodd at de drar på uanmeldte besøk, men det har ikke skjedd her, så alt ser jo greit ut når de kommer... Så nå har de etter hva jeg har forstått konkludert med at gutten ikke har det så verst! Hva med å komme på besøk litt utover kvelden eller aller helst i helgene, og ikke kl 09 på en hverdag!?
Gjest Skrevet 27. juni 2010 #16 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde sagt til hele familien: Jeg er ikke vanskelig, jeg er helt tydelig. Det blir ikke aktuelt å sende mitt barn, en 7 mnd gammel baby, på overnattingsbesøk til noen jeg ikke føler jeg kan stole på. Det ville faktisk vært uansvarlig av meg å gjøre det. Jeg er ikke vanskelig, det er derimot dere som har vanskelig for å akseptere at dere ikke får det som dere vil. Basta, ferdig med det, case closed, god natt.
LivetErEnLek Skrevet 27. juni 2010 #17 Skrevet 27. juni 2010 Du gjør helt klart det rette. En kveld du føler deg litt ovenpå, så leier du "englen" på dvd og ser sammen med samboeren din, da vil du se at du ikke har noe annet valg enn det du har tatt. Hvor åpen og ærlig er svigemoren din om problemene sine? Hvis dere generelt har en god tone dere mellom, ville jeg ha leid "englen" til henne også...
Sussebass1 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 27. juni 2010 Takk for tipset, det skal jeg jammen gjøre! Svigermoren min har i følge henne selv ikke noe problemer med alkohol, det er vel noe generelt alle alkoholikere sier. Vi har vel en heller anstrengt høffelig tone oss i mellom, men jeg tenker jeg kan kjøpe filmen for å så anbefale henne å låne og se den:)
Void Skrevet 27. juni 2010 #19 Skrevet 27. juni 2010 Har vokst opp med en bestefar som drakk, og jeg må bare si; det var ikke kjekt å være liten og oppleve at han var rar av og til når vi var der. Han lovte foreldrene mine å ikke drikke når han passet meg, men man kan faktisk ikke stole på det når en alkoholiker sier sånt! Barn og babyer er veldig vare for alkoholpåvirkede voksne. Jeg synes det er kjempebra at du vil beskytte datteren din! Besteforeldrene kan være sammen med barnebarnet sitt mens du er der og. Da har du kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå