Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt skole til høsten og da vil min sønn være litt over 3månder. Er det noen andre som har begynt å gå skole når barne er så liten?

Å er jeg ei dårlig mor hvis jeg begynner å gå skole igjen så tidligg? Jeg ammer jo så jeg er veldig nærvøs for melken min. Synst det blir litt dumt og trist å måtte tilbringe friminuttene på do for å pumpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har sterkt ønske om å amme lengre enn 3 mnd, bør du vel vente med å søke skole. Hvor skal forresten sønnen være mens du er på skolen?

Skrevet

han blir hjemme med mamma. studiet er på 23timer i uka

Skrevet

Jeg er student og fikk barn i april. Hadde første eksamen 3 uker etter fødselen og en eksamen til i midten av juni. Fortsetter studiene etter sommeren mens pappan har permisjon. Jeg fullammer.

Deltok på den undervisningen jeg måtte og ikke noe mer. Hadde med meg bebisen i blant. Og jeg hadde maksimalt med det fraværet jeg kunne ha. Neste år har jeg ingen obligatorisk undervisning, så da står jeg enda "friere" og må "bare" få tid til å lese selv.

Har du bare obligatorisk undervisning eller kan du droppe noen av timene? 23 timer i uker høres i utgangspunktet litt mye ut om du planlegger å amme....men dersom du har ett barn som sover i lengre strekker kan du kanskje ta det med deg? Vet om mange som har hatt med seg baby på forelesninger. Kommer jo an på både hva slags studie det er, hvor mange timer det er i slengen og hvordan barnet ditt er.

Min erfaring er at det KAN gå fint. Skolen er forresten pålagt av staten til å tilrettelegge for amming, i skoletiden og ved eksamen. Så du skal slippe å pumpe deg på do - de stiller sikkert med ett rom til amming evt. pumping :) Og dersom du "bare" er borte 4-5 timer må du vell kanskje bare pumpe en gang for dag? Så tar du vare på melken så kan mormor gi pumpemelken neste dag?

Hør uansett med en studieveileder om hvilke rettigheter du har.

Du kan jo bare prøve, det værste som skjer er at du finner ut at det ikke funker :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg regner nesten med det at er videregående skole du har søkt på (ser på profilen din at du er født i 1990). Det blir nok vanskelig å ta med babyen da. JEG syns det er alt for tidlig, men du må selv finne ut hva du vil. Du blir ikke en dårlig mor av å sikre deg en utdannelse :-)

Med 23 timer i uka kan du glemme å fullamme i hvert fall, men det skal sikkert gå fint å amme etter skoletid. Produksjonen vil stabilisere seg etter noen dager, men husk å ikke pumpe/håndmelke mer enn den verste sprengen, så du ikke får mer melk!

Lykke til med skole og baby!

Skrevet

Jeg er også student og fødte i mars. Tok en eksamen 6 uker etter fødsel og en i begynnelsen av juni. Kommer til å fortsette studiene til høsten, da pappa tar gradert permisjon og blir hjemme 3 dager i uka.

Jeg hadde tulla med meg på skolen, eller hun var hjemme med svigermor da det var obligatorisk oppmøte, og droppet ellers det jeg kunne. Leste hjemme da jeg fant tid til det, og hadde kun som mål å stå på eksamen.

Som det også er nevnt før, tror jeg nok sikkert at skolen kan være behjelpelig med å legge tilrette for at du skal klare å gjennomføre skoleåret. De gangene tulla var hjemme, hadde jeg ingen problemer med å pumpe ca. hver 3. time - det tar da ikke mer enn 10-15 min...og det har du tid til!

Jeg tror du kan klare det, men du må være forberedt på at det kan bli tøft og travelt. Mine erfaringer er iallefall at studiene krever sitt selv om man er på skolen, man trenger tid til lesing og oppgaveskriving etc., og det kan fort bli travelt å klare både dette og å ha tid og overskudd til guttebassen! Men som sagt, går du inn for å klare det, så tror jeg du gjør det!

Lykke til uansett hva du kommer frem til:)

Skrevet

Jeg fødte i slutten av juli i fjor, og fortsatte på studiene en måned etter. Var midt i masterutdanninga, og økonomisk sett for oss var det best at pappan tok gradert 50% og jeg prøvde meg på skolen videre. Deltok på alle forelesninger, men på masteren min var det bare ca 15 timer annahver uke, og da hadde jeg med pappan og sønnen vår slik at jeg gikk ut av forelesning for å amme, men ellers passa pappan på han.

Lesing blei det minimalt av, hadde som mål å stå på to eksamner før jul, og det klarte jeg med et ganske greit resultat egentlig. Masteroppgaven har det derimot vist seg vanskelig å skrive med en liten en krabbende rundt føttene (pluss at motivasjonen heller har vært å kose meg med han før han blir for stor, enn å skrive på oppgaven).

Men min, og flere venninner av meg, sin erfaring er rett og slett det at har du motivasjon er det fullt mulig å få til! Om babyen er 1mnd, 3mnd eller 6mnd når skolen begynner har igrunn ikke så mye å si. Har moren din (hun som skulle passe sønnen din?) mulighet til å være med på skolen, evt mulighet til å komme på skolen når han skal ha pupp? Det finnes alltid gode løsninger, men de ligger ikke alltid rett under nesa (som ofte er der man leiter først :P ).

Lykke til ihvertfall, uansett hvordan du får løst det =)

Skrevet

Jeg fødte 20.april og skal begynne på høyskole i august, han blir 4 mnd når skolen starter og håper at han får plass på student barnehagen ved skolen slik at jeg får ammet han i friminuttene.

Håper på at det blir lettere ettersom han vokser...

Ånei du er ikke dårlig mor som sikkrer deg utdannelse.

Skrevet

Synes det høres litt mye ut med så mange timer og en bebis på bare 3 mnd. Husk at undervisningen er en ting, men du skal jo jobbe på enenhånd i tillegg. Og da kan det bli litt mye, for jeg regner jo med du vil vere litt med bebisen innimellom også?

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd meg bare på noen fag (det får du helt sikkert en avtale om med skolen). Og om skolen ikke ligger for langt unna skolen, kunne hun jo komme innom slik at du kan amme. Ellers må du jo ikke pumpe i hver pause. ca hver 4. time er nok. Dvs at om du ammer rett før du drar, behøver du bare pumpe en (evt to) ganger på skolen (om ikke du klarer å organisere slik at du kan amme)

Skrevet

Hei:) Alt går hvis du er motivert nok:)

Jeg født 27. november 09, og hadde tre eksamenere før jul. Babyen var med, og ammet når jeg var ferdig. Han var 7 dager da han var med på skolen første dagen. Jeg har hatt undervisning 3 dager i uken dette semesteret. Da har far tatt gradert uttak en dag i uken, ellers har mini vært med på forelesninger. Jeg har i tillegg skrevet bacheloroppgave dette semesteret. Hadde 37,5 studiepoeng i vår. Så alt er mulig. Ferdig med bachelor i økonomi nå. Begynner muligens på jus til høsten.

Jeg har ikke åpnet en eneste pensumbok etter jeg fødte. Kun jobbet med oppgaver og lest forelesningsnotater. Hadde mål om å stå, men har greid meg igjennom med bare B'er. Eneste forskjellen nå fra før jeg fikk baby, er at nå MÅ jeg konsentrere meg med det jeg skal når han sover, i motsetning til å sitte på facebook, sove, tv.. og alt mulig annet jeg heller gjorde enn å lese;p

Masse lykke til:)

Jeg ammer forrester fortsatt.. Han har helt matnekt av fast føde. Kjøpte elektrisk brystpumpe jeg brukte under pausene da mini var hjemme hos sin far, svigermor, oldemor eller mormor:)

Skrevet

Vil bare si: flott at du vil skaffe deg utdannelse! Det er en investering både i sønnen dins og din egen framtid! At du velger å gå tilbake på skolebenken for gjør deg til en god mamma, ikke en dårlig en!

Mulig det er litt mange timer hvis det er snakk om videregående. Der er vel det meste av oppmøte obligatorisk. Snakk med rådgiver eller studieveileder på skolen og hør hva de mener. De har sikkert vært borte i en tilsvarende situasjon før.

Håper det ordner seg! Når babyen er 3 mnd, begynner sikkert dagene å bli mer forutsigbare og, i hvert fall med tanke på søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...