kriztie Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Hvordan klarte dere det? Her er lillemann 4 dager gammel å jeg sluttet å amme etter to dager (av personlig grunner) å nå har jeg skikkelig spreng. Prøver å pumpe veeeldig lite ut for hver gang jeg har skikkelig spreng, er redd for å få tette melkeganger. Men hva er egentlig best å gjøre?? Og når forsvinner melka ut?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Som regel kommer det ikke like mye melk ut ved pumping som ved amming, så du kan sikkert pumpe deg nesten "tom". Men la det gå så langt at du ikke klarer å kjenne på melkesprengen mer, før du pumper, etterhvert vil det nok avta. Ei venninne av meg pumpet i flere måneder for harde livet, for hun kunne ikke amme, melken forsvant etterhvert til tross for at hun pumpet seg tom hver 3. time. Det er mer vanlig med mye melkespreng de første dagene. Husker jeg hadde gigantiske meloner på sykehuset, selv om jeg ammet jevnlig. Det gikk over etter noen få dager. Hvis du tar det gradvis, pumper litt mindre for hver dag, så vil det sikkert gå seg til. Jeg sluttet ganske brått å amme da hun var omtrent 4-5 mnd. Jeg gikk til jeg fikk sånn spreng at jeg ikke klarte mer og pumpet ut en god del, til puppene ble slappe. Etterhvert forsvant melka. Etter noen uker, kjente jeg noen vonde kuler på brystet. Trodde med ett det var kreftkuler, men når jeg stimulerte og trykte på dem kom det plutselig melk ut. Da pumpet jeg en siste gang, og siden har det ikke vært melk.
kriztie Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2010 Takk for svar! Men siden jeg kun har ammet i to dager tenker jeg at melka ville gå fort bort?! Har ikke skikkelig hvit melk enda, men puppene er harde som meloner. Jeg pumper ut kanskje en spiseskje av begge brystene to-tre ganger om dagen bare for å ikke få tette kanaler. Har jo fortsatt sprengte pupper, men tør ikke å pumpe for mye i fall om produksjoen øker.
Snuppa! Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Første tiden har man mye melk og ofte spreng. Så hvis du skal stoppe melka må du nok ha tabeletter, du får de hos legen, usikker om helsesøster har de. Så når du har tatt tabelettene må du pumpe ut melka som er i brystene og kaste den. Viktig at du får tømt brysta så du ikke får brystbetennelse.
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Anbefaler ikke Parlodel, jeg ble skikkelig kvalm av de tablettene. Drikk heler salvie-te og ta den verste sprengen.
kriztie Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2010 Kan alle få disse tabelettene?? Trodde det var kun de som f.eks måtte opereres eller de som har mistet..
tullemor75 Skrevet 26. juni 2010 #7 Skrevet 26. juni 2010 Hvis du klarer å håndmelke er dette det beste, for det tømmer brystet, uten å stimulere til ny produksjon. Lykke til..;0)
Gjest Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 Jeg avsluttet ammingen veldig brått med min jente. Jeg ble syk og behøvde noen medisiner, så vi gikk fra fullammet til å ikke amme i det hele tatt helt plutselig. Jeg fikk et nedtrappingsråd av amme-eksperten på sykehuset som fungeret fint for meg. Dag 1 pumpet jeg 6 ganger, dag 2 pumpet jeg 5 ganger osv helt ned til dag 6, og da var det slutt på melken. Håper dette funker for deg også
Gjest Skrevet 28. juni 2010 #9 Skrevet 28. juni 2010 Drikk salvie-te og håndmelk den verste sprengen. Ligg unna pumpa.
Gjest Skrevet 28. juni 2010 #10 Skrevet 28. juni 2010 Hehe, jeg ser jeg har svart på dette innlegget tidligere. Så ammetåka kan sitte i, ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå