Mamma10 Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Jeg lurer virkelig på hvordan folk finner det naturlig å kalle en gravid for tjukka, tjukkebærta o.s.v? Er det mangel på folkeskikk og omtanke for andre mennesker? Det er bare UTROLIG irriterende. Akkurat nå er jeg fornøyd med at jeg IKKE har gått noe særlig opp i vekt(+2-3 kg kanskje), men magen vises godt og jeg har anlegg for å bli ganske stor mot slutten. Men det trenger jo ikke skje!? Er 24+4 nå, og magen varierer veldig fra morgen til kveld. Jeg ønsker IKKE at folk kaller meg tjukka, når jeg av og til føler meg heldig som ikke er større, og av til føler meg større enn alle andre. Hva blir jeg kallt når jeg virkelig blir stor?? Det kan da ikke være så vanskelig å heller si at det er koselig at magen begynner å vises eller noe slikt? Håper ikke de som sliter mye med hormonene må møte på disse "mobberne".
solskinn1980 Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Nei det er ikke greit. Har selv fått høre det og syns ikke dette er noe du kaller gravide. Om du har lagt på deg eller ikke har ingenting å si. Av en eller merkelig grunn så tror folk at det er greit fordi du er gravid og har mage. Ikke vet jeg hvorfor...
Seriøst Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Alt er lov om den man sier ting til er gravid! Da kan en plutselig kalles for tjukka og bolla og få slengt i seg at "oioioi, hvor stor du er blitt!", eller " guri, skal si du har vokst ja". Jeg syns heller ikke det er så kjekt altså... Og når de i tillegg begynner å dra fram det med kjønn på babyen, da blir jeg skikkelig irritert. (Har to gutter fra før. og du kan jo bare gjette hva kommentarene til folk er) Når du blir enna litt større så begynner nok folk å mase om terminen, type "nååå kommer han vel snart, hva?" Eh nei, fortsatt 8 uker igjen gitt... Hehe, vi har nok å gle oss til
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 jeg syns det er litt spes at mange gravide blir så innmari sinna for at noen spøker med: oii, ja det var DEN magen allerede altså, hehe. eller slike komentarer. Om man tar seg veldig nær av det så er det jo bare og si at ja men du trenger ikke og poengtere det, føler meg ikke vell og ønsker ikke å få det slengt fra alle at jeg er stor. Jeg får også høre ofte at jeg er stor (har fått massssssssse mage på kort tid nå) og har litt over halve tia i gjenn,men når folk sier ting om magen min, så tenker jeg ikke at de mener det for å være stygge og slemme med meg, tar det som en spøk som sikkert de fleste mener det er. men det er jo meg da. også ettersom at folk har spurt i noen år før jeg ble gravid om jeg var det, så nå kan jeg endelig stolt si at: ja jeg er gravid, stor og stolt av magen min
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ sommerfugl Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Min svigermor er fæl til å kommentere hvor mye jeg har vokst fra gang til gang. Har nå etter mange måneder med kommentarer lært meg å svare på disse. Så når min svigermor kommenterer magen min svarer jeg at det går heldigvis over til meg i hvertfall! Da holder kjærringa kjeft ei stund hvertfall.
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 hehe, godt sagt, er også en fin måte og si fra om at man ikke syns noe om komentarene hehe
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Jeg synes egentlig bare det er knallmorsomt ! Jeg kommer inn til en kamerat av meg, og han slenger ut " Hei tjukken"... Han spøker jo bare, det er jo ikke vondt ment. Og jenter, vi er jo faktisk med på å bære frem livets største mirakler! Hvis dere virkelig tar dere så nær av det, så får dere si ifra til dem. Men husk at de ikke mener noe vondt med det, de mener det på en koselig måte som regel
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Jeg tenker heller sånn, og trøster meg med at om de hadde syntes jeg var "feit" så hadde de aldri kalt meg tjukka.. det er kun på grunn av magen. Om de syntes jeg hadde blitt stor å andre måter, regner jeg med folk har litt folkeskikk og ikke nevner det til meg. Men det er meg Har selv kalt en kollega for tjukka.. men angrer nå, da jeg er gravid selv og ikke føler meg så vel alltid
FanteGuri Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Synes ikke det er pent å kalle en gravid dame (eller ikke gravid dame) for tjukka. Er også lei av at noen sier; guud, hvor stor du har blitt, nå har du vel ikke lenge igjen eller? Eh, jo 3 mnd igjen. Ja, jeg har nok ganske stor magen, men den er innenfor normalen. Synes det er mye hyggeligere med de som smiler og sier de synes jeg er flott!
Mus Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Uff, jeg har selv kalt en slektning "tjukka" da hun var gravid. Har angret mye etterpå, etter at jeg selv ble først tjukk og siden gravid:) Men på det tidspunktet var jeg selv ganske ung og syntes "tjukka" var et sjarmerende kosenavn... Men at folk kommenterer magen, størrelsen osv syns jeg vi gravide må lære å leve med, så klart folk er interessert i den voksende magen. Det er jo fasinerende, selv om den som bærer magen er lei!
GuttemammaTilTo Skrevet 27. juni 2010 #11 Skrevet 27. juni 2010 jeg syns ikke det er noe særlig å bli kalt tjukka nei, nå har jeg heldigvis ikke opplevd noen si det til meg bortsett fra mannen som av og til tror han er litt vel morsom og tar litt hardt i. (da får han høre det også) ellers får jeg kommentarer om at ja nå har magen vokst siden sist hvertfall osv, men det gidder jeg ikke å henge meg så mye opp i. da svarer jeg enten "ja, og større skal den bli!" eller "ja, og heldigvis for at den vokser!" eller noe i den duren der. jeg liker jo at folk er interessert i meg og lille nurket i magen :-) men visst noen kommenterer at "ja, du håper vel på jente/gutten nå eller neste gang..?" ja da syns jeg de pent kan la være, kjønnet til barnet spiller ingen rolle og er akkurat nøyaktig like mye verdt!! en kollega av meg på jobb har 3 gutter og venter nå en jente (uplanlagt da hun er godt voksen), da fikk hun voldsomme overveldelser som om det var så innmari mye mer fantastisk enn om hun hadde ventet gutt. jeg ble helt paff over mange av reaksjonene hun fikk fra andre kollegaer. "SÅÅÅ GØØØY" "det var jo EKSTRA stas da!!" ............... Hun prøvde selv å svare pent tilbake at nei, hun så mer enn gjerne for seg en gutt, det spiller absolutt ingen rolle.
eliona Skrevet 28. juni 2010 #12 Skrevet 28. juni 2010 Jeg synes det er koselig når folk komenterer at magen har blitt "sååå stor siden sist". Jeg gikk jo så lenge å gledet meg til magen skulle vises, at alle skulle se at jeg var gravid. Jeg vet at de som komenterer dette bare er glade på mine vegne, at de synes det er koselig at jeg er gravid. Men men vi er jo ulike alle sammen... Lykke til videre jenter..
Vårbarnet med to små Skrevet 28. juni 2010 #13 Skrevet 28. juni 2010 mannen min pleier å kalle meg tjukka nå om dagen. Jeg syns egentlig bare det er koselig, for det betyr at han bryr seg, han følger med på hvordan jeg vokser. Jeg er snart i 17. uka og skulle ønske magen kunne komme snart. Jeg har lagt på meg litt på magen, dvs. den har blitt LITT større, men kiloene har fortsatt ikke beveget seg oppover siden jeg ble gravid. Og det at mannen min da kaller meg tjukka tyder bare på at han er stolt av meg og magen jeg har - og som forhåpentligvis kommer til å vokse mer.
Cat&Gullungene Skrevet 28. juni 2010 #14 Skrevet 28. juni 2010 Tror de som sier "tjukka" o.l mener det som en spøk, og regner med at de ikke ville sagt det samme om det var til ei som var tjukk i utgangspunktet. Jeg er i utgangspunktet veldig tynn, så jeg får støtt og stadig høre "tjukka" som spøk, spesielt av yngre gutter på jobb. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. Det spørs vel hvor sår man er på kropp og vekt i utgangspunktet...
mamsen & guttaboys Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 Fikk faktisk spørsmål i fra kassadama på rema 1000 i går om det var famileforøkelse på gang, " ja" så lurte hun på når terminen var....oktober svarte jeg...er det tvillinger???? så gliste hun voldsomt....bah.....er mersom bare 24+4 og føler meg som en flodhest allerede..men jeg bærer lillegull nesten utom magen jeg da,ikke langt inn slik som enkelte gjør..gikk opp over 30 kg forrige svangerskap, (klarte og gå de ned igjen) men føler jeg følger samme løpet denne gangen også.... så det skal bli drygt på slutten denne gangen også....... men nyter det litt mer denne gangen når plana ikke er å ha flere etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå