Lykkeliten 2 Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Blir snart gal altså.. har treg nok mage fra før, og etter jeg måtte begynne med jern-tabletter for 2 uker siden er jeg så og si blitt helt forstoppet. Noen som har noen gode tips til å få magen i gang igjen?
blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 hei du får en olje som heter laktulose. den smaker ikke noe annet en søtt, og funker bra og gravide får lov å bruke den.... sliter litt med stopp i systemet selv her så nå er olja innabords så da er det bare å vente noen timer....
Gjest frøken_førstegangsprøver Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Hei, jeg slet en del med skikkelig treg mage etter oppkast og kvalmen stoppet opp, veldig tydelig at magen ikke var vant med så mye mat, gikk nesten 5 dager mellom hver gang, og det er VONDT! Det som hjalp meg var å drikke MYE vann...da mener jeg mye..hver gang jeg gikk forbi vasken heiv jeg i meg ett glass.Viktig å drikke et stort glass vann før hvert måltid, og så spiste jeg linfrø! jeg holder fortsatt på med samma greia for å motvirke! Og nå er jeg på do hver dag som man skal! Jeg begynte på hemofer for 3 dager siden, håper jeg slipper hard mage igjen,..det r slitsomt og ubehagelig
Lykkeliten 2 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2010 Takk for tipset ).. skal rett på apoteket og kjøpe den oljen i morgen
Tulipan2010 Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Jeg hadde også lav blodprosent på siste kontroll. Tok jerntabletter i to uker men stoppet å ta de ettersom jeg ble veldig forstoppet, og visste at jeg skulle på ny kontroll to uker senere. Og da viste det seg at jernnivået mitt var normalt igjen. Vet ikke om det vil fungere for deg, men man skal jo heller ikke ta jern hvis man ikke trenger det når man er gravid. Hvis du går til jevnlig kontroll, er det jo ikke noe fare om du dropper tablettene i to uker. Ev hvis du tar to om dagen, begynn med kun en.
Lykkeliten 2 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2010 Sist jeg var til kontroll var blodprosenten 10,9 så den var jo ikke altfor lav. Fikk anbefalt av JM å ta to stk for dagen, men tenker jeg går ned til en og ser hvordan det ligger an på kontroll om 1 1/2 uke . Drikker mye vann, har gjort det hele svangerskapet men kanskje jeg skal begynne med litt linfrø i tillegg. Alt for å slippe å være forstoppet, det er skikkelig ubehagelig..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 bytt til Niferex! De er mye snillere mot magen og inneholder mer jern enn andre tabletter.
Mammaønske Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Eg vil fraråde å bruke sånn olje. Eg går på jerntabeletter og var plaga med forstoppelse først. Prøvde då med slik olje og det hjalp på kort sikt- men det fobedrer ikkje situasjonen på sikt (om man ikkje tar det hver dag da). Eg kan anbefala Visiplin som kan kjøpes på apoteket, det er ein fiberblanding som er bra for magen. Ellers så er det veldig viktig at du ikkje tar jerntabelettene sammen med melk, det reagerte ihvertfall min mage kraftig på. Helst er det nok best å ta den på nogelunne tom mage sammen med juice. Ta heller ikkje jerntabeletten daman med andre kosttilskudd, det kan også påvirke magen. Den beste løsningen for meg har vært å ta den på kvelden sammen med eit glass vann før eg gjer meg klar for senga :-) No er magen fin og blodprosenten på vei opp! Lykke til!
b77h Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Bytt til AMINO JERN, som selges på helsekost! De var jeg kjempefornøyd med og fikk ingen problemer. Og tok de også m andre tilskudd uten noen problemer i det hele tatt. Amino Jern er uten griseblod og lignende...anbefales virkelig :-) gir ingen forstoppelse pga måten de er laget (les om utenpå pakke)
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 NIFEREX!!!!!! Gir ikke forstoppelse. Apoteket og legen anbefalte det til meg.
Trio? Skrevet 26. juni 2010 #11 Skrevet 26. juni 2010 Jeg tar en liten spiseskje med linfrø og blander i et beger med yoghurt. Lar det stå ca 15 min før jeg spiser det. Det funker godt for meg mot treg mage... :-) Og så hiver jeg innpå et par svisker i løpet av dagen da. Gjerne som del av et av mellomåltidene. Og vann i massevis...
Corneliuss Skrevet 26. juni 2010 #12 Skrevet 26. juni 2010 Uff, hadde det sånn tidligere i svangerskapet pga jern og andre medisiner. Dette var rådene jeg fikk av lege jm: -Drikk masse vann ! - Drikk Biola - spesielt de små pakkene 100ml * 4 (altså kjøper en 4-pak med småflasker) er effektive. NB! Selges stort sett bare i fullsortimentsbutikker som Meny og obs og lignende - Beveg deg litt om du er i form (gåtur er gunstig for fordøyelsen) - Prøv Lactulose - Hvis ikke Lactulose (eller lignende "oljer" for gravide) ikke virker etter noen dager så kan du prøve med Microlax - Hvis Microlax ikke virker så kan du ta Toilax eller andre piller, men brukes i BEGRENSET omfang. Har veldig sympati med deg! Er ikke noe godt! LYKKE til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå