Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Skal man ha to ringer, og i så fall, hvilken skal mannen bruke når man frir? For de selger jo slike sett med forlovelsesringer, men man må jo ha en "ordentlig" ring med diamanter på... Og hvilken hånd skal disse ringene på da, før og etter? Syntes jeg hører så mye forskjellig jeg, så nå vil sambo ha en forklaring på hvordan det SKAL være, tørr jeg øyne håp om forlovelse snart...?!
Gjest datatyven Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Er så mange skikker har jeg inntrykk av, folk gjør som de selv vil og føler for. Enstens ring til forlovelse, eller to like forlovelsesringer som også brukes til gifte ringer. Noen bruker samme ringene andre skal ha nye. Noen har forlovelsesringer p åvenstre og slytter dem over til høyre når de gifter seg. Jeg har en enstens forlovelsesring på venstre, han har ingen ring, så skal vi ha gifteringer begge to, når den tid kommer. Vi skal ha enkle i gull, uten møsnter eller steiner.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 vi har forlovelseringen på høyrehånd, vi har like i hvittgull. når vi en gang gifter oss regner jeg med at jeg har gifteringen på høyrehånd, jeg vil da ha lik giftering men med diamant på min og samboer vil gjerne ha hvittgull med litt gult gull på så vi får litt av en letejobb etter ringer. hehe men folk gjør mye forskjellig
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 vi har helt vanlig, like ringer i gull. (forlovet).. De en gravert med datoen for forlovelsen. Høyre hånd. Når vi gifter oss bruker vi samme ringene(mest sannsynlig), men graverer de med datoen for giftemålet:) Også på høyre hånd
Gjest mphs Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Vi har ikke hatt forlovelsesringer, men gikk rett på gifteringen. Giftet oss kun 3 mnd etter at jeg fridde. Vi har begge helt glatte gule gullringer på 4 mm.
Teline Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 I Norge har det tradisjonelt vært vanlig med samme ring og begge båret på høyre hånd. Lokale variasjoner har forekommet. Idag adopteres skikker fra mange land, og blant min omgangskrets blir det mer og mer vanlig med to ringer til damen. Det varierer hvilken hpnd ringene sitter på.
LadyLuck & Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 her er det vanlig med å ha dem på høyre først forlovelsesring, og så giftering Om man har forskjellig forlovelse og giftering har noen begge på høyre ringfinger, mens noen flytter forlovelsesringen på venstre Sjekk ut disse da.. siklet etter dem siden min bror kjøpte flettede snorre ringer da de giftet seg (men ingen gifteplaner på laaaaaaaang tid) http://www.oleaas.no/produkt.asp?ProdID=61955&MenyID=627&path=15,627
*Rutletutt* Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 Det varierer vel endel, ikke noen fasit vil jeg tro;-) Jeg hadde forlovelsesringen min på høyre ringfinger. Ble fridd til med en diamantring, mannen hadde ikke ring mens vi var forlovet. Da vi giftet oss satt jeg gifteringen min på samme finger som forlovelsesringen min og mannen fikk da også ring på fing:-)
Alba44 Skrevet 26. juni 2010 #9 Skrevet 26. juni 2010 Vi valgte det som føltes mest rett for oss. Dagen etter frieriet så valgte vi sammen ut like ringer hos gullsmeden. Forlovelsesdato ble inngravert, og vi satte de på høyre hånd. Etter bryllupet ble den datoen gravert i samme ringer med en tekst til, og frtsatt på høyre hånd. Altså like ringer for begge. )
Galskapens overhode Skrevet 26. juni 2010 #10 Skrevet 26. juni 2010 signerer for 1 ring til begge formål Vi begge har ringer i gult gull , 5 mm.. synes de er nydelige..
Studine mevik Skrevet 26. juni 2010 #11 Skrevet 26. juni 2010 Det er veldig forskjellig hva folk gjør. Men det jeg har inntrykk av er at det er vanlig å ha gifteringen på høyre, men det er ingen tydelig skikk i Norge på dette. Vi har gifteringene på høyre. Jeg har også forlovelsesring i tillegg på innsiden av gifteringen. Mannen min har bare giftering
~sjiraff~ Skrevet 26. juni 2010 #12 Skrevet 26. juni 2010 Dett bestemmer dre helt selv ) Jeg hadde forlovelsesring, ikke mannen. Bar ringen på høyre hånd frem til vi giftet oss. Nå er forlovelsesringen flyttet over til venstre mens gifteringen er på høyre.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2010 Tuse takk for svar alle sammen, selv om jeg ikke ble stort klokere Planen til sambo er herved slik: Han vil fri med gifteringen, som han mener MÅ han diamant - fordi han syntes jeg fortjener det (sukk, han er såååå nydelig når han snakker om det) Men han vil vi skal bruke like forlovelsesringer fram til bryllupet, ett år etter vi forlover oss ca... Han vil at forlovelsen skal være et løfte om at vi skal gifte oss før det har gått to år, helst etter ett. Gifteringen skal så settes på under bryllupet, mens han bare skal ha en ring. Så får vi se da, det har blitt mye snakk i det siste, så jeg hååååper
Villa Perlesukker Skrevet 27. juni 2010 #14 Skrevet 27. juni 2010 Jeg fikk en ring i går Da gulesider fridde. Dette var en "frierring" som det så pent kalles. Den var i hvitt gull med 3 diamanter. Denne satt vi på høyre hånd. HAn har ikke ring men når vi skal gifte oss setter vi denne på venstre og har begge gifteringer på høyre hånd Gifteringene våre vet vi ikke hvordan vil se ut men vi har begge faktisk lyst på diamanter i ringene.
FanteGuri Skrevet 27. juni 2010 #15 Skrevet 27. juni 2010 Vi har brukt en ring til begge formål, med datoen for forlovelsen gravert i ringen, fordi det var da vi satte på oss ringen. Da vi giftet oss, hadde vi en litt finere ringpåsettelse og da satte vi begge ringen på venstre hånd, fordi den hånden ligger nærmest hjertet og fordi det er mest vanlig ute i verden å ha ringen på venstre hånd. De aller fleste jeg kjenner som er forlovet eller gift, har ringen på høyre hånd, fordi det er den hånden man inngår avtaler med, tar hverandre i hånden på at man skal elske og ære hverandre i gode og onde dager til døden skiller oss.. Fritt valg er det uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå