Gå til innhold

Noen som vil komme med noen erfaringer i forhold til nattavvenning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 9 måneder gammel og har nok blitt litt bortskjemt i løpet av disse månedene. Han har vært en del syk, så jeg har gitt han pupp og han har ofte sovet sammen med meg resten av natta. Han får pupp 2-3 ganger hver natt og første måltidet gjerne i 23-tiden. Men han spiser godt med grøt til kvelds, så det jeg lurer på er om jeg skal prøve å drøye måltidet litt og heller gi han smokken og sitte inne hos han til han sovner igjen. Det blir jo full hylings når han ikke får puppen, så jeg må kanskje bare ta opp kampen.. Tror nemlig jeg må ta den selv, for far i huset har lite tålmodighet om natta og blir ofte irritert og sur.. Eller har noen av dere erfaring med at det går seg til med tiden. At jeg bare skal amme han når han vil ha mat?? For jeg tenker jo som så, at nå har jeg holdt ut med nattevåk i 9 mnd, så da skal jeg nok klare en stund til ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke syns det er noe problem å nattamme selv så syns jeg bare du skal fortsette. Mange babyer trenger faktisk nattmat fram til 9-10 mnd alder.

Min eldste avvente seg selv i 10 mnd alder, mellomste ca 7 mnd.

Kjenner mange som har nattavvent for så å begynne å amme på natta igjen straks de er syke, får tenner, er på ferie osv... Så du må i så fall være forberedt på at kampen kanskje må tas mange ganger..

Skrevet

Det har du veldig rett i ja:) Da er det like greit å fortsette amminga og se om han med tiden sover lengre og lengre av seg selv. Må jo bare si at selv om jeg er stup trøtt når han skal ha mat, så er det veldig koselig også. Da ligger han hvertfall helt rolig og koser seg. Det er noe annet på dagtid, for da ligger han jo knapt rolig mens han ammes;0)

Takk for svaret!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Som 3tettesmå sier: Jeg nattavvente, men straks han begynte å få tenner var vi tilbake i nattammingen igjen. Han spiste ikke på dagen, så han var utsultet når natta kom, stakkars. Så jeg måtte avvenne på nytt (og det var kjiiiiipt). Jeg kan tenke meg at jeg må avvenne ENDA en gang hvis han blir syk etc.

Jeg sier meg helt enig i at du ikke MÅ!

Men når du nå bestemmer deg - vær konsekvent! Gjør det samme hver kveld, enten det er å sitte inne med en hånd på magen hans, eller å gi vann, eller hva du nå enn gjør. Bare ikke gi deg! Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har hele tiden ammet min lille frøken ofte (særlig de 3 første mnd da hun slet med kolikk). Gruet meg veldig til vi skulle avvenne henne med pupp på natta,særlig pga at hun ikke tok smokk. Hun var litt over 5mnd da vi kuttet ned på antall nattmåltider.

Vi gjorde det slik at pappaen tok seg av henne i ca 3 dager mens jeg sov på gjesterommet de nettene. Når hun våknet strøk han av og til på henne, sange litt og hysjet på henne. Ga henne minst mulig oppmerksomhet, men viste henne at han var der. Hun sovnet etter 10-30min, og etter bare ett par dager våknet hun sjeldnere enn før=) (Motivasjonen for å våkne var borte).

Hun fikk da ett måltid pr natt,og det får hun fortsatt. Men nå våkner hun ikke før i 5-6 tia, og da står hun gjerne opp også. (Hun er nå 7mnd)

Hun var også syk for ikke så lenge siden, og da fikk hun litt ekstra pupp ett par dager,men ikke noe mer enn det. Da hun var bedre våknet hun ikke så mye igjen, så det gikk helt av seg selv. Er veldig glad for at vi brukte de dagene på å avvenne henne, nå sover både hun og vi mye bedre=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...