Gå til innhold

Rutiner hos de på 5 mnd..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke noe faste rutiner sånn egentlig. Hvordan har dere det?

Vil gjerne begynne å få en litt mer rutinepreget hverdag, men synes det er vanskelig å styre. Alt kommer an på hvor lang den første luren hans er.. Den varierer fra 30 min. til 2,5 timer, så det blir store variasjoner på dagene.. Men sånn ca. ser det vel ut slik:

ca. 6 morgenamming om han er interessert etter natten

ca. 6.30 står vi opp og steller på badet. Før litt lek på gulvet mens jeg ordner med storesøster og spiser frokost med henne.

ca. 8.30 amming og legging for første lur. (fra som sagt 30 min til 2,5 t)

amming etter han er våknet.

ca. 12 andre lur (varierer alt fra 30 min. til 5 kvarter) amming før og etter.

ca. 17.30 amming og introduksjon av grøt

ca. 18.30 amming og legging for natten. sover kl. 19

ca. 00.30 amming

ca. 2.30 amming

ca. 4 amming

ca. 5 amming....osv osv.. hehe Mye våken om natten, ja..sukk..

Noen ganger kan det være bare 2 amminger om natten.. Dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har sånn ca kommet inn i rutine... hvis man kan kalle det det. Er nemlig ikke noen fast lengde på lurene hennes, men er som oftest bare 30 min..noen ganger 45 min. Svært sjelden lenger. Men hun sover godt på natten, da, så jeg klager ikke :o)

ca kl 4-5 amming

ca kl 6-7 amming og stå opp

ca kl 2 timer etter vi står opp er første lur, vanligvis i 8:30-9 tiden

ca kl 12 lur

ca kl 15 lur

ca kl 17 introduksjon grøt

ca kl 18 amming og legge seg

Hun ammes når hun vil ha det hele dagen, ca hver 2 til 3 time...

og sover natten gjennom til amming ca 4-5...

Noen dager sover hun en ekstra lur, men det er vanligvis hvis hun har sovet mindre enn 30 min en av lurene...

Når hun er våken liker hun godt å ligge på gulvet og leke, evt sitte i vippestolen og kikke på meg som ordner ting :o)

Skrevet

Det er den tredje luren vi ikke får til.. Får han ikke til å sove etter klokka 15.. Kan det være fordi han har sovet lenge nok tidligere tro? Men de sover da tre ganger når de er så små?

Skrevet

Min er 5,5 mnd. Her har min akkurat startet med å bare sove 2 lurer og dagene ser sånn ut med ca klokkeslett (dette kan selvsagt variere og dersom vi farter masse rundt blir det helt rot i rytmen og 2 lurer kan fort bli til 4... men skriver ned en ideel dag :)

Ammer etter behov, det er svært høyt for tida. Sikkert 12 ganger pr dag (minst!) - begge pupper hver gang... Han burde nok spise en del fastføde nå, men er ikke interessert i så mye ennå.

7: står opp, morgenstell

8: blir med og leverer søsken i barnehagen (evt pappan gjør det)

9: 1. hvil, sover 1-1,5 timer

10.30: noen skjeer grøt og desto mer frukt

13: 2. hvil, sover ca 2 timer

15: blir med i barnehagen og henter søsken (evt. pappan gjør det)

16: middag for familien, har så vidt fått smake noen skjeer med litt most middag (dvs. litt gulrot, potet - likte ikke)

1730: badetid med søsken

18: prøver med litt grøt, noen skjeer, spiser gjerne litt frukt

19: legger seg for natta

Klarte seg i lang tid med en amming ca kl 23 og så en i 5-6-tida. Nå ammes det kanskje 3 ganger i tida 19-7.

Håper han vil spise mer fast føde snart, men mine andre barn har først fått sansen for mat når de kunne spise litt mer ordentlig mat og slapp å mates...

Skrevet

i dag sov hun fra 11:30 til 12 og fra 13:30 til 14... og var da kake kvart på seks og sovnet som en stein :o)

så er ikke alltid hun sover kl 15... men er enig i at det virker logisk å sove 3 ganger når man er så liten...

Men hun har akkurat begynt å sove i vogn og ikke hos meg, da... da sov hun kortere og flere ganger, så tror hun sover like mye nå som da (totalt).

Og sover mellom 11 og 13 timer om natten.

Hvis han ikke virker trøtt og ikke vil legge seg for 3de luren, så har han vel sovet nok, da... selv om ikke vi voksne finner logikken i det :o)

Jeg har prøvd å legge henne senere på kvelden - drøye til 19 (så det blir lettere å være på besøk og sånn og ikke måtte dra så himla tidlig) men det blir bare surr - så det er ikke at han vil legge seg litt tidligere og få mer søvn sånn?

Feel free til å ikke følge noen råd, altså - jeg bare synser ut fra egne erfaringer - men vet at det absolutt ikke gjelder alle :o)

Skrevet

Jeg tror du har rett i at han vil legge seg tidligere.. men synes liksom før 19 er litt vel tidlig.. Men man bør vel ikke gå etter klokka, heller etter de signalene de selv gir.. I dag la jeg han 18.15 og drøyyyde til 18.30..hehe. Skal rett og slett begyne å legge han når han er trøtt og ikke drøye så fælt. Er jo igrunnen ikke i hans beste interesse å drøye det. :)

Skrevet

Knoll og Tott er 5 mnd og har disse rutiner:

630 våkner får første flaske

så stell og litt lek på teppet mens storesøster og jeg spiser frokost,

9 er første lille luren i ca 30 min,

De er da men å leverer storesøster i bhg.

1030 litt grøt eller frukt og en liten flaske melk

sover da frem til 1500

Flaske melk når de våkner

1900 grøt

Kvelds stellet

Melk og litt kos, og er i seng ca 2000

Da sover de natten igjenom frem til 0600 eller 0630.

Når vi er borte har vi med reiseseng så de samme rutiner er i farten når vi er borte også

Skrevet

AnLin - jeg har i alle fall merket at hun våkner tidligere jo senere jeg legger henne... og dagen etterpå blir bare tull..så håper det fungerer for dere også :o)

vet at det er pes å måtte være hjemme så tidlig - men har altså prøvd og funnet ut at det at hun sover ordentlig er verdt å forsake litt kveldsbesøk for :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...