Gå til innhold

Bleieslutt - slik gjorde vi det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt potta fremme i laaang tid. Har brukt den om hun har hatt lyst - en sjelden gang. For 8 uker ca begynte vi litt mer bevisst på morgen og kveld i tillegg når vi så hun skulle bæsje. Snakket mye om det. For 3 uker siden prøvde vi litt med truse. For en uke siden tok vi av bleia. Noen uhell i 3 dager. Har vært fri for uhell siden. 2 år og 3 mnd.

PS! bruker fremdeles bleie når hun sover. Skal kutte sovebleie på dagtid når den har vært tørr i en ukes tid eller to og dereter samme prosedyre for natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempe bra at det gikk bra:)

Jeg har også lyst å prøve,nekter å sitte på potte. Kun med bleie da,hehe

(mi jente er 2år og 1mnd)

Har prøvd å bare sette henne litt på doringen,sitter 1min, sier til henne hvor flink hun er,synger litt osv for å få en bra opplevelse.

Men må nok prøve å få mer rutine sikkert på det..

Tenker at nå i sommer er en grei tid å la de gå litt uten bleie for å prøve litt..

Skrevet

Har dokka også potte?

Det er veldig stas at dokke eller bamse sitter på potta.

Gjør noe som dere bare gjør når hun sitter der uten bleie også. En spesiell bok eller en aktivitet som går an i den posisjonen.

Lykke til!

Skrevet

Dette hørtes veldig fint og enkelt ut. Håper vi kan klare det like smertefritt, vi også. Vi hører egentlig ikke helt til her enda, for snuppa fyller to om først tre uker. Jeg er litt stresset over dette med bleieslutt, for det virker som hun er blitt redd for å ta av seg bleia. Det går helt fint å skifte på henne, men når jeg spør om hun vil løpe naken, så sier hun "nei, bleleleie på!" Jeg føler vi har gjort alt "det riktige" i form av å ikke gjøre henne forlegen hvis hun ved et uhell tisser på gulvet, og gir henne ros hvis hun sitter på potta uansett om det kommer noe eller ikke. Aner rett og slett ikke hvorfor hun ikke vil springe rundt litt naken! Jeg har merket at dersom hun tisser eller bæsjer i badebaljen, blir hun helt fra seg, reiser seg og gråter og vil opp. Jeg forsøker å være blid og si at det ikke gjør noe, og så hiver vi badevannet i do sammen, men likevel har hun fått denne redselen. Er dette vanlig i perioder for noen?

Skrevet

Har prøvd omtrent det samme, men her går det saaaaakte fremover.

Tenkte vi skulle ta han med i butikken å kjøpe truser til helgen,

så får se om det blir noe mer stas da.

Potta står fremme hele tiden, og han tisser på den, men det er kun hjemme det går an å gå uten bleie.

2,5 år gutt :)

Skrevet

Det å leke med vann er veldig stas - vi begynte i våres å la henne være naken på badet og søle noe helt forskrekkelig med vann samtidig. Da ble det å være naken (og uten bleie) forbundet med å leke med vann og det er jo moro!

Skrevet

Takk for tips, lille sprelle! Skal forsøke med litt vannlek på badet! :)

Skrevet

her er sønnen 2 år og 9 mnd , og er ikke spesielt interessert i bleieslutt. Han går nå uten bleie hjemme, men tisser og skvetter overalt ennå....hehe må le litt også...her om dagen satt han på do, og plutselig løp han inn i dusjen....måtte tisse mamma! Men har bestemt meg for at han skal få gå uten bleie en stund, så kanskje det kommer etterhvert.i mellomtiden har jeg vaskebøtta klar ;)

Idag har vi hengt opp ark på badet og han har fått klistremerke bok, han får velge merke hvis han er flink og går på do. Eneste kommentaren jeg fikk på dette var: mamma, det var ikke no fin tegning! Han sitter veldig kort tid av gangen og har tisset veldig lite på do...men nå skal det snart være slutt med bleie....4 uker med ferie nå, så håper jeg det er gjort. Takk for gode råd jenter, det er kjekt å få vite hvordan andre gjør ting...så kan man prøve seglitt frem :)

Skrevet

hadde litt tissing i dusjen et par ganger, men snakket ordentlig med henne om dette (var litt vanskelig å la være å le - PAPPA! JEG TISSA I DUSJEN!), men vi klarte da rolig og uten å glise altfor mye å spørre henne om det var rette stedet å tisse og etter det har et skjedd på potta eller i do...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...