Gå til innhold

Wow, what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt som akkurat har blitt 1år, og gikk av med fødselperm når han var 9mnd gammel... Akkurat fått vite at jeg er gravid igjen, selvfølgelig skal jeg beholde den, abort er uaktuelt for meg. Men hva skal jeg si til sjefen min? Hun var ikke akkurat kjempe fornøyd når jeg var sykemeldt nesten hele svangerskapet, pga masse spontan-abort før. Så hvis jeg skal beholde den nå, så kan jeg ikke bære mer enn 1 liter melk liksom, som legen min har sagt... Jeg jobber som pleiemedarbeider og det er tungt på den avd jeg er på.. Så gruer meg veldig til og fortelle det til sjefa mi, kan det være sparke grunnlag hvis jeg blir sykemeldt igjen pga svangerskapet? Er det noen som vet det ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan IKKE få sparken pga av dette!

Du er ikke uerstattelig. Her jeg jobber er det ingen som uten 3-4mnd opplæring og kursing kan ta jobben min (og de må i ha 5åring utdanning). Men sjefen må håndtere at vi går ut i permisjoner her og.

Er det et problem for deg å være i aktivitet, uten å bære? I såfall kan du være aktivt sykmeldt, dvs at NAV betaler lønna di, slik at jobben kan "erstatte" deg. MEN du kan likevel være på jobb. Og vil tro at det er en kjempe ressurs i fht pasientene at man har en som har tid til å prate, ha ro ved mat etc.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Når jeg var gravid sist med 1åringen min, satt legen min meg på aktiv sykemelding. Så jeg dro til sjefa og spurte hva jeg skulle gjøre og kom med forslag at jeg kunne prate med pasienter og ordne maten, men det kunne jeg ikke gjøre. da kunne jeg heller være hjemme.. sa hun, det var nav som betalte ut lønna mi da også men hun kunne fortsatt ikke sette meg til og gjøre de jobbene der, skulle jeg jobbe så skulle jeg være i stellet..

Skrevet

du kan ikke miste jobben pågrunn av at du blir sykemeldt.

vet ikke helt hvordan det fungerer hvis du ikke har fast jobb,

men er i et vikariat og dette går ut i en sykemeldingsperiode..

ta kontakt med tillitsvalgt der du jobber og spør om det du lurer på. du bør være fagorganisert. meld deg inn i fagforbundet.

hvis sjefen din mener at det er bedre at du ikke er på jobb, isteden for at du kan gjøre endel ting som f.eks: å hjelpe til med matservering og å snakke med pasientene, da funker jo ikke IA(inkluderene arbeidsliv) som politikerne snakker så varmt om.

folk presses ut av arb.livet når det ikke blir tilrettelagt for dem på jobb. skjønner at denne tilretteleggingen ikke alltid er så lett

men, det er jo det som er IA.......

det er klassisk at de som ikke kan ta tunge løft pga belastningsskader ol. blir langtidssykemeldt da det ikke blir tilrettelagt,

blir det tilrettelangt så blir de "de tunge løftene" delegert til de som kan løfte, som da bli enda mer "utsatt" da en tung fysisk jobb blir enda tyngre. og at det kan bli misnøye blandt personale, det er jo ikke rart. så et dilemma helt klart. men, da regnes jo den personen som er på IA med i bemanningen, det er vel anderledes på aktiv sykemelding: da går man kanskje "oppå"?!......vet ikke...

du kan også hvis mulig bli omplassert i en annen stilling som du kan gjøre, sitte i resepsjon ol. snakk med tillitsvalgt om dette.

vet ikke hvor mange pr. avdeling som kan være på tiltak samtidig på en avdeling, om det er noen regler for dette.

du kan jo også ta kontakt med nav og snakke med dem.

lykke til!!!!!

Skrevet

tusen takk for svar gyro1975..

Jeg har fast 21% stilling, resten er vikariat, Men jeg får vel bare hoppe i det og prate med de på jobben til mandag, og se åssen det går,

Det er mange av de i personalet som blir grinete om jeg sier ifra at jeg ikke kan ta en pasient alene pga dette, det er ofte jeg måtte ta en pasient alene når jeg var gravid sist, det tok jo mye lenger tid en vanlig og da ble de grinete for det også.. men skal høre litt rundt på jobben og på nav for og se hva jeg kan gjøre, vil jo ikke være helt sykemeldt i 8 mnd til, og bare være hjemme og ikke kunne reise på jobb. jeg er den som ikke kan sitte i ro hjemme når alle er på jobb.

Hadde ikke tenkt på at jeg kunne prate med nav om det, så tusen takk for tipset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...