Gå til innhold

18 mnd, 9,5 kg - men spiser utrolig godt ! ? !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita jente som straks er 18 mnd. Hun er utrolig glad i mat, og spiser i bunn og grunn det meste. Hun spiser varriert mat ; kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt. Hun er knappe 78 cm, og veier rett under 9,5kg. Hun er aktiv og "tidlig ute" med det meste. Vi følges opp på HS pga kryssinger på persentilskjema, men vi er ikke fryktelig bekymret lenger. Bare greit å vite hvordan dere andre i samme situasjon har det og gjør det hjemme. Vesla vår begynner å bli utålmodig fordi hun ikke greier å henge med barna på samme alder. Hun er lang i overkroppen, med korte bein, så hun sliter f.eks med å klatre like godt som andre. Hun blir også ofte tatt for å være mye mindre enn hva hun egentlig er i alder. Hun skravler som en foss da, så når hun begynner å prate lurer folk på om hun er syk fordi hun er så liten av vekst. Høyden er det jo ingenting å si på, men hun er jo ganske så tynn...

Æsj, vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, er bare så lei av alle kommentarer og spørsmål om vi virkelig er sikre på at hun er "normal" og at det ikke feiler henne noe... Virker som folk tenker at hvis hun hadde spist lite og dårlig hadde det vært greit at hun var liten, men ettersom hun spiser så godt så MÅ det være noe galt! Hun er jo ei helt normal lita jente, kan ikke andre bare se det, og slutte å behandle henne som en baby! Ungen er jo glup, og fryktelig tidlig ute med språk f.eks. Motorisk er hun også tidlig ute med, og er aldri syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hørtes ut som en normal vekt jeg :) Jenta min som blir 18 mnd veier nesten 11 kilo. Hun spiser også godt. Så det er så forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Huff, ja, alle disse kommentarene!

Vi er i samme situasjon, men barnet er pt litt yngre (13 mnd).

Gjengangeren her har vært "er han født for tidlig?". Men etter en 20 ganger med samme spm, så blir en litt mer vant til det.

Det er også veldig ofte kommentarer på at han spiser så mye.

Som du sier så legger folk seg i dette siden hun/han ikke spiser som forventet utfra størrelsen. Argh, utrolig irrirterende og ganske slemt rett og slett.

Hvis alle prøver er normale og det må de jo være siden hun er tidlig ute mht språk etc, så bare prøv å svare tilbake med noe treffende. Jeg prøver å tenke ut noe smart - uten å være frekk tror jeg.

Skrevet

Jenta mi er 21 mnd og 10,5 kg. Spiser som en hest i perioder og lite i andre. Her forleden sa en nabo "huff, nå ser jeg hvor tynn hun er stakkars" - uten at jeg hadde tatt opp temaet eller noe. Helsesøster sier jeg skal være glad som har en slank og frisk unge, da langt flere burde bekymre seg over de lubne barna... så da stoler jeg på henne og lar ungen spise som hun vil.

Gjest yrild
Skrevet

Lille stump er også 18 mnd, 85 cm og 10,7 kg. Han er slank, men på ingen måte skrapa, Ingen som har bekymret seg her i gården så høres ikke ut som om du trenger å bekymre deg heller spør du meg. Lillemann var jo bare 3,2 når han ble født fordelt på 51 cm, så muligens var snuppa di rundere ved fødsel og det er derfor det stilles spørsmål ved det?

Gjest yrild
Skrevet

Og ja her er det også mye mat som går ned og høyt tempo i hverdagen :-)

Skrevet

Jenta de har samme vekt som min minste hadde da han va 20 mnd. Men han va mye syk, men lengda hadde han, å der va det ikke samsvar mella kurvan. Veit om ei jenta som va lik de da ho va runt 18 mnd. Ho e i dag en oppegående og kvikk unge men lavar som sine jevngamle. Ho bli 7 år i år. Har aldri egentlig sett rart på ho, selv om æ har sett ho fra ho va ca 1 år. Jenta mi som e like gammel e 1 hode større, og slik har det vert sia dæm starta i barnehagen i lag, men alle unga e førskjellig og dæm e unik på sin måte. Sålenge jenta de ikke e syk så ska du ikke bry dæ med ka folk sei og komentere dæm nåkka så ikke svar på det, emn snakk heller om nåkka trivelig. Ho jenta som æ veit om har no ei lita søster og dæm e så lik at det e skummelt på kropsbygninga. 1 gang æ så ho blei æ målløs, sku tru det va tvilling 2 som kom nån år seinar. Mora førtelte mæ en gang at begge bestemørn på farsia va småe dame og genan ligg jo litt tebake i ti..... Æ har høyda og kroppen t farmora mi, mens søstra mi har høyda og kroppen t mormora vårres. Husk at jenta de e unik på sin måte selv om ho e lita og nett:)

Skrevet

trenger ikke å bekymre deg.

Jeg har en en liten jente som er 21 mnd, er 11 kg og er småspiser...!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...