Gå til innhold

når sender man søknad om foreldrepenger til nav??

Anbefalte innlegg

Er gravid for første gang (24+6 i dag) – og lurer veldig på når jeg bør ordne med alle papirene til NAV??

Det er så vidt jeg har skjønt ikke annet en søknad om foreldrepenger/permisjon + en bekreftelse på inntekt fra arbeidsgiver som skal sende inn.. Men når bør jeg sende den??

Fortsetter under...

Jeg har hørt at noen kontorer opererer med 3 mnd. behandlingstid. Jeg er 26 uker på vei, skal på møte til uka. Kan ikke risikere å sitte uten penger når babyen blir født!

Nav er jo som kjent ganske håpløse på mange ting =/

Så jeg ville sendt papirene inn nå!

Står i søknaden at de må ha dokumentasjon fra lege fra uke 26 eller senere, så det er nok ikke noen vits i å gjøre det før. Får jo uansett ikke noen ny termin i uke 26 (med mindre det er noe speiselt) så jeg forstår ikke helt hvorfor men...

Jeg har allerede sendt inn.. Er i uke 22 nå.. Og det gjorde jeg sist sv.skapet å... Fikk brev i posten noen dager etter jeg leverte at søknaden min vil bli behandlet innen en mnd... Jeg vil være tidlig ute for med nav vet man aldri!!! Siste sv.skap ble det masse styr fram og tilbake, men fikk innvilga søknaden 1 mnd etter fødsel.. Da brukte de 4-5 mnd på den!!!!!

Annonse

Hvor har dere lest dette med uke 26? Jeg sendte skjema for 1 mnd siden eller kanskje t.o.m. lengre siden. Er i uke 29 nå. Fikk også brev om at søknaden er mottatt og at jeg får svar innen 3 mnd.

Spør om dette med uke 26 fordi jeg ikke ser noe informasjon om det, og fordi det uansett høres helt merkelig ut i.o.m. at ultralydterminen blir satt på ordinær ultralyd i uke 18.

Hvis noen har lest dette noe sted, er det fint om det legges ut en link.

hei

det står på nav sine sider når du laster ned papirene der så står det at man skal ha attest fra lege jordmor fra etter uke 26.

så må du krysse nedover på noen spm så ser du hvilkene papirer du må ha med.

https://www.nav.no/_binary?download=true&id=423734

På side 2, under Veiledning for utfylling av skjemaet felt 1.1. står det klart og tydelig at man må ha attest utstedt etter 26. svangeskapsuke.

Hvorfor aner jeg ikke. Rart at de kan skrive det men likevel behandle søknader som kommer inn tidligere?

Annonse

Jeg jobber deltid, og fyller resten av timene med ektravakter. Hvordan blir det, når jeg ikke kan få bekreftelse på lønna de siste ukene før fødsel (altså mellom jeg leverer papirer og til fødsel)? Blir ikke de pengene regna med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...