Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på første jordmorbesøk idag, og fikk beskjed om at blodtrykket mitt var litt høyt. Dette har jeg merket selv og for ofte kjenner jeg skikkelig at pulsen slår veldig hardt. Nå blir jeg litt bekymret for spiren min da..

er 10+1 uker idag. Noen med samme problem? Hva gjør dere for å bedre dette? Får svigermor på besøk i 3 dager nå så er vel kanskje ikke rette tida for å få ned blodtrykket hehe... neida hun er grei asså.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142023036-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var blodtrykket ditt på da? Jeg har selv hatt høyt blodtrykk i mange år. Endelig har jeg klart å få senket det! Det har tatt flere år med bedre kosthold og fysisk aktivitet...

Første bud for å senke blodtrykket er å begynne å trene, hvis du ikke allerede gjør det da.

Matvarer som helper til med å senke blodtrykket er frukt, grønnsaker, rensende buljong, belgfrukter, selleri, squash, hvitløk, guava, pære, grapefrukt, fiber, kalium, kalsium og magnesium.

Prøv å unngå salt/natrium, skinke, pølse, kjøtt, proteiner, mettet fett, kaffe, stimulerende drikker, pepper, modnede oster og egg.

Jeg hadde ganske høyt blodtrykk i mange år. Lå på ca 140/90. Hos meg var det undertrykket (det laveste tallet) som var farlig høyt. Gikk på medisiner for dette. Disse måtte jeg slutte med da jeg ble gravid første gang og bestemte meg da for at jeg skulle klare å få ned blodtrykket mitt på egenhånd - uten hjelpø av medisiner. Nå.. To og et halvt år senere er jeg gravid på ny, med et flott blodtrykk! Og det har jeg klart ved å endre kostholdet. Jeg har kuttet ut all tilsetning av salt i maten, bruker kun plantemargarin eller olje, spiser mer frukt/grønnsaker/salater, mer hvitt kjøtt og fisk. Også har jeg økt aktivitetsnivået da.

Er veldig nysgjerrig på hvor høyt blodtrykk du hadde da...

Takk for nyttig svar Trollmor!

Jeg er ikke helt sikker på overtrykket - tror det var 160 - men undertrykket var 85 og det var det hun var bekymret for. Jeg har nettopp begynnt å trene , forsiktig trening 2 ganger i uken så det er jo veldig bra.

Hadde nok 15 kilo for mye før jeg ble gravid og...

Salt er nok en synder her i huset. er veldig glad i alt som er salt..

Har også hypothyreose som gjør at jeg går på medisinen Levaxin, noe som sikkert også kan bidra. Har fått medisin mot hjertebank før, men tar ikke noe nå når jeg er gravid.

Jeg hadde også høyt blodtrykk hos første kontroll denne uka.. Legen mente det var pga jeg er så dårlig om dagen (er 8+1 og megakvalm og utslitt), så jeg skal måle igjen neste uke for å se om det har gått ned.

Men blir jo litt bekymret, vil gjerne at det skal gå ned og lurer på hva jeg kan gjøre. Synes jeg lever ganske sunt, har trent regelmessig i alle år (2 ganger i uka på sats), bortsett fra den siste måneden siden jeg har vært så dårlig. Synes også kostholdet mitt er bra, ettersom jeg har gått på 2 Grete Roede-kurs (i fjor) og er bevisst på hva jeg putter i meg. Igjen, bare ikke den siste måneden pga kvalmen..

Er det andre ting som kan forårsake høyt blodtrykk enn akkurat kosthold og livsstil? Jeg veier noen kg for mye, men er ikke veldig overvektig.

Arv og livsstil kan påvirke blodtrykket. Hvis man røyker og/eller drikker ofte, er man utsatt for større risiko når det gjelder å utvikle høyt blodtrykk.

MEN! Nå er det ikke uvanlig at man får litt høyere blodtrykk når man er gravid heller. Et spørsmål til dere begge - ble blodtrykket deres målt en eller flere ganger? Be eventuelt om å få målt blodtrykket minst to ganger, med god tidsmargin imellom, neste gang. Gamlelegen min målte alltid blodtrykket mitt minst to ganger og det var alltid høyere ved første måling enn siste.

Nå synes forsåvidt jeg at et overtrykk på 160 er ganske høyt da.. Men undertrykket på 85 er også litt høyt. Men det er ingen/liten fare før undertrykket overstiger 90.

Hei:)

Jeg har også plagdes med høyt blodtrykk i mange år..140/90-100. Men nå som jeg ble gravid var et på 100/70. Heh, aldri vært så lavt, men nå skal det sies at jeg er ganske dårlig og veldig rolig fortiden da.

Men før da det var høyt gikk jeg til akupunktur. De stakk opp ei åre bak ene øret. Hele veien til jeg blødde... Blodtrykket roet seg faktisk i lang tid etter det, men gjorde det regelmessig.

Annonse

Hei igjen!

Ser at jeg har skrevet helt feil her, jeg hadde ikke 160 men 120/85.

Sjekket i svangerskapsjournalen min, så da var det vel ikke så allt for galt. Tror nok det er litt forhløyet av stoffskifte medisinen min. hun målte 2 ganger. Plages mye av hjertebank. Er dere også plaget med det?

Ja, hjertebank kjenner jeg godt til. Det har ikke nødvendigvis noe med blodtrykket å gjøre.

Jeg ville ikke bekymret meg nevnverdig for et blodtrykk på 120/85, men jeg forstår at jordmor ønsker å holde det under oppsikt. Men det er på ingen måte skadelig for spiren din altså. Ikke med det blodtrykket der. Grunnen til at helsepersonell sjekker blodtrykket, er at det er en faktor som spiller inn ift svangerskapsforgiftning. Dersom man får for mye proteiner/bakterier i urinen, vann i kroppen og forhøyet blodtrykk er sjansen stor for at man har/får svangerskapsforgiftning. Høyt blodtrykk i seg selv, skal bli veldig høyt før det står i fare for å skade fosteret på noen som helst måte =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...