Gå til innhold

barbere seg nedentil til fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted, husker ikke hvor, at hvis man har hår så er det mye mindre risiko for infeksjoner ol. (trenger sikkert ikke ha det lengste dotten;P) men har også hørt at man får tilbud om å barbere seg nedentil når man kommer på føden pga det er lettere å sy etterpå? Men det hørte jeg fra noen som fødte for ti år siden...

Noen som vet hva som er vanlig? Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På svangerskapskurset jeg var på fortalte jordmor at de var gått bort fra barbering på fødestua pga at infeksjonsfaren kunne bli større.

Men, hun sa også at dette gjaldt barbering underveis, fersk barbering.

Selvfølgelig, må du sy og du har den største dotten kan det hende de må barbere litt for å komme til, men det er ikke noen automatikk i dette lenger.

Man kan godt ordne seg litt hjemme på forhånd, slik at det ikke er den største "jungelen" der nede. Etter et par dager er det ikke lenger ferske sår, så da er det ingen fare om man er barbert. Dette er jo selvfølgelig vanskelig å time, men det er jo bedre med en ukes vekst enn tre måneder, tenker jeg.

Men det er absolutt ikke et must, selv om jordmora sa, med glimt i øyet:

"Fin trend, det der med barbering og stussing nedentil. Det gir oss delikate arbeidsforhold!"

Hehe:)

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å barbere meg nedentil før fødselen. Har ikke hørt noe om det fra jordmor, og det faller meg ikke naturlig heller. Fødselshjelperne er da proffe folk, og hvis de ikke har sett en dott før, så får de det nå :)

Skrevet

Har ei venninne som er jordmor, hun sa at de fleste er barbert når de kommer på sykehuset, og at dette var en fordel om det måtte sys, ofte måtte de barbere kvinner som ikke hadde barbert seg for å komme til når det skulle sys.

Skrevet

Trodde "alle" barberte seg nå til dags jeg. Er jo skikkelig uapettitelig med masse hår:P

Skrevet

Ja det gjør jeg( eller min mann gjør).

En renere følelse fremover med tanke på renselse mm.

Skrevet

Ja jeg gjør det, men ikke helt glatt da. Vanskelig å gjøre det nå hehe.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å IKKE barbere fordi det faktisk er mer uhygienisk og uheldig mtp renselsen/infeksjonsfare mv. Det står også i de bøkene jeg har fått. Infeksjonsfaren øker uten "dott" for håret er der nettopp for å hindre basilusker i å komme inn. Det er derford e har sluttet å barbere alle fødende ved ankomst også.

Min lege er for øvrig superlei av barberingsmoten, både under sv.skap og ellers, pga de økte plagene (sopp og andre infeksjoner) som barberingen medfører seg. hun kaller det motehysteri og at det i alle fall ikke har noe med hygiene å gjøre, snarere tvert i mot. Jeg har av disse grunnene sluttet å barbere til vanlig, stusser jo selvsagt litt og tar jo bikinilinjen, men ikke en full runde.

Hvis man skulle behøve et par sting etter fødsel så kan jo det fikses enkelt selv om det ikke er barbert på forhånd. Og synes JM at det er ekkelt med underlivshår så er hun diskvalifisert for jobben sin, det er min mening.

Skrevet

eneste jeg gjør er og trimme dotten.. Funker ikke og barbere der nå lengre...

Hørt at er best og ha noe der nede og når man skal føde...

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med sopp eller infeksjoner pgav barbering, så det tenker jeg å fortsette med. Trodde også "alle" gjorde det nå til dags. Ville følt meg uvel om jeg på fødestuen lå der med masse hår, men er selvsagt ikke så hysterisk at jeg må være nybarbert:-) Samme med hår på leggene- føler meg nok mer vel på føden dersom de er relativt barberte. Men jeg tenker også sånn om det å gå gravid- at jeg føler meg bedre når jeg gjør en liten effort. Man må ikke gå med joggebukser kun fordi man er gravid- det finnes masse fine klær for at vi gravide også kan føle oss vel.

Men dette er smak og behag, og jeg har selvsagt full forståelse og respekt for at andre ikke mener det samme.

Skrevet

En ting er å føle seg fresh - er enig i at det ikke er helt herlig med dott og at jeg på mange måter føler meg bedre uten - men en annen ting er at det faktisk fins en medisinsk begrunnelse for å ha dott etter fødsel. Man har faktisk et åpnet sår i livmoren etter morkaken... Og da erd et ikke soppinfekajon som er prblemet, nødvendigvis.

Legen min mente goså at det var mange som hadde bakteriell vaginose pga barbering og at man kan ha dette uten symptomer.

Går for øvrig ikke i joggebukser heller og planlegger full pedikyr + ansiktspleie så nært opp til termin som mulig ;) Viktig å se optimal ut når "alle" skal ta blide av meg med knøttet etter fødselen, haha!

Skrevet

siden vi har tatt opp dette temaet , må jeg si at det er nesten umulig å få barbert seg nedentil! Det er vanskelig å sikte syns nå jg.. har kuttet meg en del ganger nå. Tips?

Skrevet

Ser hva du mener, Hjertelyd, men det er kanskje litt forskjell på å ta alt nedentil, og trimme litt både på siden og nedentil. Og det er også noe annet med etter fødselen. Tror ikke barberhøvelen blir min første prioritet etter fødsel, og tipper ikke sex blir det heller, så who cares.

Tok nettopp en shavings i dusjen og det var jammen meg ikke lett. Må vel bruke speil før jeg skal ha på bikini for å få med meg alt:-)

Skrevet

(Jeg tror, i forskjell til hva som er "normalt") Håret mitt nedentil vokser ganske sakte egentlig. Så jeg tenker at noen uker før termin, så barberer jeg kanskje helt da, sånn at jeg har litt hår til fødselen. Kan godt hende jeg bare stusser litt med saks en stund før også, ikke like enkelt å komme til med barberhøvelen lenger ;)

Det siste jeg vil er å være helt glattbarbert før fødselen! Det blir så utrolig klamt med kombinasjonen glattbarbert hud+bind+blod/utflod, og visst det i tillegg begynner å vokse litt ut igjen og stikke/klø der nede i dagene rett etter fødsel, neitakk!

Har egentlig i "alle år" vært glattbarbert, men jeg synes faktisk det er mer komfortabelt når håret har vokst litt ut, sånn akkurat litt lengre enn at det stikker, men ikke så langt at det blir ekkelt og klistrer seg sammen liksom. Kjæresten bryr seg ikke, så lenge det ikke blir for langt, så jeg går 100% ut ifra hva som er komfortabelt jeg :)

Kommer forresten til å spørre jordmor på sykehuset når vi skal på omvisning der, om dette, og om klyster.

Skrevet

Her barberes alt flere ganger i uka, så når det er min tur på fødestua er det maks 2-3 dagers vekst der.. Hadde ikke følt meg serlig vel med masse hår nedentil.. men dette er også veldig individuelt, noen har menn som bryr seg andre har menn som ikke bryr seg... Ligger vel litt i dagsvanene også tenker jeg :) Gå som dere pleier damer, jordmødrene og legene bryr seg nok ikke veldig, de ser så mye rart så ikke noe er unormalt på fødestua ;)

Og dere som syns det er vanskelig å barbere nedentil med magen i veien, bruk mannen!! De ser og kan gjøre det for dere ;)

Skrevet

At samboer'n barberer meg nedentil syntes jeg blir litt spesielt... Nei, da får heller speilet hjelpe meg:-)

Skrevet

Syns du er litt unødvendig krass, Hjertelyd!

Vi er forskjellige, og man har forskjellige vaner/uvaner og man har forskjellige behov i forhold til det med å føle seg vel.

OG, barbert nedentil er slett ikke synonymt med soppinfeksjon!!

Jeg har barbert og trimmet meg nedentil i mange, mange år, ca 12-13 år. Hadde avogtil soppinfeksjon i mine yngre dager, men jeg har ikke hatt èn eneste soppinfeksjon siden jeg sluttet å bruke stringtruse og gikk over til hipsters/vanlig truse for 8-9 år siden. Så der var stringtrusa den store synderen for min del og ikke barberinga.

Selvfølgelig, er man ikke vant til å barbere og ikke vet hvordan sitt eget underliv vil reagere på denslags er det kanskje ikke rette tiden til å eksperimentere rett før fødsel. Men for all del, la nå folk få stusse/trimme/barbere så mye de vil!

Skrevet

Kjæresten min vil veldig gjerne barbere meg! Det har han foreslått lenge før jeg ble gravid og helt uavhengig av det. Han har ikke fått lov ennå da...synes det er greit å ha kontroll på barberhøvelen selv :)

Skrevet

Jeg er alene, så har ingen å spørre. IKke har jeg sjans til å rekke rundt ting der heller. Stusser det jeg kan, men det får bare være. Egentlig er jeg uhyggelig nøye med slikt, men nå når jeg er alene i tillegg er det lett å gi litt blaffen.

De som skal ta i mot barnet mitt har nok sett en dott før! ;)

Skrevet

Jeg har tatt noen runder med brasiliansk voksing de siste mnd, så her er ikke hår noe problem ;-)

Skrevet

Jeg trimmer så godt jeg kan i blindsonen mens jeg står i dusjen. Sist måtte jeg le da jeg kom ut og fikk se dagens kreasjon i speilet... Hjelpes så skeivt og skakt det ble, men det får heller bare være. Litt fresh føler jeg meg i alle fall uten verdens største dott. : )

Stusser forøvrig litt på denne sting-unnskyldningen lenger oppe. Jeg revnet til den store gullmedalje sist, og der jeg måtte sy vokser det ikke hår uansett... Ehem...

Skrevet

De som klarer å barbere seg nedentil etter uke 35 uten å skjære av kjønnslepper og diverse, fortjener en medalje, for hvis ikke magen står i veien da, vet ikke jeg!

Skrevet

Joda, magen er i veien og ser ikke en dritt, men like fullt tar jeg ett tak med høvelen flere ganger i uken;-). Har alltid gjort det når jeg dusjer. Blir jo gjerne litt skeivt og sånn, men får nå vekk det meste uten at jeg trenger å se. Syns det er mye eklere med mye hår der nede nå som jeg har så mye økt utflod. Vil jo klistre seg i hårene og for ikke snakke om størknet blod under renselsen. Usj!

Skrevet

haha, Ja jenter en får jammen meg masse å tenke over i disse tider vi går rundt og venter på å føde! :) Har sittet og fnist og fnist mens jeg har lest alle innleggene her:) Tenk at vi sitter og diskuterer kjønnshår, hehe:) ikke vanlig kaffeprat dette her:)

God helg alle sammen, dott eller ei! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...