Gå til innhold

Har leger lov til å ta imot gaver fra pasienter? Hvordan er reglene? Vil ikke at det skal bli ukomfortabelt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min har fulgt meg opp på en eksepsjonell måte over lenger tid, og jeg ønsker å gi et eller annet (ikke noen enorm verdi), for å vise at jeg er takknemlig.

Kan jeg gjøre det? Eller er det bare teit?

Skrevet

Du kan ta med noe som han kan dele med de andre som er der han jobber...

Skrevet

Gi noe til hele kontoret! Da jeg var i praksis hos allmennlege sa min veileder at de hadde som prinsipp at de ikke tok imot, uansett, men hvis noen kom med blomster, konfekt, fruktkurv, osv, så gikk det an å poengtere at "tusen takk, denne setter jeg inn på spiserommet så kan alle kose seg med den", og da var det liksom litt mer greit. Det kan kanskje virke upersonlig, men husk at du kan jo skrive et fint kort :)

... sikkert forskjellig praksis fra sted til sted, da. En gang jeg var hos legen fikk jeg en eske med druer av ham (!) fordi han hadde fått dem av en pasient og ikke hadde lyst på dem. Haha :)

Skrevet

Om du sender en blomst anonymt men skriver takk i kortet som røper litt hvem du er så går det nok bra.

Skrevet

Huff, høres nesten ut som det er best å la det være? Vil ikke at det skal bli pinlig på noen måte..

Skrevet

De har lov til å ta imot noe av "ubetydelig verdi", så hva med å skrive et hyggelig kort og feste på en blomst?

Skrevet

Jeg vil tro det er helt ok å gi en kake som hele kontoret kan kose seg med i lunsjen.

Skrevet

Nei da, det blir ikke ubehagelig, det er kjempehyggelig av deg!

Det er lov å ta imot ting som ikke er av så stor verdi også. (Er jurist selv- husker et eksempel fra studiet- det er lov å ta imot en flaske vin, men ikke en "luksusvin" såklart. Det var egentlig et litt dumt eksempel da, men du skjønner sikkert hva jeg mener)

Skrevet

Ga legen min noe jeg hadde laget selv, har en dame til lege og hun ble kjempeglad og jeg tror ikke det gjorde noe at jeg ga henne noe som jeg har laget selv. Vet også at hun har brukt det jeg lagde og ga henne!

Skrevet

Klart du kan det.

Nå er ikke jeg lege da, men her om dagen fikk jeg et bilde og 2 utskårene figurer av en pas som var takknemlig for den hjelpen jeg ga han... jeg hang det opp på kontoret vårt da, og den ene figuren tok jeg med hjem.

Det er ofte regler på at man ikke kan motta gaver som overstiger 500 kr og ikke kontanter.

Skrevet

Jeg jobber på sykehus og mottar ofte gaver fra pasienter. Noen ganger er det gaver til alle ansatte på avdelingen, og andre ganger er det personlige gaver til meg. Men dette er ofte sjokolade, vin eller ting de har laget selv(smykker osv.)

Skrevet

Ja visst kan du det!!! Jobber i helsevesenet selv, og vi har motatt mange hyggelige påskjønnelser hos pasientene. Ikke noe verdifullt, men blomster er jo veldig vanlig, vin eller cognac?? Konfekt...?

Jeg har flere ganger fått private blomster i mitt arbeide med kreftpasienter. Jeg har fått kosebamse og en fin keramikkvase. Sånne små ting som gjør at man blir så glad for at den jobben man gjør virkelig blir verdsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...