bittelille_persille Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Jenta mi har vært veldig rolig siden hun ble født. Hun har grått veldig sjeldent, og sovet godt både på dagen og natta. Den siste uka har det plutselig endret seg. Hun kan være kjempetrøtt, men bare ligge og gråte i stedet for å sovne på dagtid. Det er helt umulig å få henne til å sovne før hun blir overtrøtt! (På natta sover hun kjempefint.) Vi synger, bysser, vugger og triller, og til slutt sovner hun selvfølgelig. Men det er først etter lang tid med tristhet. Jeg har tenkt det er fordi hun får tenner og har vondt, men begynner å lure på om det er noe annet også. Kanskje det er noe som vi har misforstått? Er det noen som vet noe om hva som kan ha endret seg?
Stolt_mamma* Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Hei:) Slik er det litt hos oss også! Vesla er 4 mnd nå, og for ca 2-3 uker siden endret søvnmønsteret hennes seg. Hun sliter også med å sove på dagtid og blir ofte overtrøtt. Kan legge henne i vogna eller senga, men våkner igjen etter 30 min....like trøtt (men blid). Sovner nesten bare når vogna trilles eller ved puppen..... litt frustrerende til tider. Så jeg dytter litt på denne tråden jeg.....
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 mini er bare 12 uker men akkurat det samme her! dytter på denne litt jeg å for å se om noen vet:)
bittelille_persille Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2010 Tydeligvis noe ganske vanlig da, sikkert. Dytter igjen i tilfelle noen vet råd.
Lunda med lillegutt Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Da jeg var gravid og planla sommerferie med familien var det noen som sa til meg, "jammen kommer ikke minsten til å være rundt 3 mnd når dere skal på ferie?" Jo sa jeg, og da sa damen at rundt 3 mnd er det veldig vanlig at de "tuller" litt med soving og endrer søvnmønster, så hun mente det ikke var så lurt med en langvarig ferietur til utlandet. Hun ante ikke hvorfor det var slik. Jeg kan ikke huske at førstemann gjorde dette, men hun er jo 8 år så det er nok glemt for lengst ;-) Nå venter jeg og gruer meg, for lillebror har sovet så fint på natta siden han ble født og det håper jeg han fortsetter med! På dagen har han derimot alltid sovet lett og veldig korte økter, så jeg håper han endrer dette da ;-)
Gjest Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Slik er det her også, med jenta vår som også er 3,5 mnd gammel nå. Hun har også alltid vært kjemperolig og sovet godt og lett, (både på dagtid og nattestid), men i det siste har hun blitt sutrete og overtrøtt på dagtid, og vi må virkelig legge oss i jernet for å klare å hjelpe henne å få sovne enkelte dager! Har ingen fasitsvar på hva som skjer, men det virker rett og slett som om hun "sliter" litt med at hun endrer søvnmønster på dagtid. Fra å sove fra og til i ett sett, skal hun nå etablere mer rutinerte søvnfaser og søvnvaner. Det er jo veldig vanlig at babyer i 3-4-5 mnd alderen (særlig de som får regulere dette helt selv uten innblanding fra foreldre) begynner å sove fast to ganger på dagtid. (og etterhvert, fra sånn ca i 1-1,5-års alderen kun én gang på dagtid.) Kanskje er det dette de driver og tukler med? Ellers er det jo veldig varmt de fleste steder nå, og det er helt sikkert vanskelig for disse små også å tilpasse seg og finne roen i varmen. Vi får bare gjøre vårt beste og vente på at det går over...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå