fruktisèn Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 kan jeg fly til spania når jeg er 17 uker egentlig??? :/ eller?
megogknotten Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Tror ikke det er noen risk for babyen under flyturen. Det som kommer opp ved graviditet og fly er at risikoen for blodpropp hos den gravide øker veldig. Men det står også at risikoen øker ved flytur over 6-7 timer.. spania er jo alt fra 3-6 timer.. Jeg fløy dit når jeg var 11 uker på vei.. alt bra.. men jeg satt sjeldent stille.. gikk rundt i kabinen, drakk mye.. under take off og landing trippet jeg med beina og, ja, gjorde det jeg kunne for bevegelse, hehe.. Vi vurderer en ny tur når jeg er rundt 17 uker. Samme rutine da også
fruktisèn Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2010 okei men da tar jeg sjansen takk for svaret
Puppen og lillemor Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 i følge min lege er det ingen risiko forbundet med å fly når man er gravid.. Kan være lurt med støttestrømper osv - særlig hvis man skal fly langt!
Lykkemin Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 jeg skal ut å fly nå i helga men det er bare 1 times flytur og jeg er ikke plaget med vann i kroppen el noe, trenger jeg da støttestrømper eller holder det med at jeg holder meg i aktivitet? Synes disse strømpene var dyre
Mammafugl Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Det finnes dyyyyre støttestrømper på apoteket, men du finner også mye billigere strømper med både fast og mindre fast "stramming" på Lindex. Jeg kjenner ikke forskjellen og irriterer meg over apotek-strømpene jeg har liggende nå.
Gutt 08 Jente11 Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Det som jeg har hørt er at det er best å fly når man er i andre trimester, og det er jo du:) Om turen er lang bør du bare passe på å røre deg en gang i blandt pga litt større fare for blodpropp i svangerskapet, som nevnt over. Det finnes en LITEN risiko når du flyr i første trimester pga stråling, siden alle viktige organer dannes da. (Men veldig liten risiko altså) Når du er i tredje trimester er faren først og fremst om en mulig fødsel starter. Da bør du spørre lege før du reiser. Er du i god form og ikke før har født for tidlig pleier det ofte å gå greit fly både i 7. og 8.måned. Hvor mye stråling det blir på slike flyturer er vel ikke helt kartlagt tror jeg, og ei venninne av meg som er radiograf (har en god del peil på stråling og slikt) fortalte at hun IKKE ville tatt sjansen på å fly i det hele tatt. IKKE ment for å skremme, men vil bare si at du kan få forskjellige råd om akkurat dette.
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 flydde i første trimester da jeg gikk gravid med sønnen min, etter å ha blitt fortalt at det var ufarlig. endte opp med blødninger både på til-og hjemtur... heldigvis var alt bra med babyen! denne gangen tar jeg ingen sjanser!
Gulljentene Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Jeg skal ut og fly i uke 20, så håper det er greit 5 1/2 times flytur. Sist svangerskap fløy jeg til Amsterdam rundt samme tid, men de proffe støttestrømpene jeg kjøpte var jo så inne he.... stramme at jeg ikke klarte å få de på engang! Så får heller opp og røre litt på meg underveis denne gangen, men det må vel til uansett siden vi skal ha med en 4-åring
MxH Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Sist svangerskap så reiste jeg med fly ca 4 uker før jeg fødte! Visste jo ikke da at jeg skulle føde så kort tid etter, men det gikk veldig greit. Du kan godt rådføre deg med legen din i tilfelle. Noen flyselskaper krever attest fra legen om at du har ett "normalt" svangerskap og at det ikke innebærer noen stor risiko når du flyr. Når det gjelder støttestrømper, så anbefaler jeg å dra innom ett apotek som har tid og ekspertise til å hjelpe deg å finne strømper som passer perfekt. Noen kjøper kun i forhold til sko str og det er ikke alltid riktig. Jeg bruker str 37-38, men har legger så store som fy! Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvor stort utvalget er der, men det finnes også butikker som spesialiserer seg på helsesko og strømper. Men så klart, det dyreste trenger nødvendigvis ikke alltid være det beste. Men å fly i seg selv er ingen risko utover det vanlige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå