Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som vet om man kan dele opp ferien i flere perioder i løpet av permisjonstiden? Jeg tenkte å ha ferie i tre perioder i løpet av perioden (jul, påske, og mai) pga at det lønner seg for å få mest mulig tid hjemme. På søknaden til NAV er det satt av plass bare til å skrive 1 periode (punkt 5.3), er dette fordi det ikke er lov å dele den opp? Eller er det bare å spesifisere i punkt 7 eller på eget ark?

Noen som har erfaringer med dette?

Vet jo at jeg bare kan ringe og spørre NAV, men enklere å spørre her først:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142022325-ferie-i-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo du kan dele opp, men du må avtale det med arbeidsgiveren også, ikke alle som syns det er greit at du deler ferien sånn (har vært tema her inne før...). Jeg skrev flere perioder innenfor feltet jeg som jeg husker. Det kun lovpålagt ferie som kan tas i permisjonstiden (4 uker + 1 dag) bare så du er klar over det.

Takk for svar!

Det er vel bare hvis man får utbetalt fra nav direkte at det er kun lovpålagt ferie som kan tas i permisjonstiden. Hvis man får ubetalt fra arbeidsgiver er det vel de som bestemmer, eller? Må ta meg en prat med arbeidsgiver ang dette snart...

Var litt kjapp med svaret over:)

Fant bestemmelsen i folketrygdloven:

§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie

Lovbestemt ferie er 4 uker og 1 dag. Uansett må du nok avtale med arbeidsgiveren din også, men det er altså NAV som bestemmer at det er begrenset hvor mye ferie du kan utsette permisjonen med.

Lykke til:)

Hilsen anonym blant annet 20.54

Jeg har akkurat vært i kontakt med mitt NAV kontor om akkurat dette. Saken er at NAV ikke betaler foreldrepenger i de periodene man tar ut ferie. Det burde derfor være likegyldig for NAV hvor mye ferie man tar ut(i ferien er det arbeidsgiver som betaler deg).

Dette fikk jeg medhold i hos NAV etter flere telefoner. Det eneste arbeidsgiver måtte gjøre var å sende NAV forvaltning en bekreftelse på hvor mye ferie du har i din kontrakt.

Syntes det er rart dette ikke er standard hos NAV, er jo ett problem for alle som føder tidlig på året og som ikke har brukt noe ferie for det året. De fleste har jo mer enn 4 uker og 1 dag.

Annonse

Så lenge det er greit for arbeidsgiver lønner det seg å ta ferie rundt høytider og hellidager. Da "sparer" man feriedager. NAV tar nemlig ikke hensyn til dette og betaler ut fulle uker.

Så hvis du tar ut ferie til påsken, kan du ta 3 feriedager i påskeuken og f.eks 4 dager uken etter. Da har du brukt 7 feriedager, men fått to uker ferie. Hadde du fått utbetalt foreldrepenger fra NAV hadde de betalt ut som to vanlige uker. (så da har du "spart" 3 dager ferie som kan brukes senere)

Man har ikke noen rettighet i å ta ut ferien som enkeltdager så det er helt opp til arbeidsgiver om de går med på det.

Jeg har i begge mine permisjoner tatt ut 5 uker ferie uten noen som helst problemer ned NAV anngående det.

Den første gangen tok jeg ut 5 uker ferie før nyttår det ene året (2005) og 5 uker i mars året etter(2006) i samme permisjon. Gikk helt fint det også.

Hmmm... Uansett grunn? Jeg har kun tatt 1 uke ferie hittill i år, dvs jeg ønsker å ta 4 uker ferie etter jeg går ut i permisjon i oktober. Fikk beskjed om at det var innskjerpelser i ferieloven, og at med noen få unntak, skal all ferie tas ut i ferieåret. Det er bare snakk om noen få dager jeg ikke "rekker" å ta ut i 2010, så det er ingen big deal. Men det er jo prinsippet... Jeg har ikke bruk for ferie nå, men heller etter babyen kommer :)

Annonse

Jeg tror at din arbeidsgiver og fagforeningen har rett. Det står arbeidsmiljøloven at man kan søke om å få overtført inntil 12 feriedager til året etter. At man kan søke om det er ikke det samme som at man har rett på det. Det står ikke at man har krav på å få overført, dermed tror jeg at man kan tolke det dithen at arbeidsgiver kan si nei når man søker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...