Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #1 Del Skrevet 25. juni 2010 Var til jordmor i går, har termin om 2 uker. Jeg har gått opp ganske mye, 20kg, hadde før graviditeten en bmi på 21.. Jordmor presterer å fortelle meg at 20 kg er ALTFOR mye, hun skjønte ikke hvordan jeg klarte det, og hun sa jeg måtte slutte å spise så mye... enda hu spurte ikke hva/hvor mye jeg spiste... jeg spiser det samme jeg alltid har gjort, men pga bekkenløsning har jeg vært mindre aktiv, og det vet hu også... er det ikke litt feil å si til ei høygravid at hu må slutte å spise så mye? Hu sa jeg kom til å ende opp med hjerte og karsykdommer og diabetes, og ungen min kom til å bli STOR og jeg måtte huske på at unden skal ut et sted også... Hu sa det var hennes oppgave å ta opp slike ting.. hallo?? Er jeg så unormal?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142022290-jordmor-synes-jeg-er-blitt-for-stor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #2 Del Skrevet 6. oktober 2010 Siden du er overvekt fra før så er det ikke rart hun blir bekymret og du vil jo kunne sitte igjen med kanskje 10 kg i fett som må slankes bort og det er noe hærk. Det er jo et ømtåelig tema og det er jo ikke til å putte under stolen at man spier mye mer enn vanlig når man går opp såpass mye i vekt. Jeg gikk opp sammenlagt 24 kg i mitt forrige svangerskap og satt igjen med 14 kg som måtte slankes bort, det klarte jeg heldigvis. Hadde normal BMI når jeg ble gravid så jordmor stusset ikke noe på vektoppgang. Lykke til hvertfall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142022290-jordmor-synes-jeg-er-blitt-for-stor/#findComment-142405472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #3 Del Skrevet 6. oktober 2010 Nå er det jo gått en stund siden HI skrev innlegget, men for de andre som måtte lese her så er en BMI (= KMI = kroppsmasseindeks) på 21 normalt. Ideell KMI for ikke-gravide kvinner er 18.5 - 24. Hvor mye man bør gå opp i vekt under svangerskap komer litt an på vekta i utgangspunktet, har man en normal KMI bør man gå opp 10-15 kilo. Det er vel ikke så enkelt å være ideell alltid, men 2 uker før termin så er det jo uansett for sent å legge om i kosten eller mosjonere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142022290-jordmor-synes-jeg-er-blitt-for-stor/#findComment-142407607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
xyzaa Skrevet 3. november 2010 #4 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg går vanligvis ikke inn her på dette forumet, for jeg blir så provosert av å høre hva folk utsettes for. Her er i hvert fall min historie ang. vekten min under tidligere svangerskap (som ingen maste på, heldigvis!) - Under svangerskapet hadde jeg en vektøkning omtrent som det du hadde. Min BMI før svangerskapet var omtrent det samme som du har. Etter fødselen veide jeg 8 kg mer enn før svangerskapet, før jeg gikk ned 4 kg i løpet av barselperioden. Deretter dalte vekten min rolig ned til den opprinnelige, uten anstrengelser, i løpet av de neste få ukene. Dette viser at det ville ha vært bortkast å stresse over vektøkning på 20 kg. Her er ett av mine tidligere innlegg, som jeg sakser nå (og gjort små endringer på) for å spare tid. Finnes på følgende adresse: http://www.barnimagen.com/index.php/layout/set/print/forum/thread/140679187 Og alt dette er like relevant nå. Innlegget - "På slutten av 80-tallet satte jeg hos en fysioterapeut, og vi snakket om svangerskap. Hun syntes ikke at vekt var et tema lenger ved svangerskapskontroll, og at det var avleggs. Jeg GRÅT av glede. Jeg var ikke gravid enda, var nygift. "Noen år tidligere (midten av 60-tallet, i utlandet) hadde jeg nemlig opplevd å høre at matematikklæreren min, som var gravid, hadde fått kjeft av legen sin. Hun var slank i utgangspunktet, så ikke noe unormalt ut som gravid heller, men legen syntes hun la på seg for fort. Vi spiste felles lunsj på den skolen, og hun kunne ikke tillate seg å spise det samme som oss elever - slik jeg merket det. "Hadde tenkt mye på det i mellomtiden, i de årene fram til jeg snakket med den fysioterapeuten (som for øvrig hadde holdt en del svangerskapskurs). Da hun hørte om at en av lærerne mine fikk kjeft for å ha lagt for mye på seg, utbrøt hun: "Det må være en teori som en eller annen mann har kokt opp!" (I ettertiden har det vist seg at det finnes både mannlige og kvinnelige helseansatte som har slike holdninger.) "Selv fødte jeg på tidlig 90-tallet. I svangerskapet hørte jeg aldri noe om vekten min, la på meg mellom 18 og 20 kg totalt. Rart med det - jeg som var redd for å bli utsatt for dette, til og med gråt (som nevnt) - og det skjedde aldri! Og så du, som ikke forventet det, ble utsatt for det." I hvert fall: Masse lykke til. Kanskje det kan ordne seg med en annen jordmor? Ingen bør utsettes for dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142022290-jordmor-synes-jeg-er-blitt-for-stor/#findComment-142513129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå