C_line har gutt +jenteimagen Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 min lege vil ikke sykemelde meg... Har hatt et fint svangerskap til nå, men har vondt i ryggen - mye kynnere og hovne bein... hø føt svikter innimellom - men legen vil ikke sykemelde meg... har gått på ferie nå - men ønsker ikke bruke hele ferien min til bli "bra" for så begynne på jobb igjen.... Hjertesukk....
Mammahjertet <3 Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Får du ikke delvis sykmelding heller? Det er jo viktig at legen din lytter til hva du trenger. Det er nok mange leger som tenker at gravide benytter graviditeten sin som et påskudd til å få mer fri. Dessverre er det en del som gjør det, og da går det utover de som virkelig HAR vondt og plager. Jeg er i uke 35+1 og er fra mandag 100% sykmeldt. Hos meg ble vann i kroppen, bekkenløsning, energiløshet(som sikkert var en følge av oppvåkninger om natten pga bekkenet) og litt "surr" med lavt blodtrykk som samlet sett ga meg en 100% sykmelding. Har du vondt og ikke blir hørt på, så bytt lege!
vbu Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Hva med å gå til kiropraktør? De kan ofte hjelpe til med plager for å slippe sykemelding. I tillegg klarer de ganske lett å finne hvor folk har vondt bare med å føle og kan derfor gi deg riktig sykemelding på grunn av ryggplagene. Jeg blir fasinert hver gang hvor nøyaktig de finner problem områder. De fleste leger har ikke peiling på ryggplager. Det er desverre en grunn til at leger er strenge med sykemelding. Mange sykemelder seg for fort. Derfor er det viktig at vi alle står på litt ekstra ellers blir den retten tatt fra oss (samfunnet har ikke uendelig med penger). Anbefaler å begynne med gradvis sykemelding hvis du må og se hvor mye du tåler.
Håp på 1 til :0)-Overtid Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Hvis du ikke føler deg bra så forlang at han skal skrive ut sykemelding!! Han kan ikke nekte å gjøre det! Ellers ville jeg gjort som ble foreslått her, bytt lege, gå evt til en privatlege. Jeg ringte bare legen min når jeg kjente at jeg trengte sykemelding så skrev han ut med en gang. Dette er ikke tiden å slite seg ut på, det blir nok å gjøre når bebis kommer og da er det greit å ha litt overskudd igjen!
Håp på 1 til :0)-Overtid Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 teknomor: Regner med at alle står på det de klarer i svangerskapet, men når en kjenner det er nok, så er ikke dette tiden å "tøffe" seg på. Ryggplager og bekkenplager kan bli sittende igjen lenge etter fødsel om en ikke tar hensyn til det med en gang. Syns det er litt rart å anbefale noen hvor stor sykemeldingsgrad noen skal ta ut. Det må hovedinnlegger nesten få føle på selv.
lucy77 Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Det er vel en grunn til din lege mener at du ikke ternger sykemelding. Alle blir jo slitne får vondt i ryggen, hovne ben osv. Men vi er jo ikke syke for det. Må vel være positivt at du faktisk nå har ferie da.....
HELomvending Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Ahh, jeg haaater sånne leger.. Hva er grunnen til at hun kjemper i mot deg da? Hva er det som gjør at HUN vet hva kroppen DIN tåler, og ikke tåler? Hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet fastlege(ja, teit midt i svangerskapet sånn..), for hun sammarbeider virkelig ikke med deg. En lege skal være på laget ditt, og ikke tvile på deg, og jobbe i mot deg. Det er 25 juni i dag, og om du bytter fatlege, så får du ny fastlege fra 1 juli. Jeg gjorde det samme forrige mnd, og GUUUUUD så gla jeg er for det. Har litt med at man skal tross alt til legen med lille vennen også, og jeg setter trygt bebisen min i hennes hender når jeg vet at hun gjør ALT for at han skal ha det bra allerede, og på meg virker det veldig som om den legen du har nå, gir blanke...
HELomvending Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Lucy 77; Hun vil jo ikke bruke hele ferien på å gå å være dårlig!? Og hvis du karar deg på jobb med bekkenløsning og vond rygg, så får det være opp til deg egentlig, for det er det ikke meningen at du skal gjøre, så lenge arebeidet tilsier at det blir for tungt. er ikke snakk om å være syk, men man skal ha livskvalitet selv om man er gravid altså.
vbu Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Håp på 1 til, jeg sa ingen ting om hvor stor sykemeldingsgrad skulle tas ut, dette må selvfølgelig være i samråd med lege/kiropraktør. Dette er også avhengiv av mange faktorer som arbeidssituasjon, familiesituasjon. Men jeg står fast ved at det er fornuftig å prøve seg frem og se hva man tåler istedenfor bare ville sykemelde seg fullt ut svangerskapet (i samråd med lege). Jeg kjenner en del som ikke står på. De blir sykemeldt (noen innrømmer til og med at det er fordi de kan og er lei av jobben) og så holder de på hjemme med maling, bygging, shopping, turer, reising osv. Ting som er rett og slett umulige for meg med bekkenløsning. Men ikke misforstå meg, jeg sier ikke at C_line me septGUTT er en av disse. Jeg forslo at hun går til noen annen og får "second opinion". Og da er kanskje kiropraktør eller fysioterpeut bedre enn lege som etter min erfaring har liten peiling på ryggproblemer. Det er også veldig fornuftig å prøve seg frem med behandling. Alle tjener på det (du, jobben, samfunnet). Og desverre må legene være litt restriktive med sykemeldinger. Vi må alle stå på litt ekstra selvom det er tøft. Dere husker kanskje debatten om at folk med sykdommer blir nektet behandling fordi det er for dyrt. Det koster samfunnet at vi er sykemeldte som betyr at noen andre får muligens ikke behandling. Dette er noe jeg ikke klarer å glemme og vet at jeg må være sikker på at jeg ikke klarer å stå på litt til før jeg blir sykemeldt. http://www.aftenposten.no/helse/article3680095.ece
Håp på 1 til :0)-Overtid Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Skjønner ikke helt hva du mener teknomor. At vi må stå på litt ekstra selv om det er tøft? Jeg jobber gjerne med feber og influensa, men akkurat når det gjelder gravide-plager så er jeg ytterst forsiktig. Fikk tilrettelegging på min jobb så jeg kunne jobbe ut mai, ellers hadde det aldri gått. Har bekkenløsning jeg og. Disse månedene her må vi kjenne på kroppen selv hva vi kan tåle. Selvsagt er det mange som utnytter situasjonen og det får være opp til dem og deres samvittighet. Men vi som faktisk har reelle plager syns jeg skal høre etter på kroppen vår, og IKKE stå på ekstra når det er tøft. Ta ut sykemelding med god samvittighet dersom kroppen din sier det er nok nå!
lucy77 Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 Det er jo ikke snakk om noe bekkenløsning i dette tilfelde da, ikke som hun skriver om ihvertfall. Det er jo heller ikke snakkk om å karre seg på jobben for hun har jo ferie... Det er klart man skal ha livskvalitet fordi om man er gravid, men man må jo også forstå at det er endel "plager" som faktisk føller med å er dendel av det. Slik er det jo for alle. Jeg forstår ikke at man ikke kan tenke litt mere positivt p være glad for at man skal ha ferie da og får mulighten til å hvile litt... Det er så mye suttring...... Og dette blir så veldig feil i forhåld til de som faktisk blir ordentlig dårlige. Jeg får min del tror ikke det er en "tilfeldighet "at jeg på min jobb ser en klar sammenheng mellom at de som normalt har høyt fravært er lenge sykemeldt mens de går gravide, mens de som gennerelt har lavt fravær til vandlig også har det under svangerskapet.....
C_line har gutt +jenteimagen Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. juni 2010 lucky 77 - dette er ikke syt å klag!! Har vært på jobb hver dag av min graviditet - så jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt når det gjelder høyt sykefravær... Legen mente det var begynnende bekkenløsning, selvom jeg ikke nevnte dette i innlegget... Men det jeg egentlig ikke skjønner er hvordan enkelte får "skreket" seg til sykemelding hele svangerskapet for kvalme og diverse andre plager? Jeg synes ikke det skal være slik at jeg skal bruke ferien min til å komme meg til hektene - for så begynne på jobb igjen... Mener at man skal slippe ta ut ferie for å kunne gå gjennom graviditeten. MEn du har tydligvis en annen oppfatning - og det er jo greit. Håper bare du kommer deg på jobb hver dag og ikke tar hensyn til deg selv og kroppens behov....
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Tror ikke legen din gjør dette for å være vanskelig med deg. Du sier selv at du har gått ut i ferie! Skal du på tur da? Kose deg i ferien? Det er faktisk ganske strenge regler på at du kan være sykmeldt i ferien...... Det må være medisinsk grunnlag for å få sykmelding i ferien. Om du er like sliten etter ferien så kanskje du skal snakke med legen igjen da?? Tror nok desverre det skal litt mere til en de plagene du beskrev. Ikke at jeg kjenner hvordan du har det, men hørtes ikke så altfor J...... ut. sorry, men det var slik jeg tenkte når jeg leste det du hadde skrevet.........ikke meningen å være frekk;-)
Håp på 1 til :0)-Overtid Skrevet 25. juni 2010 #14 Skrevet 25. juni 2010 C_line, gå til legen igjen etter ferien om ikke du er bedre. Myyyye rare meninger her. Hvis du har vondt i ryggen er det godt mulig det er bekkenløsning, jeg har hatt det i begge mine sv.skap, og på meg kjennes det i korsryggen. Du må IKKE jobbe og slite med det, da blir du ikke kvitt det igjen!!! Så snodig å si at de som er mye borte fra jobb til vanlig også er det i sv.skapet. jeg er ALDRI borte fra jobb uten at min sønn er syk, men forrige sv.skap var jeg sykemeldt fra jeg var 3 mnd på vei, denne gang klarte jeg gå litt lenger pga annen type jobb og tilrettelegging på jobben. Ingen kan si hvordan formen din er, og hva du føler for-det må du kjenne på selv. Om du føler du ikke bør jobbe mer, så be om full sykemelding. Om du føler du klarer jobbe litt, så ber du om gradert sykemelding. Du kjenner kroppen din best selv, ingen her kan si om du har litt eller mye ondt!!
lucy77 Skrevet 25. juni 2010 #15 Skrevet 25. juni 2010 Alle har forskjellige meniner, og kjenner på forskjellige ting...... Det respekterer jeg også, men tenk litt på hva du sier her du syntes ikke at du skulle måtte bruke ferien til å komme til hektene igjen,,,, Alle er vel slitene og har litt vondt både her og der uavhengi om man er gravid eller ikke. Jeg tror faktisk det er ganske vandlig å bruke ferien til å slappe av å komme til hektene igjen. Føler du at du ikke blir noe bedere etter ferien så kan du jo bruke det som et argument til legen din. At du faktisk nå har slappet av og samlet deg i noen uker uten at du føler at du har blitt noe bedere av den grunn. Jeg kommer meg på jobb men tar hensyn til både meg selv og kroppen min, så det er ingen fare.
Mammafugl Skrevet 25. juni 2010 #16 Skrevet 25. juni 2010 Hei! Jeg er inne fra 2. trim. For å svar direkte på spørsmålet ditt: gravide får sykemelding på samme måte som alle andre, ved å gå til legen. Hvis legen vurderer at det er behov for sykemelding får du det, hvis ikke har du ikke krav på sykepenger. Og - selvfølgelig skal du bruke ferien for å hente deg inn igjen, det er det ferien er til for. Tilsvarende for helgene. Det er slitsomt å være gravid, men så lenge du ikke er syk, gir det ikke grunnlag for sykemelding. Nå får jeg sikkert masse pepper, men det det er altfor mange som "vil sykemelde seg" mens de er gravide fordi de er utslitte når de kommer hjem fra jobb. Det er ikke en gyldig grunn. Og det er legens vurdering om du er for syk til å arbeide eller ikke. Når det er sagt, har jeg veldig sympati med de plagene du har under graviditeten. Dette er min andre og jeg tenker med gru som ligger foran meg de neste månedene av kroppslige plager. Men, så lenge vi ikke er syke, får vi bare stå i det. Det er jo absolutt verdt det! Lykke til videre!
trollmor & trollungene Skrevet 25. juni 2010 #17 Skrevet 25. juni 2010 Har kroppen behov for hvile er det vel naturlig med en sm i den situasjonen vi befinner oss i. Har liten tro på at det er så mange rundt omkring som bare sm seg for å gjøre andre ting. Nå har det jo blitt ganske strengt med sm og man får som regel en gradert sm første gang, så vurderer man arbeidsevnen og hva slags tilrettelegging som er mulig med arbeidsgiver. (Men det er selvfølgelig enkelt tilfeller som ødlegger for de som virkelig trenger en sm) Dette er mitt tredje svskap. Første gang jobbet jeg helt til jeg gikk ut i permisjon selv om jeg hadde bekkenløsning og mye plager. Dette "straffet" seg i etterkant med en bekkenløsning som ikke ble bra. Gikk til behandling ca 2 ganger pr uke. Ble gravis på nytt 9 mnd senere og kroppen sa stopp med en gang. Var sm hele svangerskapet og fikk fysikalsk behandling 3 ganger pr uke, samt akupunktur og ble behandlet hos naprapat i tillegg uten bedring. Tok lang tid etter overstått svskap før plagene gradvis forsvant. Nå 3 gang gikk jeg til legen med en gang jeg kjente antydning til bekkenløsning og fikk gradert sm og tilrettelagt arbeid. Har gått greit helt til nå, uke 29. Men nå sa kroppen stopp og jeg er fullt sm. Også denne gang får jeg fysikalsk beh flere ganger pr uke samt akupunktur. Min oppfordring er å lytte til kroppen og ta vare på helsa den korte stunden man faktisk går gravid. Mer kostbart for samfunnet hvis det blir langvarig sm i etterkant fordi man ikke lytter til kroppen.
silkeføre Skrevet 25. juni 2010 #18 Skrevet 25. juni 2010 Anbefaler deg en tur til kiropraktor med ryggvondt om du tror det er begynnende bekkenløsning. Det kan være bekkenLÅSNING i stedet, det fikser kiropraktoren på noen ganger. Da slipper du smertene, humøret bedrer seg og du kan ha en fin ferie!! Hovne bein henger ofte sammen med varme, drikk masse vann!! Kynnere er det ikke så mye å gjøre noe med, det er nødvendig trening av livmoren. Har hatt masse siden uke 20, er i uke 37 nå og rimelig lei... Lykke til!
vbu Skrevet 25. juni 2010 #19 Skrevet 25. juni 2010 Ja Håp på 1 til, jeg sier at vi må stå på litt ekstra selvom det er tøft. Og finn ut når grensen er nådd i samråd med lege eller annet helsepersonell. Etter min erfaring så er det ikke vanskelig å få sykemelding. De nærmest prøver å tvinge de på meg i hvert fall. Jeg blir veldig provosert når folk ikke tenker igjennom hvor mye det koster samfunnet å bli sykemeldt. At vi snart kommer til å få mye strengere regler fordi det er misbrukt. Dette er akkurat samme prinsippet som med lommeboka di. Du kan ikke bruke mer enn hva du setter inn i den. Ser ut som mange mangler basis mattekunskap desverre. Hvis for mye er brukt på sykemeldinger så er det noe annet som må bort. Eg. behandling som kunne ha forlenget liv. Jeg sier ikke man skal jobbe seg ihjel. Jeg sier bare at man skal prøve litt til før man gir seg helt. Å bli gravid er eget valg. Hvis det betyr at jeg må kutte ut alt av sosialt liv så gjør jeg det. Jeg har brukt feriedager for å få litt overskudd til å fortsette, hvorfor skal man ikke det? Det siste jeg kutter ut blir jobb og hvis jeg må så blir det gradvis i begynnelsen. Det er sånn jeg lever med god samvittighet. Men vi er alle forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå