Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 11 uker har sannsynligvis astma. Det har vi mistenkt siden han fikk bronkitt da han var 4 uker gammel. Blir han forkjølet (noe han har vært nærmest konstant siden han ble født) hoster han og begynner og pipe og surkle i pusten. Så nå får han inhalasjoner med ventoline og pulmicort på forstøver. Stakkars liten, det er så altfor tidlig å bli plaget av slikt... Er for tidlig å sette diagnosen astma, men legen sier at det vekker jo sterke mistanker dette.

Andre med astmabarn som vil fortelle litt om hverdagen? Er de mye syke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så leit å høre. har ikke barn m astma, men vil bare fortelle deg at astma i mange tilfeller skyldes allergi og matintolleranse.

Typiske ting å reagere på er melk, egg og gluten. gir du han morsmelk ville jeg kuttet ut dette i din kost - og i hans om han spiser m.e. _For en periode, noen uker - og se om det kan ha noen effekt.

Skrevet

Gullet mitt var litt større når hun fikk første anfallet, tror hun var omtrent 5 mnd, her er det også forkjølelses utløst astma.

Hun her får ventoline og flutide men på kolbe og ikke forstøver, vi var innlagt no i slutten av mai med henne på barneklinikken.

De sier at de skal ha 3 slike anfall før de kan si det sikkert at de har astma, værtfall det vi fikk vite.

Det er ikke noe kjekt når de blir syke på den måten, ikke på noen måte i grunn.

Her får hun ikke medisin hvis hun ikke er i behandlings programmet, altså når hun begynner og bli syk til 1 uke etter alle symptomer er vekke.

Hun har vært syk oftere enn andre små men håper dette vil bedre seg litt no med tanke på at vi kan gi henne medisinene så fort i stede for at hun skal bli kjempe syk og havne på barneklinikken igjen.

Hun blir også oppspilt av den medisinen så når hun er under behandling så er det mye brudd på nattesøvnen...

Hun er nå 10 mnd

Skrevet

må bare spørre.. men hvordan anfall er det dere snakker om?

Vi er nesten sikre på at lille gullet her i huset har en form for astma, men legen "hører" ingenting når vi er der for å lytte.

han har siden fødsel vært mye surklete og hostete, snørrete og til tider hoster han seg helt svett..

hvordan diagnoserer de barna for astma?

han er sanrt 11 mnd....

Skrevet

Jenta mi fikk barneastma da hun var 10 mnd, hadde vært konstant forkjøla i et par mnd da. Ble veldig fort mye bedre da hun fikk inhalasjon med ventoline og flutide, og er nå helt frisk som 4-åring. Det første året hun hadde det var hun forkjøla minst en gang i mnd, og har hatt det slik om vinteren etter dette. Jeg syns likevel vi har hatt ganske normale hverdager. Det som er viktig er å lære seg hva de ulike medisinene skal brukes til, og bruke nok medisin. Det er også viktig å begynne å gi inhalasjoner med en gang dere merker teng på forkjølelse/luftveisinfeksjon. Dersom de blir gående over lengre tid uten medisiner kan det virke irriterende på lungene, og gjøre at de blir syke over lengre tid.

Lykke til!

Skrevet

En ting til: ofte må de gå på forebyggende medisin mellom forkjølelsesperiodene for å forebygge nye anfall

Skrevet

Min gutt hadde endeløse forkjølelser med surklete bryst og hosting. Etter at vi begynte med ventolin og flutide er han skjelden forkjølet og har ingen plager i hverdagen. Vi tok medisiner morgen og kveld i hele vinter og prøve slutte av nå i vår. Da ble han forkjølet med hoste igjen med en gang. Nå prøver vi å gi bare medisin om morgenen. Går fint hittil:) Føler dette påvirker hverdagen veldig lite, men det er jo mange grader av hvor alvorlig astmaen kan være.

Skrevet

Godt å høre deres erfaringer. Akkurat nå holder vi på med inhalasjoner 3 ganger daglig, målet er å komme ned på forebyggende behandling som er morgen og kveld. Jeg kunne selv velge om jeg ville bruke babyhaler eller forstøver, men pga flytting er det kun forstøveren som er tilgjengelig akkurat nå:) Jeg kunne også slutte med medisinene en ukes tid etter at han er bra igjen...jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal slutte og når jeg evt skal begynne igjen...men alt dette går seg vel til etterhvert tenker jeg.

Og du som nevnte at det ofte har sammenheng med allergi: storesøster har allergi mot melk og egg, katt og hund. Har atopisk eksem. Og lillegutt viser tegn på atopisk hud, og jeg mistenker melkeallergi der også, selv om prikktest ikke slo ut. (men sjansen for å få korrekt resultat er liten i og med at han ikke har vært eksponert for noe særlig med kumelk enda.)

Skrevet

tror det kan hjelpe om du kutter ut kumelk og egg i ditt kosthold (hvis du ammer).

lykke til og håper han får det bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...