Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #51 Skrevet 27. juni 2010 Ei jeg kjenner ville ikke ha nattmat i bryllupet sitt fordi "festen skal holdes midt i byen, folk kan gå ut å kjøpe seg en kebab hvis de blir sultne" samme dame fikk brudekjolen og sløret av svigermoren sin, kjøpt i et annet (BILLIG) land. Da ei venninne av henne skulle gifte seg året etter kunne hun få kjøpe sløret (hun trengte ikke kjole) for 75% av norsk pris. Hun tjente faktisk penger på å selge sløret til en av sine beste venninner...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #52 Skrevet 27. juni 2010 Til 09:27 Det er kanskje derfor naboen din har flere hundretusen på konto. Fordi han er opptatt av å spare!!!!!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #53 Skrevet 27. juni 2010 Jeg har en venninne som er ganske gnien. Jeg har sikkert hundrevis av historier om henne siden vi har kjendt hverandre siden vi var ganske små, men her er et lite knippe: - Når hun er på besøk hos andre så spør hun om hun kan få ta flaskepanten med seg hjem. Dette er alltså andre sin pant, for hun tar ALDRI med noenting Har vi hatt spleiselag som feks på 17 mai buffen, så krever hun avslagg i prisen om det er noe på den buffen hun ikke liker, som feks mais i salaten... Et år så reise vi på venninne tur til syden (hun hadde fått turen i bursdagsgave av besteforeldrene sine) og da kunne hun aldri bli med ut og spise. Det var frokostbuffe på hotellet så da benytten hun også anledningen til og smøre "niste" for restsen av dagen. Så slapp hun og kjøpe lunsj, middag og kvelds. Dette gjorde hun hver dag i 14 dager. Hun forlangte spleiselag på sin egen bursdag. Hun sendte rund følgende mel; Jeg fyller året på lørdag og det skal feires, tar du med 2 flasker brus og en chips? Alle hadde fått forskjellige ting de skulle ta med. Selv så bidrog hun med strøm og do papir i følge henne selv... Ringer hun for og spørre om noe eller fortelle noe så avslutter hun midt i samtalen med " kan du ringe meg oppigjen, sånn at vi kan dele på tlf utgiftene". Har maaaaange andre historier også men dette var de jeg kom på i farta;)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #54 Skrevet 27. juni 2010 Jeg var invitert til noen på nyttårsaften. Alle tok med seg eget drikke. (Det er en selvfølge), men etter middag fikk alle beskjed om å betale 100 kr for maten som var servert...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #55 Skrevet 27. juni 2010 Haha, det var jo heeelt drøyt! Blir dere ikke lei henne i lengden?? Det med sommerferien var jo morsomt, spise niste mat hele dagen ja Hva gjorde hun med vann? Drakk fra sjøen??
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #56 Skrevet 27. juni 2010 Akkurat den siste historien der synes jeg ikke det var noe som helst unormal.. I min gjeng (og vi har alle god råd) er det helt normalt å spleise på maten når man har store feiringer som feks nyttårsfeiring. Synes det er mye mer ålreit at alle betaler 100-200 kroner enn at en person betaler mange hundre. Synes heller det var spesielt at ikke dere forventet det. De andre historiene over her var ganske utrolige. Avslag pga mais i salaten..hehe..jeg ler.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #57 Skrevet 27. juni 2010 Det er greit så lenge det er avtalt og opplyst om på forhånd at det skal være spleisefest. Verten kan ikke plutselig forlange penger av gjestene etterpå.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #58 Skrevet 27. juni 2010 Vi var bedt på klassefest da vi gikk i 3. klasse på gymnaset. Da hadde verten lagd middag til hele klassen. : En pakke spagetti og en 400 gr kjøttdeig!!!! Dette skulle deles på 28 mennesker.... He he, han fikk høre den ei stund. Vært bedre om han hadde sagt at det var et spleiselag da. Folk kom jo sultne på fest, da han hadde opplyst om at det ble servert middag!!!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #59 Skrevet 27. juni 2010 Som nyforelskede møtte mannen min og jeg et annet par på ferie. Den føste kvelden ble vi sittende på samme bord som dem under middagen og det viste seg at de var på bryllupsreise. Vi spurte om de ville dele en flaske vin til maten, men det hadde de ikke råd til. I baren etterpå gikk hennes mann og min mann i baren sammen for å kjøpe drikke til alle 4. Da de kom tilbake til bordet maste mannen hennes om at hun skylte han penger fordi han hadde kjøpt et glass vin til henne og kun kjøpt cola til seg selv......Hun måtte faktisk betale han 20 kr fordi hennes drikke var dyrere en hans!!! og slik fortsatte det utover kvelden. De satt og regnet ut hvor mye den ene slylte den andre for hver gang de kjøpte noe.... og de var på BRYLLUPSREISE!!!!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #60 Skrevet 27. juni 2010 Min venninne har adskilt økonomi med samboeren. De kunne sitte på fest i en alder av 35 år og si "du skylder meg tre røyk". Særlig han er berømt for sin gnienhet. Han går gjerne 6 km for å ta en gratis Ikea-buss inn til nærmeste by. Ungene får beskjed om hvilken mat de ikke kan ta i skapet - fordi "den er bare min". De voksne kjøper sin egen brus, men ungene må drikke vann. "Brus kan de drikke når de tjener egne penger" (De kan GJERNE få brus når de er på besøk hos oss....) Vi blir aldri bedt til dem, men de vil gjerne komme til oss. De sier at det er fordi vi har bedre plass, men jeg har dem mistenkt for at det har med penger å gjøre. Da slipper de jo å bruke penger på å servere noe.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #61 Skrevet 27. juni 2010 Når vi var litt yngre så var ene vennina mi livredd for at vi skulle bruke opp gassen på lighteren om vi lånte de for å tenne i en røyk. Så det var alltid: -"Kan jeg få fyr?" -*sukk, stønn* "Ja, men IKKE bruk opp gassen!!" Helst skulle hun tenne på røyken for oss slik at vi ikke brukte den opp! hehe... )
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #62 Skrevet 27. juni 2010 Hele vennegjengen ble invitert på middag hos venneparet i gjengen en påske*. Mannen i huset er kokk og jeger, så de skulle servere hjortestek fra selvskutt hjort. Vi 6 vennene til dette paret troppet opp med godt mot og drikke etter eget ønske. Da middagen var ferdig skulle de ha 20 kr av hvær av oss for garnityret. (poteter, saus og grønsaker) Vi har ofte samlinger en gang i uken på kveldstid for å drikke kaffe sammen, da blir det som regel servert noe småtterier til gjestene. (type frukt eller kake fra frysen) Dette paret serverer aldri noe. Ska vi ha noe å kose oss med til kaffen, må vi pent ha det med selv.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #63 Skrevet 27. juni 2010 En tante og onkel av mamma som er i 70-80årene har IKKE felles økonomi. Der er det så ille at de betaler halvparten av regningen hver når de er i butikken og handler, ikke snakk om og dele når de kommer hjem. En gang en nevø av de skulle være med de og handle mat på rema, handlet de for 224,50 (eller noe sånnt) da ble det jo 112,25 på de hver. Så de begynte og krangle om hvem som skulle betale 50øringen. For ingen av de ville bruke mer penger en den andre. hehehehe Til slutt betalte nevøen dems 50øringen for de, for han ble så flau av og stå der og høre på krangelen. Det var siste gangen han kjørte de i butikken.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #65 Skrevet 28. juni 2010 Hahahahaha...de har funni hverandre i kjærleika
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #67 Skrevet 28. juni 2010 Synes faktisk det er du som høres ut som en gjerrigknark her
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #68 Skrevet 28. juni 2010 Jeg og ei venninne var på weekendtur for 6mnd siden. Hun la ut for flybillettene, og jeg betalte togbillettene fordi hun som vanlig ikke hadde penger på kortet da det kun gikk an å bruke kontanter. Går det an å bruke bare kort, har hun bare kontanter. Jeg la ut 400 for togbilletter for henne som jeg skulle få tilbake. Samtidig betalte jeg taxien som kostet 200. Vi ble enige om å ordne opp i dette når vi kom på hotellet. Det første som skjedde var at hun krevde meg for 934,43 kr for billetten + 20 kr som hun måtte betale i gebyr til kortselskapet sitt... Hun ville at jeg skulle overføre disse pengene til kortet, fordi at dette var et kredittkort og dess fortere hun fikk inn pengene fra meg, dess mindre renter ble det. "Rentene får vi ordne opp i senere", sa hun... Jeg minte henne på at vi kunne bare trekke fra togbillettene på denne summen også, men det ville hun ikke pga disse gebyrene. "Du får pengene for togbillettene kontant". JADA! Har ikke sett noe til dem, og det skjønte jeg med en gang... Den samme venninna pleier ALLTID å be meg kjøpe med en cola for da "slipper hun å sprette 500-lappen" eller "dra kortet på et så lite beløp". Eller: "Jeg mangler 4,50 i småpenger for å betale denne brusflaska, har du? Så slipper jeg å bruke kortet". Greit av og til, men det er standard!!! Samtidig virker det jo veldig gjerrig av meg å si nei, det er jo tross alt snakk om bare 4,50... men det blir store beløp til slutt! Skal vi ut på byen, har hun alltid med seg minimalt med alkohol, så hun kan snylte på oss andre på vorspielet. Når vi er i baren, ber hun alltid den som går i baren om å kjøpe med et eller annet. Med 5 venninner, kan hun snylte en drink fra hver, så slipper hun å bruke ei krone. Vi har testa henne litt da, og bedt henne kjøpe med til oss, men da har hun så klart ikke penger, eller har ikke tenkt å kjøpe noe akkurat da. Jeg har ALDRI vært på besøk hos henne uten at hun har sendt ei mld med: "Kan du kjøpe med ei flaske brus?", "Gidder du å kjøpe en pakke røyk til meg, så får du penger når du kommer?" - Hun betaler ALDRI!! Irriterer meg grenseløst, for hun vet jeg har dårlig råd. Jeg er alenemor for tre barn, og hjemmeværende. Har hatt godt betalt jobb, men har vært nødt til å gå hjemme dette året pga manglende barnehageplass til miste barnet. Blir ikke enklere med ei snyltevenninne... :/
Mamma`n til turbo Skrevet 28. juni 2010 #69 Skrevet 28. juni 2010 Til du over her: Hvorfor sier du ikke noe? "HEr er pakken din med røyk, den koster 90 kr" HVis venninnen din da f.eks sier "Jeg har ikke penger/Du får dem etterpå" så må du jo enkelt å greit si til henne at du må ha dem med en gang og hvis du ikke får det så ikke gi henne røyken. Hun gjør jo dette fordi hun slipper unna med det gang etter gang. Spør hun om du kan ta med noe fra baren så må du jo bare spør etter kortet hennes eller kontater som du tar med til bare. Gir hun deg ikke det, så kjøper du ikke med til henne. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #70 Skrevet 28. juni 2010 Hva med og legge et lite " overslagg" for hva hun skylder deg i småbeløp? Skriv opp det du husker og smell på med togbillettene...Si at du vil ha det i kontanter eller be henne sett det inn på kontoen din og si til henne jo fortere hun betaler jo mindre renter blir det... Hun venninna di høres rett og slett simpel ut, slik gjør ikke venner mot hverandre. Og for guds skyld, slutt og legg ut for henne. Det er jo derfor hun tilstadighet aldri har penger pga av at hun vet at hun sliper unna med det og "glemmer" det etter hvert! Neste gang hun ber deg kjøpe med noe fra baren så si; da må jeg få penger av deg for jeg har akkurat nok til en øl eller drink..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #71 Skrevet 28. juni 2010 Joda, har forsøkt å si noe, men det florerer jo av unnskyldninger og argumenter. Blir rett og slett sliten av å prøve. Har forsøkt å levere røykpakken og be om pengene samtidig. Da begynte hun å rote i pengboka, og fant fram 20 kr, og sa hun MÅTTE betale resten senere. Hun hadde jo så klart ikke kontanter... Ja, hun slipper unna gang etter gang. Jeg og resten av venninnegjengen har gått sammen åg bestemt oss for å si nei samme hva det skulle være, for hun betaler aldri tilbake. Og lar oss sitte med regninga uansett hva det er vi skal. MEN det som skjedde sist gang vi skulle på fest, var at hun ringte oss alle og bad oss kjøpe med billett til henne (vi skulle på en konsert). Alle svarte vi at vi allerede hadde vært innom å kjøpt (selv om dette ikke stemte for alle). Hun forsøkte jo selvfølgelig å få oss til å kjøre og kjøpe for henne også, men ingen av oss hadde tid. DA presterte hun å kontakte ei venninne av meg (ikke hennes venninne) på facebook for å spørre om hun kunne kjøpe billett til henne. Hun visste at jeg hadde bedt med meg denne venninna. Hun kjøpte jo selvfølgelig med til henne, og så aldri noe til pengene. Jeg syntes det ble skikkelig ubehagelig. Dette har gått så langt at vi i gjengen prøver å unngå å ha henne med på ting vi skal, for vi har rett og slett ikke RÅD til å ha henne med! Men går det lang tid uten at hun hører fra oss, ber hun jo selvfølgelig oss med på spleisefest hjemme hos seg selv... Samme f... hva det er som skal foregå hjemme hos henne, skal alle være med å betale. Dette gjør vi andre ALDRI, for det er jo hver sin gang. Kom også på en annen historie: Hun spurte om ikke jeg ville bli med å spleise på en pizza en kveld. Vi ringte og bestilte og hun skulle gå og hente den. Oooops, bankkortet var blitt igjen hjemme gitt... Jeg måtte bla opp IGJEN. Da hun skulle dra hjem, tok hun med seg restene, fordi jeg "spist mer enn henne"... Hun er helt utrolig. Det som er så rart, er at hun var ikke sånn før. Hun kan også å spille på samvittigheten vår da... Venninnegjengen (ca 5-6 jenter) skulle på et utested. Vi visste at det var 100 kr inngang der, og alle hadde jo selvfølgelig ordnet med det. Hun hadde jo selvfølgelig glemt pengboka hjemme (2 mil unna). Hun og ei til stod lengre bak i køa, og vi andre hadde gått inn. Vår felles venninne hadde jo selvsagt ikke samvittighet til å la henne sitte på fortauet å vente i minikjole og 20 minusgrader... :/ Jeg har sluttet å kjøpe med ting til henne. Pleier å si jeg ikke har med annet enn førerkortet i bilen, eller jeg sier at jeg glemte bankkortet Hehe... lært den fra noen kanskje
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #72 Skrevet 28. juni 2010 NN 17:54: Det med overslaget likte jeg;) Skulle raskt fått til ei lang liste... Ja, hun er simpel... Hun har alltid vært gjerrig, men nå har hun jo blitt en snylter... :/ Den med at jeg har bare nok penger til en øl i baren, har jeg prøvd... Gjett hva hun sa da!!!!! "Da deler vi bare en da..." Hvordan kommer man seg unna???
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #73 Skrevet 28. juni 2010 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg regnet opp alt hun skyldte, og send en enkel melding; "Du skylder meg så mye, jeg vil gjerne ha pengene ganske snart." Etter en uke hadde jeg sendt en ny melding: "Vil ha pengene før mandag" (for eksempel). Svaret på en av disse meldingene blir uansett "Ja, du skal få de på mandag." eller lignende. Hadde jeg ikke fått de til mandag, så hadde jeg ventet enda noen dager, og så skrevet på veggen hennes på facebook, hvor alle kan se, "Du skylder meg fortsatt de xxx kronene som jeg skulle få på mandag. Ikke meningen å være kjip, men jeg vil ha pengene mine." Akkurat dette gjorde jeg med en "kompis", han hadde lånt penger av meg, og sagt leenge at "Ja, jeg får lønning da, skal då de da, osv." Det var over 1,5 år siden han hadde lånt de, trodde vel at jeg hadde glemt de, selv om jeg hadde tatt jevnlig kontakt for å spørre etter pengene. Var såpass mye at jeg ikke hadde råd til å bare gi han pengene heller. Skrev til han på facebook at jeg ville ha pengene, trengte de. Han slettet innlegget, og jeg skrev da "Håper du noterte ned kontonummeret mitt før du slettet det andre innlegget mitt, for jeg vil ha de pengene takk:)". Fikk til slutt pengene Hehe, hele innlegget mitt ser veldig "gnient" ut ser jeg...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #74 Skrevet 28. juni 2010 Hehe, "gnien" på en bra måte da Venninna mi kommer aldri til å ordne opp, for hun må jo skylde gjengen en formue i småsummer nå. Men jeg vurderer seriøst å kutte kontakten med henne, for jeg kjenner jeg blir så provosert av henne... :S I går møtte jeg henne på cafe. Vi stod å skulle bestille, og hun sa hun var usikker på om hun skulle ha en latte eller en cappucino. Jeg gikk bort og kjøpte meg ei flaske brus, tok med meg et glass og sugerør og gikk bort og fant et bord til oss. Straks kom hun etter med et TOMT glass og et sugerør, og stilte seg foran bordet: "du skal vel ikke drikke hele den brusen?". Ehm... neida... Glassene var ganske store, og det var bare litt igjen i flaska, så det ble litt lite på henne. "Har du rukket å drikke av din brus?", lurte hun på. Det hadde jeg ikke. Da presterte hun å begynne å fylle over fra GLASSET mitt til glasset sitt. "Kosta brusen mye?", spurte hun . Jeg svarte at den kosta 30 kr. " OK, da får du 15 kr av meg senere." Senere, senere, senere... Men jeg føler det blir litt gnient å kreve henne for de 15 kronene liksom... Men 15 her og 15 der blir MYE til slutt!
It's all about me Skrevet 28. juni 2010 #75 Skrevet 28. juni 2010 Men herllighet det er ikke rart hun fortsetter, dere lar jo henne holde på. Dere er hennes gullgruve og det gir man ikke slipp på uten videre. Da hun var usikker på hva hun skulle ha skulle du ha sakt "Jeg går og finner et bord, kjøp med en brus til meg når du har bestemt deg" og så gått. Da hadde du en ypperlig samtalestart for temaet. Når du ikke gjorde det og hun kom med tomt glass og spurte om du hadde tenkt å drikke opp hele brusen alene skulle du sakt "ja jeg er utrolig tørst" Da hun begynte å helle av ditt glass skulle du sakt "Sorry men jeg nøys akkurat over det" Osv osv. Hvis du ikke våger får dere inkludere meg i gjengen deres så skal jeg gjøre det. Det hadde vært en sann fornøyesle )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå