Gå til innhold

Melkeintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstejenta har kraftig melkeintoleranse og jeg begynner å bli litt oppgitt over det dårlige tilbudet på mat uten melk.

Noen som har erfaring og tips og råd til meg??

c",)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiste mat uten melk et år. (Selv om jeg bare har laktoseintolleranse). Det gikk helt greit da jeg ble vant til det.

Jeg bakte brød selv, brukte soyaprodukter. (melk, yoghurt, is), Makrell i tomat, leverpostei uten melk. (Det er den som heter lett-leverpostei.

Mener å huske at Toro har tomatsuppe uten melk, mens Knorr er med. Men det må sjekkes. Pasta, ris, grønnsaker. Synes virkelig ikke det er noe problem å ikke spise melk altså. Men man er nødt til å lage mye mat fra grunnen av. De fleste ferdigprodukter har melk i seg.

Det er mye skjult melk i produkter man ikkve venter det va. Salami f.eks. I noen salamityper er det fakstisk laktose.

Skrevet

Jeg synes det er et bredt utvalg av gode melkeerstattere.

Ris- havre- soya melk

Soya youghurt

Soft spesial smør til brød og melange uten melk og salt til matlaging

Havrefløte og soyafløte

Havre vaniljesaus

Soya desserter med vanilje smak og sjokokolade smak (pudding)

Havre - soya - ris is

Gilde go og mager har mange produkter uten melk, feks leverpostei og pølser

Ost av bøffelmelk, mozzarella ost som er fin til gratinering

Soya ost og soya smøre oster

Lett bernaise saus og krydder bernaise saus (Toro)

Kjøttdeigsaus (Toro)

Toro har flere varianter av 1-2-3 kaker uten melk og gluten. Send de en mail å få en oversikt over deres produkter som er uten melk.

Det var det jeg kom på i farta. Lager stort sett det samme som tidligere men bytter ut kumelk med havremelk i matlagingen. Synes den er bedre på smak enn soyamelk. Bruker du rismelk er det lurt å tilsette mindre væske ettersom den er tynnere enn kumlek.

Skrevet

Glemte å nevne litt pålegg.

Gilde skinke

Bjerke salami

Enkelte ferskvare avd har servelat, karbonader, medisterfarse og fiskekaker uten melk.

En del produkter inneholder startkultur, melkesyrebakterier. Gutten min reagere på dette, men er ikke alle som gjør det.

Skrevet

Her har lillegutt på 13 mnd også melkeintoleranse. Her går det i stabburet leverpostei (den gule boksen), gilde go' og mager servelat og kokt skinke, laks på boks,makrell i tomat,kaviar (noen ganger blandet med litt majones for å lage litt mildere), tynt lag med syltetøy(sjelden han får), fruktpureer smurt på brødskive.

Ellers går det i sinlac grøt, diverse middagsglass fra nestle eller de andre aktørene som ikke innholder noe som helst melk. Og så spiser han det vi har til middag hvis det f.eks er "rent" kjøtt, grønnsakene, pasta,ris o.l. Han elsker oliven og sitron=) sitter gjerne og suger på sitron når vi spiser det ved siden av middag.

var i Sverige for ikke så lenge siden og da kjøpte jeg med en semper grøt som var melkefri med frukt.Lillegutt digget den! Det er mye bedre utvalg i sverige gitt.

Ellers er det jo som flere har sagt før her at det finnes mye soyaprodukter, og tine laktosefri melk/fløte. Hvis dere skal ha kaker o.l så har møllerens (hvis jeg ikke husker feil) sjokoladekake i langpanne uten melk og egg.

Tar gjerne imot flere påleggstips her oxo=)

Skrevet

Bør nok holde seg unna laktoseredusert/fri melk og fløte hvis man har melkeintoleranse.

Helsekost har flere typer grøt uten både melk og gluten, holle. Smaker bedre enn Sinlac synes jeg.

Bruker ofte most banan på brødskiven. Ellers så er ikke barna mine så glad i brødskiver, går mye i egg til frokosten, smårettskinke og pølser.

Skrevet

men det finnes en laktoseredusert melk og en laktosefri melk.Regner med at den siste går bra hvis man er melkeintolerant?

Skrevet

Stor forskjell på melkeprotein allergi/intoleranse og laktose intolranse/allergi. Melk som er laktose redusert/ fri inneholder fortsatt proteinene fra kumelken. Gutten min reagerer på både protein og laktose og må derfor holdes unna all kumelk. De jeg kjenner med melkeprotein allergi kan heller ikke innta laktose fri/redusert, men mulig de er enkelt tilfeller da...

Les bak hva det inneholder så ser man om det fortsatt er proteiner.

Det er desverre ikke så lett det med melk. Det brukes mange forskjellige betegnelser ift melk. Fant forresten ut for noen mnd tilbake at tannkremen vi benyttet inneholdt laktose - skjønte jo fort sammenhengen med vond mage da. Mye man må passe på, men når man først kommer inn i det finnes det et hav av ulike melkeerstattere.

Skrevet

Vil anbefale deg Voksentoppens Allergikokebok :-) Den har mange gode tips om produkter og alle oppskrifter er uten melk, egg og endel uten gluten. Den har virkelig vært til god hjelp for meg og min tulle med laktoseintoleranse! Helsekostbutikker og store matbutikker som ultra, meny og mega er å anbefale..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...