Gå til innhold

Noen gravide i Mexico?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jaaa!! Jeg er jo gravid og bor i Mexico! (selv om jeg akkurat nå er på ferie i Norge). Jeg har jo enda ikke kommet til fødedelen (men jeg har venninner som har født for ikke lenge siden), men deler gjerne erfaringer og kunnskap om det det skulle være :)

Nøyaktig hva er det du lurer på? Du kan svare meg her eller sende en slik personlig melding, om du vil.

Hvor i Mexico er det du bor? Vi skal flytte til Mexico City. Er veldig redd for at byen ikke er trygg slik at jeg ikke kan gå ut med baby (termin i slutten av november) og min to og et halvt år gamle datter på egen hånd uten å måtte ta bilen å dra til et lukket og trygt område som kjøpesentere, restauranter, o.l. Er det trygge parker der med lekeområder for barn der, for eksempel? Har barnehagene uteområder hvor barna kan leke??

Ellers synes jeg det høres skummelt ut å kjøre der, både kaotisk trafikk og vanskelig å finne frem. Men offentlig transport kan man jo ikke ta med to barn, og taxi mangler jo system for installering av barnesete..

Er ikke så stresset angående fødedelen enda, det blir vel til at vi drar til et privat sykehus. Vet du om noen som er å anbefale? Er egentlig mer redd for hvordan det blir å bo der, sånn i hverdagen. At vi blir litt 'stuck' inne i leiligheten, lite mobile liksom... Og at barna kommer til å tilbringe mesteparten av tiden innendørs.. litt vanskelig å svelge for oss nordmenn som er så opptatt av at barna skal være ute, he, he.

Hvis du bor i Mexico City, har du noen formeninger om hvilke områder som er fine å bo i? Har hørt at Polanco og Coyoacan er flotte steder, om enn ganske dyre. Er det grønne områder og sånn i Polanco området?

Har bodd i Mexico City noen måneder for flere år siden, men det var før vi fikk barn. Var en spennende opplevelse da, men klarer bare ikke å forestille meg hvordan det kan være med barn.

Jeg bor i Mexico City, i la Condesa, og trives veldig godt. Jeg ville nok valgt å bo i la Condesa/la Roma eller Polanco, hvis jeg var i din situasjon. Dette er områder som er trygge, relativt fotgjengervennlige og som har parker i nærmiljøet med lekeområder for barn. Coyoacán er veldig fint, men det er en del faktorer som gjør at jeg kanskje ikke ville bosatt meg der sånn med en gang jeg kom til byen, i det minste. Prisnivået i disse områdene ligger nokså høyt etter meksikanske forhold, men hvis du sammenligner med Oslo eller europeiske storbyer er det nokså nøkternt.

Jeg kjører bil selv, det tok et par måneder før jeg knekket "kjørekoden" (tenk at du kjører bilspill på TV'en, så ordner det meste seg), men det største problemet er at byen er så enorm og det er lett å kjøre seg bort. Jeg anbefaler GPS! Ellers er i det minste byen veldig lagt opp til at du skal kunne kjøre overalt. Restauranter har alltid valet-parkering og det er mange sikre parkeringsplasser rundt om.

Jeg har termin i begynnelsen av november, så da er vi ikke langt unna hverandre sånn sett. Jeg kommer til å føde på Clínica ABC i Santa Fe, det er et privat og nesten helt nytt sykehus, og de som har greie på det (leger og kirurger vi kjenner) sier at der finner du det beste fagmiljøet på fødselsavdelingen. Det er litt dyrere enn andre alternativer, men jeg føler meg faktisk tryggere i forhold til å føde der enn jeg tror jeg ville vært ved tanken på å føde på en hel rekke sykehus her i Norge. Legen jeg går til i forbindelse med svangerskapet holder også til der. Jeg er veldig fornøyd med henne, og nå vet jeg ikke hvordan spansken din er, men hun er opprinnelig indisk, så da snakker hun nok perfekt engelsk også, hvis det er en faktor.

Angående det med å kunne leke mye ute og sånn, så blir det jo annerledes i byen enn det ville vært i Norge. Jeg har tenkt en del på det i det siste, nå som babyen ikke er så mange måneder unna, og dette er jo et område der vi i Norge er veldig priviligerte. Jeg vet ikke om alle barnehager har uteområder, men det er helt sikkert noen som har det. Det finnes som sagt parker med lekeområder, i det minste i Polanco (i Polanco er det et helt nytt, stort og flott lekeområde), og la Condesa, også finnes det jo naturområder der man kan gå tur og slikt, bare man er villig til å kjøre litt ut av byen.

Om å bli "stuck" innendørs...det kan vi vel kanskje unngå? Jeg får jo baby omtrent samtidig med deg, og jeg kjenner et par småbarnsmødre til, så vi kan jo lage vår egen lille mexicomammaklubb :)

Hei igjen,

Så morsomt at du også befinner deg i Mexico City, og at du til og med har termin bare noen uker før meg! Og tusen takk for mye god informasjon! Det var en lettelse å lese at du har funnet deg så godt til rette, og at du til og med har turt å sette deg bak rattet der!

Mannen min er faktisk mexicansk, men ikke fra Mexico City så han vet ikke så veldig mye om hvordan det er å bo der med familie. Han har kontaktet noen mexicanske venner som bor der, men for de som er oppvokst der så er jo forholdene i Mexico City veldig normale. Derfor var det veldig godt å høre om en nordmann's erfaring med byen også.

Vi vurderer nå å kjøpe leilighet i Polanco eller Condesa, som virker som trygge og sjarmerende områder som ikke er så langt fra jobben til mannen min heller. Vi har også hørt at det skal være mange gode to-språklige barnehager der til eldstejenta (hun har godt i amerikansk barnehage så langt, og vi ønsker ikke at hun skal miste det hun har lært av engelsk).

Er veldig med på å lage en mexicomammaklubb, det høres kjempe koselig ut! Skal sende deg e-mail adressen min, og etterhvert telefonnummeret til postboksen din. Vi regner med å flytte til Mexico City i August/September engang.

• 10 måneder senere...

Ja, jeg er gravid i Mexico/Karibien, uke 28, men ser det er en stund siden du postet dette... Så du har nok nedkommet for lenge siden :)

Jeg er veldig fornøyd med legene og servicen her. Men skulle vel bare mangle, siden det er privat, og koster flesk. :D Går også på Lamaze, jeg forstår en del, og mannen min oversetter resten.

Nå grubler jeg mest på om engangsstønaden min går i boks uten forviklinger (sender søknad til uka), og åssen i all verden jeg skal få norsk pass til barnet tidsnok til vi skal tilbake til Norge. MÅ man ha pass, eller kan man ordne dette senere? Har lest på nettet, men virker som det varierer fra land til land. Får vel ringe ambassaden...

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...