Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 mye jern men også mye sukker, så nei ikke veldig sunt akkurat:)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 njah,sunt ville jeg ikke kalt det nei...greit nok kanskje?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Sunnere enn mye annet, og inneholder omtrent de samme næringsstoffene som melk, som de fleste anser som en sunn drikke i rimelige mengder.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Finnes lettere prim, litt sunnere alternativ
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Komer litt an på hva du definerer som sunt..Sunnere enn feks. Nugatti, men Prim inneholder så mye sukker at det ikke er langt unna. Har vel noe høyere fiberinnhold og vitamin innhold men ... Men godt er det..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Er vel nesten bare sukker i prim, så det hjelper lite med lettvariant, det betyr bare at det er mindre fett.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 For sukkerfanatikerne er det sikkert ikke så bra. Men for alle andre: svært næringsrikt. PS Lurer på om sukkerfanatikerne er klar over hvor mye sukker det er i melk, for ikke å snakke om i frukt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Jeg tenker på å innføre det til babyen på 9 mnd, på tide med noen nye smaker! Har brukt leverpostei, smøreost og smør til nå! hi
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Mye kalsium i prim, og Litago-varianten er dessuten tilsatt jern.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Jern er det kun i Prim som det er tilsatt jern i våre dager.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Nå måtte jeg lese på primpakken i kjøleskapet her (vanlig type, tine original), og den inneholder per 100 gram: Fett: 8 % Sukker: 9 % Kalsium: 310 mg Protein: 7 gram Det er ihvertfall ikke det verste en kan spise, mine barn elsker det.. så er det så greit med pålegg som ikke kan rives av. Det er like mye sukker i vanlig youghurt..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Spis den med god samvittighet! Mye bedre enn f.eks. salami.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Nei. Prim er ikke sunt. Prim er nei-mat.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 Og hva er begrunnelsen for det? Er ikke kalsium bra? Enn si jern, som er tilsatt Litago-varianten? Fiber inneholder den også. Og sikkert noen vitaminer. "Nei-mat" du liksom. Tøv.
Lemonia Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Jeg ser ikke på det som hverken spesielt sunt eller spesielt usunt. Så lenge man ikke spiser _bare_ prim ser jeg ingen som helst problemer med at et barn får en skive eller to med dette hver dag.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Du får kjøpt sukkerkuler tilsatt jern og kalsium også. Det er likevel nei-mat. Mulig du er så tøvete og lite oppdatert at du tror prim er sunt fordi det er tilsatt jern og inneholder kalsium, men det finnes vesentlig bedre kilder for de næringsstoffene. Tøv du liksom, vit hva du prater om.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Smøreost har for mye salt til en 9 mnd baby!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 Det er det samme i prim som i tilsvarende mengde melkesjokolde. Det er kalsium i melkesjokolade også. Jern er tilsatt og det finnes andre jernkilder. Det er også mye omdiskutert om vi bør få i oss jern i tilsatte produkter. Ser noen sammenlikner med youghurt, men vi vet jo at yougurt også inneholder FOR MYE sukker om man ikke velger naturel varianten med fersk frukt oppi. Jeg tenker, alt med måte. Spiser barnet nok sunt og variert så skader det ikke med en skive prim, men om barnet ikke får i seg nok næring så er ikke prim næringsrikt akkurat. Melk bør være barnets kalsiumkilde. Jern får man i leverpistei og annen innmat og i grønnsaker med sterke farger (broccol eks). Barn spiser det de er lært opp til å spise og det de aldri har blitt presentert for spiser de heller ikke. Gi dem en frisk hverdag men mulighet for utskeielser til spesielle anledninger.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #20 Skrevet 25. juni 2010 Du er flink med personkarakteristikker, men har dessverre ingen peiling på hva som er næringsrik mat. Tydelig at sukkerhysteriet har skadet hjernen din.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #21 Skrevet 25. juni 2010 Direkte sunt er det vel ikke, men de færreste pålegg utenom mager skinke ol er vel klassifisert som sunt? Ost f eks inneholder masse kcal og fett, Salami også, Nugatti er proppet med sukker, fett og kalorier og syltetøy er det masse sukker i. Skinkeost, baconost og smøreost inneholder mye salt ja. Jeg gir prim til mini, og det har hun fått siden 6-7 mnd, da vi innførte brød. Alt med måte! Trenger jo kun et tynt lag med prim på skiva.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #22 Skrevet 25. juni 2010 kostholds eksperten i den tidligere bhg jeg jobbet i sa at prim var så å si like gale som sjokade,nugatti.osv. så i den bhg var prim kun lov på fredager. dette var det en veldig sund bhg
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #23 Skrevet 25. juni 2010 Mye sukker og den eneste primen som inneholder jern er Litago sin, tilsatt jern. Men det er godt. Snuppa spiser mye av det. Barnehagen har det så kan ikke være alt for usunt. Det heter forresten SUNT.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #24 Skrevet 25. juni 2010 Du virker ikke hetl oppdatert. Hvordan kan du vite noe som helst om mine kunnskaper om næringsrik mat basert på ett innlegg? Det blir så dumt at det er smertefullt. Prim er en mattype man klarer seg best uten. de nærinsstoffene man finner i prim får man fra vesentlig sunnere matvarer, En siste ting, du virker svært lite saklig når du kaller meg sukkerhysterisk. Du vet ingenting om mott forhold til sukker. Kanskje på tide å jekke ned de store tankene om dine egne evner til å skjønne andre?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #25 Skrevet 25. juni 2010 Du er fortsatt ikke i stand til å svare saklig, og det tar jeg som nok en bekreftelse på at du egentlig ikke har peiling, men bare slenger ut noen fraser. Proteiner, fiber og kalsium er stoffer alle er avhengig av. At disse også finnes i andre matvarer, er da ikke noe argument mot prim. I så fall kan du si nøyaktig det samme om gulrøtter, for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå