Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler det er noe galt med jenta mi...hun er akkurat blitt 3 år og jeg er fullt klar over at dette kan være en vanskelig alder....men dette er ekstremt syns jeg...har ei jente fra før, som også har vært trassig, men dette er liksom ekstremt i mine øyne...så vil bare høre om andre har det likens?

Hun er da 3 år, søsteren på 9 klarer abolutt ikke med henne og mange barn virker redde for henne...hun er veldig voldsom og slår gjerne..selv om språket er godt utviklet...

er det noe hun vil ha eller vil ha oss til å gjøre gir hun seg aldri...hun mase og mase om det samme i flere timer, mens hun gråter/ surker...henger seg liksom veldig fast på ting...selv om det som oftest er ting hun greier selv... f.eks i dag har hun fått tegnet, da skal hun ha søsteren til å tegne grønn kant, men etter 14 grønne kanter går søster lei, men hun på 3 raser rundt i flere timer og skal ha mer grønn kant...

Hun får ikke dukka opp av stolen...kaster ting rundt seg og hyler og skriker over 1 time

skal spise mat...feil pålegg, feil glass, feil fat osv

skal skyves inntil bordet, selv om hun skyver seg ut selv...hyler i 15 min om dette før jeg tar henne fra bordet

skal ha papir, som hun får beskjed om å hente selv eller tørke seg på kluten atmed...har sittet 1 time nu å ropt etter papir...nekter å gjøre det selv..sitter å brøler etter papir...

detter er noen av episodene bare i dag... hun sier hun ikke klarer noen ting, selv om vi vet hun kan...

i barnehagen nekter hun å kle på seg et eneste plagg selv og de trur at ho ikke kan, men vi vet at hun kan...har gjort det hjemme flere ganger

er dette vanlig hos andre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes voldsomt ut etter min mening. Veldig utholdene og sta må hun jo være som kan skrike og mase såååå lenge om såpass uviktige ting? Har mange strie runder med min egen datter på snart 3, bhg sier at hun har uvanlig sterk vilje, men ikke noe i nærheten av dette du beskriver. Jeg sier ikke at det trenger å være noe galt med datteren din, det kan hende at hun bare er enormt utholdende og viljesterk. Men det kan kanskje være en idè å ta dette opp med helsestasjon og bhg og se om det er noen tiltak som kan gjøres for å hjelpe og om det er aktuelt at fagpersoner observerer henne og sjekker om hun overreagerer på ting?

Skrevet

hei dette skjønner jeg er slitsomt og jeg syns dette virker som noe voldsomt til å være normalt,

jobber selv som støttepedagog i barnehage og har ansvar for flere barn som ligner veldig på slik du beskriver din datter. særlig reagerer jeg på det du sier at hun henger seg opp i ting og ikke klarer å komme ut av det igjen og at hun blir voldsom når det ikke går som hun har tenkt og henger seg opp i meningsløse detaljer.

jeg ville anbefalt deg å få hjelp tidlig. du sier at det allerede er barn som begynner å bli redd henne og det er da godt på vei til å bli en negativ atmosfære rundt henne. ta en ordentlig prat med de i barnehagen og i samarbeid med dem skriv en tilmelding til pp tjenesten. dere ser barnet på forskjellige arenaer og vil i samarbeid kunne skrive en utfyllende tilmelding. pp tjenesten er der for å hjelpe og veilede dere i hvordan å best håndtere henne føre det utarter seg veldig. kanskje er det bare en heftig trassalder, men er det ikke likevel greit å få avkreftet fra autoriserte personer at ikke det er noe annet så man slipper å uroe seg. alle jeg har samarbeidet med fra pp tjenesten er super hjelpsomme mennesker med mange lure tips og råd som passer akkurat ditt barn. og vil også kunne gi datteren deres ekstra ressurser i barnehagen slik at hun kan få ekstra opfølging og veiledning i barnehagehverdagen og muligheten til lek i mindre grupper. og jevnlige møter med de i barnehagen og med dere.

jobb med å fokuser veldig på alt som er bra og skryt masse av alt hun klarer. prøv belønningssystemer for påkledning og lignende konkrete ting.

masse lykke til er sikker på at det er ei hærlig jente:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...