Gå til innhold

Jeg er student og får støtte fra Lånakassa, fyller nå inn søknad om engangsstønad fra NAV. Må jeg føre opp ukene pappan skal ha perm, eller er det uvesentlig for engangsstønaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her i tilfelle noen vet så jeg kanskje slipper en telefon til NAV.

Takk :o)

Skrevet

Dersom du skal ha engangsstønad, så får verken du eller far permisjon (med lønn)

Skrevet

Er litt usikker, men mener å huske at det ikke hadde noe å si i vår sak i alle fall. For når du får engangsstønaden så har du jo ikke tjent opp rettigheter til permisjonspenger og da har ikke det noe å si om far skal ha permisjon eller ei. Men, skyt meg ikke om jeg tar feil :o) Tror heller det er lurest å ta tlf til NAV å få et rett svar ;)

Skrevet

Hmmm, da jeg leste rundt dette på forhånd skjønte jeg det som at siden jeg fikk fødselsstipend fra Lånekassa hadde pappan rett på betalt permisjon. Og at Lånekassa sine utbetalinger og engangsstønaden ikke utelukket hverandre.

Ble litt overrasket over at det var så bra...

Men jeg kan ta feil.

Fankern, jeg hater telefoner til offentlige kontorer, føler meg aldri mindre enn da.

HI

Skrevet

Husk at pappaens rett til permisjon bortfaller dersom du ikke går ut i enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. Så om du har tenkt å ha permisjon har ikke pappaen rett på permisjon av fellesdelen, men KAN være at han har rett på pappaperm.. Kommer visst nye regler på dette nå i sommer, men ser ingenting på www.nav.no om det enda....

Skrevet

Det e snat 7 år sia æ fylte ut sånnei pappira, men da fikk æ fødselsstipend fra lånekassen, og engangstønad far Nav (trygdekontore) Æ tok nesten alle uken t skolestart og han tok den gangen 4 uke pappaperm som va da. På slutten. Han fikk ikke invilga permisjon fra sin arbeidspalss utn at han la med bekreftelse på at æ sku bynne på skole da og da. Detta va da i kommunesektorn og før ca 6-7 år sia. Huske ikke om æ skreiv katti han sku ha permisjon eller ikke. Vil ikke tru systeme e blitt dårliare på dissa åran, men sjekk med nav.

Skrevet

Jeg skal tilbake i studiene igjen, har bare tatt permisjon mens jeg går hjemme med babyen.

Kan hoppe på igjen nøyaktig et år etter at jeg "sluttet".

Så jeg har fulltidsstudie mens han tar sine uker..

Skrevet

Det var sånn jeg trodde det var også.

HI

Skrevet

For at far skal ha rett til sine 10 uker må du ha vært i arbeid av en viss prosent. Studier gir dessverre ikke far rett til ukene som bare er reservert for ham.

Du har rett til både engangsstønad og foreldrestipend (tidligere kalt fødselsstipend) fra lånekassen.

Det dere også kan gjøre er at far tar ut foreldrepermisjonen. Det eneste du må ta ut er tre uker før fødsel og seks uker etter fødsel. Da må du imidlertid tilbake til fulltidsstudier, og du får heller ikke foreldrestipend fra lånekassen. Du har fortsatt rett på engangsstønad om dere gjør det slik. (http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147867.cms)

Og så til hovedspørsmålet ditt: Ukene far skal ha permisjon er uvesentlig for din rett til engangsstønad.

Skrevet

Jeg er også stundent og får støtte fra lånekassen, fylte inn søknad om engangsstønad for noen uker siden. Gjorde det like greit ferdig nede på nav-kontoret og fikk de til å se igjennom søknaden min for å skjekke at alt var som det skulle være. Skrev ikke inn noe om pappens permisjon. Var mange felt det bare var til å hoppe rett over.

Fikk pengene etter en uke og to dager ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...