Gå til innhold

Spm angående bilsete...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere kjøpt? Hva skal jeg velge?!

Jeg er da førstegangs fødene, og vet fint lite... Vi har bil med isofix i, og en uten. Er det da bedre å ha base, eller? Begge kan vel kanskje festes med bilbelte i en annen bil, om f.eks. mormor passer lillegutt?

Hvilke merke velger dere?

Kjøper dere brukt eller helt nytt?

Eller er det noen som leier med IF?

Jeg vurderte å kjøpe brukt fra noen som bor i nærheten. Kjenner de ikke, men hvorfor skulle de lyge om kolisjon/skade på sete? Jeg vet at det ofte er spm når det gjelder å kjøpe brukt...

Ja, takk til ALL tilbakemelding :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Det er mye å velge mellom, men det eneste jeg setter som kriterie til det første setet vårt denne gangen er at det festes med "base" til bilen og at det kan festes til vogna med "adaptere". Dette gjør hele tilværelsen enklere og bedre i lang tid fremover for dere:)

Lykke til! :)

Skrevet

Isofixen kan vel ikke brukes i biler uten isofix.. da må du bruke setet uten base i de bilene det ikke er isofix. tror jeg iallefall.. (om jeg har forstått riktig...)

Vi har Maxi Cosi Cabriofix.. Vi har uten base, men med base er den kåret til best i test 3 år på rad av forbrukerportalen:)

http://forbrukerportalen.no/produkter/10568/

Vi kjøpte brukt,men kun fordi vi kjenner hun som vi kjøpte av (Kusina til samboer). Vet det ikke har vært utsatt for kollisjon. Folk kan lyve på slikt for å få solgt setet(selvom det er fryktelig dårlig gjort).

Anbefaler iallefall Maxi Cosi:)

BeSafe, Britax Rømer og Acta Graco setene skal visst også være bra seter:) har ingen erfaring med disse selv, men det er det helt sikkert andre her som har:)

Masse lykke til:)

Skrevet

Vi har Maxi Cosi med base, og det stemmer at det kan brukes med bilbelte i de bilene som ikke har isofix-fester....

Jeg tenker at det er greit å kjøpe brukt/arve hvis man føler seg trygg på at det ikke har vært utsatt for kræsj.

Er tilhenger av gjenbruk ;)

Skrevet

vi og har isofix fester i bilen.

vi har kjøpt oss maxicosi cabriofix med base. den kan brukes både med isofix eller uten. ganske greit. sete er lett, veldi brukervennlig, og er best i test i en rekke tester.

Er så å si umulig å feste det feil,ettersom det kommer rødt "lys" hvis du ikke har festet det rett.

jeg personlig hadde ikke tørt å kjøpt brukt. vet aldri historien.

Maxicosi cabriofix med base er på tilbud på barnashus nå :)

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/maxi-cosi-cabriofix.html?manufacturer_id=7

Skrevet

Off... dette er bare vanskelig altså... hehe..

Jeg har altså sett på Izi sleep og maxi cosi... Men base er liksom tingen da eller? Da kan jeg ha/flytte basen i begge bilene? Kan base festes i alle biler?

Skrevet

Off... dette er bare vanskelig altså... hehe..

Jeg har altså sett på Izi sleep og maxi cosi... Men base er liksom tingen da eller? Da kan jeg ha/flytte basen i begge bilene? Kan base festes i alle biler?

Skrevet

Vi valgte Maxi-cosi cabriofix med base til førstemann og bruker det samme nå siden vi var kjempefornøyd!! (har isofix i bilen)

bilstolen kan du uansett feste med vanlig bilbelte i biler som ikke har isofix fester, ingen problem.

vi hadde basen stående fast i vår egen bil og brukte bare vanlig bilbelte på stolen når vi kjørte i andre biler :) (som f.eks mormor, besteforeldre).

izi sleep ser også ut som et godt sete, men jeg har hørt at mange opplever det som veldig tungt å bære.

Vi kjøpte brukt av kjente men ville kjøpt nytt visst ikke jeg visste hvordan sete var brukt! jeg har i tillegg tatt hele sete fra hverandre, trekk, seler og gått over hele plastdelen for å se etter sprekker eller potensielle skader.

lykke til med valget!

Skrevet

Hvis det er mulig, vil jeg anbefale et sete som du kan feste til vognen. Veldig praktisk når man skal ut og handle. Slipper flytte ungen mellom bilstol og sete. Da er det selvfølgelig greit å ha en base også, siden det bare er å klikke bilstolen inn og ut av bilen, og man slipper å styre med bilbelter.

Jeg har kjøpt nytt sete, siden jeg i utgangspunktet har tenkt å bruke det til to barn (er gravid med nr 1). Regner med at setet kan bli både fire og fem år gammelt før vi er ferdige med å bruke det.

En viktig påminnelse når det gjelder å kjøpe brukt: Trygg Trafikk anbefaler ikke å bruke barneseter som er mer enn fem år gamle, fordi materialene svekkes over tid.

Skrevet

Glemte å si at noen seter har tre-punkt-sele og noen har fem-punkt-sele. Nyere seter har stort sett fem-punkt. Greit å være klar over forskjellen, i hvert fall hvis man kjøper brukt sete. Fem-punkt gir mye bedre beskyttelse, spesielt ved sidekollisjoner..

Skrevet

Tusen takk for svar :) Var innom en butikk for å sjønne litt mer også om base og isofix :) Så nå har jeg litt mer peiling. Ser at Maxi Cosi er det de anbefaler og at Izy sleep er veldig tung og få som kjøper... Så jeg får snakke med mannen :) Har jo tenkt å ha flere barn, så da er det kanskje ikke så gale å kjøpe nytt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...