Gjest grønn paprika Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 det har jeg og. Hvis ikke stort sf-mål betyr stor unge hva betyr det da? Ettersom jeg har skjønt så er det vel ikke vanlig med mye forstervann, det er jo tross alt ettt tegn på at noe er galt med ungen? Så mye vann er vel ingen trøst egentlig.. Men jeg har ikke peiling. sf 32 i uke 32
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Jeg hørt om de som hadde kjempestort sf-mål men babyen lå under 3000g... men så har man meg som tidligere har hatt kjempestort sf-mål og fikk stor baby... I really don`t know =)
Vannekanne Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har stort symfysemål, ligger ca helt i toppen/nesten utenfor det skraverte området på den der oversikten. Det har jeg gjort med de to første også, og har hatt helt normal mengde fostervann, og helt normalvektige barn. (Jente nr en var fødd 2 uker før termin og var 3,6, gutt nr to var født to dager før termin og var 3,3.) Har hatt ekstra UL pga med i STORK prosjektet, og jenten har ligget midt på 50 prosentilen (den streken i midten) hver gang. UL i uke 35 tilsa at hvis jeg føder på termin kommer hun til å være rundt 3,4-3,5kg. Greiene er at jeg er ganske smal, og tenker derfor at magen derfor heller utover i stedet for til siden. I tillegg heter det jo også at hos noen legger barnet seg langs ryggsøylen, og det gjør tydeligvis ikke mine.... Ergo: symfysemålet trenger vel ikke bety noen ting... Så lenge du følger egen kurve. (At det ikke plutselig skyter i været eller at den flater ut før den skal.)
eva77 Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Stort sf-mål trenger ikke nødvendigvis bety stort barn, selvom det ofte gjør det. Det kan like gjerne være for store fostervannslommer rundt babyen og det er i de aller fleste tilfeller ikke noe tegn på at noe er galt med babyen. Kun i sjeldne fall er det stopp i systemet til fosteret slik at fostervannet den vanligvis svelger og tisser ut, blir liggende i magen. Dannelse av fostervann er en dynamisk prosess, det blir hele tiden dannet nytt, noen vil da oppleve at det blir en ubalanse i denne produksjonen. Det man er mest opptatt av er hvor på kurven en har pleid å ligge, og om det plutselig oppstår et "hopp" i målet. Stort sf-mål blir fulgt opp med vekstestimering, glukosebelastning og ul av babyens fordøyelsessystem.
Juli.mamma til 4. Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har SF 36 og er 36+5 uker. Mine barn har vært 4-4,5 kg ved fødsel.
Fru F Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Dumt spørsmål; men hvor står SF målene? Bortsett fra krysset på streken liksom?
Juli.mamma til 4. Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Står ingen plass. JM sier målet nar hun måler og setter ett kryss.
Gjest Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Husker ikke det eksakte tallene med forrige mann jeg egentlig, men magen min var GROZE! de luxe! Så alle ventet en stor baby over snittet, JM og lege også. enten det eller mye fostervann. Så vi tenkte oss en unge i 4 kg + klassen. Han ble født 3 uker over UL termin, nesten ikke noe fostervann, og veide 3400 gr. Så jeg tror vel kanskje noen ganger att det ikke nødvendigvis trenger å være det ene eller det andre. Denne gangen er han blitt vekst estimert til å være ca 3600 gr og magen nå er mindre enn forrige gang i SF mål, men likevell stor. Veldig individuellt tror jeg.
petite fleur Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Mye fostervann trenger ikke bety at det er noe galt med ungen, da må det veldig mye forstervann til. Jeg har mye fostervann, hadde det i forrige svangerskap også. SF-målet er høyt, men innenfor det grønne området likevel. Jeg har stor og høy mage. Forrige sv.skap ville jordmor sende meg på ekstra ul, men ungen var liten og fin: 3400 g og 48 cm.
sthans Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Mitt sf-mål ligger over det skraverte området med nr 2 ... LITT nervøs for størrelsen ja. Blitt foreløpig estimert til godt over 4 kg basert på ul. Med nr 1 lå sf-mål rett under/på midtstreken og gullet var da 3500 og 53 cm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå