Gå til innhold

Hjelp!! Setefødsel eller planlagt KS??

Anbefalte innlegg

Jeg var på fødeavdelingen i går og fant ut at babyen ligger i seteleie. Måtte ta røntgen av bekkenet og får vite resultatet senere i dag. De målte babyen og han er litt under gjennomsnittet(2400-2500/ uke 37+4). Både jordmor og lege anbefaler en vanlig fødsel hvis bekkenet er stort nok...men jeg er veldig nervøs. Aner ikke hva jeg skal gjøre. I utgangspunktet ønsker jeg selvfølgelig en vanlig fødsel, men blir veldig usikker siden det er seteleie. Er rett og slett vettskremt ved tanken på setefødsel.

Er det noen som har noen erfaringer??

Hvor lang tid tar det å komme seg etter et keisersnitt? Er redd for at jeg ikke skal klare å løfte babyen o.s.v. Tar det lang tid før såret gror?

Tusen takk for hjelp!!

Fortsetter under...

er i samme situasjon selv, og jeg velger ks dersom babyen ikke snur seg. Avgjørelsen min baserer jeg på at det ganske ofte er sånn at setefødsel uansett ender i ks. Men dette er mine tanker, alle er forskjellige, og jeg har hørt mange skryte av flotte setefødsler, jeg har også både søstre og venninner som har født med keisersnitt, og for dem har det gått veldig greit. Hvis du er veldig i tvil ville jeg bedt om en skikkelig samtale på sykehuset, for å kunne ta et informert valg. Ingen kan tvinge deg til noe. lykke til... du kan jo også følge tråden "skal på leie kontroll" på 3 trimester... der er vi fire-fem i samme situasjon som deg... :-)

Har vært gjennom en setefødsel, og vil helt ærlig si det var en GOD fødselsopplevelse.

Ting kan ta litt lenger tid enn en vanlig fødsel, men man blir godt fulgt opp hele veien, og de passer på at alt er bra med barnet.

Normalt sett tar det vel ca 6 uker å komme seg igjen etter et KS.

Jeg personlig er livredd KS fordi jeg da gir fra meg all kontroll. (Men setefødselen følte jeg faktisk at jeg hadde litt av kontrollen.)

Har en unge som ser ut til å ligge i sete nå igjen, så her blir det sannsynligvis en ny setefødsel.

HI her....Takk for svar. Fikk vite hos legen i dag at bekkenet er for trangt så det blir planlagt keisersnitt hvis han ikke snur seg. Synes det er deilig å slippe å ta den avgjørelsen selv, selv om jeg synes tanken på keisersnitt også er skummel. Veldig mange tanker som surrer rundt i hodet nå!:-)

Jeg har akkurat født i sete, andre gangen jeg føder i sete. Dette er den beste fødselen av mine 3. kom meg utrolig raskt etter denne, sydde et par sting, og har ikke hatt noe vondt utenom det vanlige med etterrier ol. Ikke vær redd for setedødsler folkens. Skrekk historiene skal dere ta med en klype salt!

Hei. Jeg har også valgt og føde i seteleie etter mislykket forsøk på vending igår. Er uke 37+1 idag.

Likte ikke tanken på verken keisersnitt eller setefødsel, men etter et par dager med tenking har vi valgt fødsel:) og gleder oss.

En setefødsel ska ikke være verre enn en vanlig fødsel bortsett fra at det kan ta litt lengere tid og kanskje hodet må ha litt hjelp ut.

Hadde stjernekikkert med nr 1 en veeldig lang og slitsom fødsel som endte i vakum. så satser på en bedre opplevelse denne gangen og at vi sitter igjenn med en god fødselsopplevelse:)

Lykke til alle sammen uansett va dere velger eller må:)

Annonse

Hei alle med baby i seteleie. Har skrevet om mine erfaringer med dette under 'KS med nr 1, setefødsel med nr 2' lenger ned på forumet. Jeg er helt enig med dere over her som har hatt gode opplevelser med setefødsel. Det at man gruer seg handler jo ofte om mangel på informasjon, det synes hvertfall jeg. Flott at bekkenet kan måles og at de har mange andre metoder for å være sikre på at det er trygt å føde i sete. På mange måter er man jo bedre ivaretatt ved en slik fødsel fordi man alltid har leger tilstede på fødestua. Jeg tok altså KS med nr 1 og kunne løfte babyene vekt, men ikke mer de første 6 ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...