Gå til innhold

Dere som har født litt premature babyer, hvor lenge måtte dere være på sykehuset før dere kunne hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk baby 4 uker før termin. Han var ikke helt moden, men fin fødselsvekt, ca 3000g. Gikk noe ned etterpå, men har de siste dagene begynt å gå opp igjen, har gått opp ca 20 gram hver dag de siste tre dagene. Er nå 2800 g.

Her på sykehuset er det tvangsforing i stor stil på gang, foring hver 3. time. Jeg pumper som en helt. Han tar brystet omsider, men greier selvsagt ikke slurpe til seg de mengdene han "skal ha". Får bryst i tillegg til fingermating annenhvert måltid så han ikke skal slite seg helt ut.

De siste dagene har han fått 40- 50 ml. hvert måltid. Skal økes til 60 og så 70 ml. ut over kvelden/ natten i dag. Skal så økes til 80 i morgen, så 90 og videre til 100 ml.

Som mor synes jeg dette er rene terrorveldet, og vil heller bli her litt lenger enn at de skal tvinge i han mat på denne måten, og særlig øke i slik en fart :-( Ser på den andre side ikke ut som han har det særlig vondt, men tar greit til seg maten nå som han får 60 ml. Men magen hans er et lite trommeskinn, og selv synes jeg jo han har vært flink og at en økning på 20 g. pr døgn er absolutt akseptabelt.

Hvordan var det for dere? Hvilke rutiner hadde sykehuset dere var på på dette, og hvor lenge var dere på sykehuset? Kjenner meg både kjempefrustrert og umyndiggjort i denne situasjonen. De forteller meg jo ingen ting uten at jeg spør og graver. Føler meg som en kjempedårlig mamma gjør jeg også....

Hvordan ble det når dere kom hjem i fht. amming etc??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 9 dager gml.

Skrevet

Han er 9 dgr gml og får mat 8g. i døgnet...

Skrevet

Lille jenta vår ble født 6 uker før termin, veide 2300 og var 44 lang, fin fødsel og ingen dramatikk. Vi var på sykehuset i 10 dager, og jeg har bare positive ting å si om min tid på prematuravdelingen, alle pleierne var helt topp. De første dagene fikk hun bare sonde, og jeg begynte å pumpe meg, og etter noen dager begynte vi å øve på puppen, tok vel ca 3 dager før vi kunne se på vekten at hun hadde fått i seg noe særlig når jeg ammet. Så når hun så smått begynte å ta til seg mat fra puppen så ble hun veid først, så fikk hun puppen og ble veid når vi var ferdig med det og fikk da det resterende hun trengte gjennom sonden.

Kan ikke huske at det var noe stress med matingen og heller ikke at de maste om det, opplevde at jeg fikk ta den tiden jeg trengte til å få til ammingen. Etter 7 døgn rev hun selv ut sonden.....he he, og det passet bra for siden har hun bare tatt puppen:-) Hun er nå snart 6 mnd og har tatt igjen vekten, det gjorde hun etter 3 mnd. Jeg fullammer fortsatt, men har såvidt begynt å introdusere annen mat.

Husker at det var litt slitsomt å komme hjem å måtte vekke henne for pupp hver 3. time, ble litt lite søvn i en periode. Ellers så gikk ammingen veldig fint, bortsett fra at hun kunne henge ved puppen i 1-2 timer, det tar litt lenger tid med disse små da sugekraften er litt svakere, så pass på at du ikke blir sår.

Hvilket sykehus var du på? Jeg var på Ullevål og var kjempefornøyd!! Kan skjønne at man kan føle seg umyndiggjort, men jeg syntes det var trygt og stolte fullt og helt på at hun fikk det som var best for henne.

Men det høres ikke bra ut at de ikke forteller deg hva som skjer, jeg følte at jeg fikk informasjon hele tiden og det var fint og føltes også trygt.

Vet ikke om du ble så mye klokere, men det er iallefall min opplevelse.

Prøv å nyte hver eneste dag, det er veldig spesiellt når de er så små. Kan nesten ikke fatte at vår lille jente har vært så liten.

Skrevet

Hei:)

nå er gutten vår født tidligere enn din,han er født i uke 28..altså 12 uker for tidlig. vi var på sykehuset i 7 uker. Han veide 1360 gram og var 36 cm. da vi dro hjem etter 7 uker veide an 2770 gram. Dette var da i uke 35 av svangerskapet.

de øker matmengden etter barnets vekt mener jeg å huske. en viss prosent i døgnet.

Jeg er ganske sikker på at legene og sykepleierne vet hva de gjør,tenk så mange ganger de har gjort dette:) tror ikke du skal bekymre deg for det altså:) de sjekker innholdet i magesekken for å sjekke om babyen og magen takler denne mengden meed mat. og da øker de mengden igjen også hvis dette har gått fint.

den ene dagen hos oss fikk han en viss prosent mengde,og på kvelden før vi sa natta hendte det vi fikk beskjed om at i natt øker vi mengden med så og så mye....

siden gutten vår er født såpass tidlig ble det aldri noe av ammingen,jeg pumpet 2.hver time, men mistet til slutt melka, etter ca 4 uker. så det ble bare sonde for oss,og etterhvert PreNanHy på flaske. en utfordring for disse små er spisingen(suge,svelge og puste samtidig)

Får han mat fra flaske eller sonde? husker ikke helt om du skrev det...

Lykke til,og du trenger helt sikkert ikke bekymre deg:) lett å si,men har vært igjennom det samme,og personalet på slike avdelinger er veldig dyktige:)

Skrevet

ja det glemte jeg...hvis du føler at personalet ikke informerer deg så si at du vil vite...det har du absolutt krav på. du/dere skal føle dere trygge og tatt vare på :)

Skrevet

Min ble født 3 uker før termin, 1920 gram og 42 cm , gikk ned 100 gram.. var såvidt han klarte seg.. ( takker Gud hver dag vi har ham <3 ) vi fikk reise hjem når han ble 2 kilo,sluttet med sonde,og at han klarte seg godt på pupp.. nå er han 3800 gram og 54,5 cm ( stolt).. han har tatt igjen de født til termin :) lykke til,alt går så bra så... bare nyt tiden :)

Skrevet

gutten min er født som din 1 mnd før termin med god fødselsvekt på ca 3000gr. Han var og svært umoden. Bla. gulsot og uten eve til å spise av bryst. og måtte ligge på varmeteppe de 2 første døgnet og jeg fikk streng beskjed om å la gutten ligge inntil kroppen min, hud mot hud så ofte som mulig den første mnd. dette fordi premature babyer ofte trenger "mer" nærkontakt fra mot en babyer født til termin.

Jeg fødte og på ullevål og er godt førnøyd.. De presset ikke noe på amming. annet en at de helst ville gi gutten mat fra mm-banken om jeg ikke hadde melk ennå, noe jeg ikke hadde.

de gav han 60 ml til hvert måltid og gutten gikk ned 100 gr innen han var ute av sykehuset.

Grunnen til at de ønsker at babyen skal ha så mye mat i kroppen som mulig over lengre periode er for at babyen skal holde bedre på varmen samt "sette" fordøyelsen i gang.

Alt av tarmer og magesekk er også ganske umodent selv ved bare 1 mnd før tiden.

Skrevet

Yngstemann her er født 5 uker før termin. Var 2300g. Klarte seg fint de første par dagene, men så fikk han gulsott og ble slapp. Måtte vekke hver 3. time og amme + mate med kopp. Kom hjem etter 4 dager. Han var fortsatt slapp så vi måtte gi flaske hver 3. time. Pumpet og flaskematet i noen uker før vi gikk tilbake til bare amming. I starten fikk han 8x50 ml og så gikk vi opp til 8x65 ml. på slutten.

Vi var absolutt ikke opp i sånne mengder som du snakker om her. Vi skulle gi 15% av vekta hans fordelt på 8 måltider. Hvis du skal gi 100 ml. 8 ganger i døgnet så er jo det nesten en liter! Det skal i teorien være nok melk til å fullamme en baby på over 5 kg!

Vi kom hjem litt tidlig da. Ganske strevsomt å vekke hver 3. time, men man tåler det en stund.

og... du gjør en god jobb med pumping og mating nå. Det blir bedre etter hvert.

Skrevet

Takk for mange svar :-) Jeg var litt fortvilet der en stund på sykehuset! Heldivis gikk jordmødrene litt imot barnelegen og matet han det han ville ha, så de han begynte å gulpe, sluttet de. Plutselig her en dag begynte han legge på seg 40 og 50 gram i døgnet, og så ble han kjempeivrig på puppen. Vi fikk reise hjem i går etter 10 dager. Da var han oppe i 2875 g, 110 g. fra fødselsvekten. Det sies at han skal være på den igjen innen 14 dager, så skal veie han på Helestasjonen mandag. Han henger på puppen 24/7 nesten. Bruker laaaang tid, gjerne 45 min- 1 time. Våkner hver 1,5 - 2 time for mat hele døgnet nå (puuuh). Ser ut som han drikker godt, og melka regelrett renner av meg.

Akkurat nå har han faktisk sovet over 3 timer. Det er bra, han trenger den dype søvnen også.

Skal sjekke om han fremdeles tar flaske nå (Fikk en del av det på sykehuset i tillegg til håndmating). Har håndmelket ca 100 ml, for mamsen kunne gjerne tenke seg et glass vin i kveld :-)

Vin eller ikke, uansett er det godt å være hjemme. Men mini har vært litt urolig, og er ikke kommet helt til rette ennå. Men det blir vel :-)

Var veldig greit å lese hvilke erfaringer dere hadde, og at det ordner seg til slutt, man trenger vite det av og til, særlig når man føler seg utsilstrekkelig og usikker :-)

Skrevet

Mini er tatt med akutt ks 16 dager før termin, Men her var det dårlig gjennomstrøming i morkaka som gjorde at han måtte ut. Så vi var på sykehuset i 14 dager. Han trengte litt starthjelp:)

100ml i døgnet syns jeg er mye for en baby som er "så liten"... Mini var 2765g da han var født og helt fram til for et par uker siden spiste han ikke mer enn gjennomsnittlig 120ml til måltidet! (han er snart 12 uker). Han spiste lite og ofte i steden.

Men da vi dro fra sykehuset var de strålende fornøyd med at han fikk i seg 50ml til måltidet:)

Han hadde sonde i over 1 uke så fikk ikke til ammingen. Han sugde,men fikk ikke i seg det han skulle. Han gikk ned i vekt og ikke opp, og koppen var ikke populær- Så måtte over på flaske da vi kom hjem. Ga opp den tullingen hans...

nei,jeg er ingen ekspert,men det er min erfaring allefall:)

Lykke til,håper dere kommer dere hjem snart:)

Skrevet

han tullet fælt ved puppen. Ble kjempe sint og endte med at vi brukte 2 timer pr måltid... fryktelig slitsomt!

Nå spiser han 150-200ml pr måltid. Må straks begynne med litt grøt siden han får i seg for mye MME...men men:)

godt å høre at dere har kommet hjem(så ikke det da jeg skrev i stad)...:) Dette ordner seg nok av seg selv.

Fortsatt lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...