Gå til innhold

Intelligent og frustrert eller tics?

Anbefalte innlegg

Sønnen min er langt over gjennomsnittet på de fleste områder. Han er 7 og har i mange år hatt veldig god forståelse og evne til å tenke abstrakt. Han er veldig intrisert i tall/matematikk. Og kan om noe interiserer han tilegne seg mye informasjon på kort tid.

Han har litt problemer sosialt forde han ikke helt er på samme nett som de andre gjevngamle og søker seg ofte til eldre venner sånn i 9-10 årsalderen. Han er og stor for alderen.

I det siste har jeg lagt merke til at han gjør en del merkelige ting når han blir oppspilt, nervøs e.l. f.eks sleiker han seg diskret på knokene, eller kniper på tissen.

Det jeg lurer på er om det er endre med høyt begavede barn som har vært borti dette. Hva det er, og om det er grunnet understimulering sosialt eller på annen måte, eller om det rett og slett er tics som dem med tourettes og asberger kan ha?

Jeg må å innrømme at vi ikke er så flinke å stimulere han, da ingen av oss foreldre faller i kategorien høyt begavede, bare litt over gjennomsnittet. Vi hadde sikkert blitt tatt opp i menza med ett nødskrik men er langt fra noen genier

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142013346-intelligent-og-frustrert-eller-tics/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei,

jeg ville ha tatt opp problemstillingen med lege/lærer/PPT. Dersom han er begavet, så har han krav på tilpasset opplæring. Ev. kan dere få hjelp til å sette en diagnose. Jeg synes det er like viktig å teste begavete barn som barn som har spesielle behov i andre enden av skalaen. Dette fordi vi vet at barn som kjeder seg på skolen, fort kan bli "skoletapere" - spesielt med hensyn til det sosiale.

Lykke til :)

• 7 måneder senere...

Synes ikke du virker begavet nok til å være medlem av mensa utifra det du skriver. Beklager det men.

Du mener at dere begge er litt over gjennomsnittet begavede og at dere sikkert ville blitt tatt opp av mensa. For det første staver du Mensa feil, og har en del andre stavefeil. For det andre blir ikke en person med over gjennomsnittet IQ tatt opp i mensa.

Og hvis gutten deres er begavet så må dere søke veiledning, og stimulere han på riktig og passe måte.

JA! Endelig noen som kommer med et konstruktivt svar på denne siden!

Hi må være langt under gjennomsnittet begavet ettersom Hi har så mange skrivefeil! (eller stavefeil som du kaller dem najs)

Over til spørsmålet ditt Hi.

Jeg ville kontaktet PPT og bedt dem om en utredning av barnet! Dette kan du gjøre selv, om ikke skolen vil sende en henvisning.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...