Gå til innhold

Huff! Er så lei meg- tatt en tung avgjørelse i dag:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi

Les hva jeg skriver da!

Nei, vi skal ikke på frie og hadde ALDRI tatt livet av han for noe sånt!

Har jo hatt han i noen år og har vært på ferie også;)

Skrevet

Hei HI

Dyrepleieren her igjen. Nei, jeg mente ikke betennelse der han er hoven i øret, men ned i øret. Det dyrlegen sa, at det er blod og ikke verk der det er hoven, er riktig. Dette heter aural hematom (aural = øre, hematom = området som er hoven pga blodansamling; en blåmerke er også en hematom). Men det er bra hvis dyrlegen ikke fant noe grunn til dette, for da er det mindre sannsynlig at det skjer igjen.

En som foreslo å ta kontakt med Veterinær Høgskolen for å høre om de vil ha en gratis pasient - NVH tar ikke imot gratis pasienter. Ikke for dette i hvert fall. Det finnes mange dyktige dyrleger der, og klart det er en utdanningsinstitusjon, så det er studenter som også er med. Men det er alltid en kvalifisert dyrlege tilstede, og de jobber ikke gratis. Dette er informasjon til den som foreslo dette, ikke du, HI.

Jeg håper du finner en løsning som er greit for deg og for katten din i dag. Det kan være greit å oppsøke andre alternativer før man tar det siste valget, men skjønner godt at når du sitter i det, der og da, så virker det som du ikke har noe valg - særlig når det hele kommer til penger. Var selv der for 8 mnd siden med min hund, så vet så godt hvordan du har det nå.

Jeg blir så oppgitt over så mange av kommentarene du har fått, for i min erfaring så er det de færeste som avliver dyrene sine uten å ofre en tanke for hva det er de gjør. Og jeg vil tro at vi som jobber med dette, kan ofte se hvilke eiere det er, og jeg mener du er en som bryr deg mye. Ikke hør på disse som sier du gjør det fordi du skal på ferie, eller at du burde aldri skaffet deg et dyr hvis du ikke har råd til å bruke X-antall tusen på det, osv. Livssituasjoner kan forandre seg, og det som virket mulig når man skaffet seg et dyr, kan plutselig bli umulig noen år senere - og omvendt.

Jeg mener fortsatt at så lenge katten din ikke går med vondt hele tiden (får smertestillende ved behov), så er det å gjøre ingenting et reelt valg. Og jeg mener fortsatt at det verste er å ikke gi omsorgen et dyr trenger - omsorgssvikt - og videre å velge å ikke avlive eller omplassere. Jeg mener ikke at dyr er "bruk og kast", tvert imot, men alle må se på situasjonen når de sitter i det og velge hva som blir best for hele familien da.

Du får en klem til av meg, og lykke til i dag med å finne andre mulige løsninger!

Skrevet

Kjære HI

Ville bare gi deg en klem, forferdelig når de små kjæledyrene våre er syke. Du må se bort fra elle de hysteriske kommentarene her om drap og det som verre er. De får feie for sin egen dør, så feier du for din. Har selv hatt 3 katter i oppveksten (en ble avlivet etter 12 år pga akutt hjertesvikt, nr 2 ble skutt av naboen (han trodde det var en rev...) og nr 3 ble påkjørt.

Slik er det, en kan ikke beskytte dyrene mot alt. Da er det viktig at eieren tar valg utfra hva som virker best og jeg tror du så kun den ene løsningen for din katt igår. Etter å ha tenkt og lest råd, så du at kanskje katten din har flere muligheter og det er godt:)

Lykke til deg og katten.

Skrevet

Jeg nekter å tro på at dyrlegen ikke kan trekke tenner når katten først er i nakrose.

Vår hund ble kastrert i fjor og da ble tennene rengjorte samtidig.

Hvis dyret først er i narkose, er dette ikke et problem. Og dyr får også smertestillende etter inngrep, jo visst var det ikke noe kjekt etterpå de første dagene, men det å avlive et dyr fordi man vil spare penger og fordi dyrlegen angivelig ikke kan gjøre to ting når katten er i narkose? Nei ellers takk.

Skrevet

Er vel litt dyrere å ta med katta til dyrlegen enn barnet til legen, og det er rimelig tullete å sammenstille ett barn og ett dyr.

Jeg er også glad i katter, men jeg skjønner godt avgjørelsen din HI. Smerte og lidelse kan ikke bøtes på med penger, for katten betyr det ingenting.

Vi har valgt å ikke ha dyr, mest pga allergi og hva vi skal gjøre med dyret om vi reiser bort (noe vi sjelden gjør). Men også har vi valgt pga økonomi, for det er svindyrt å dra med seg dyr til veterinær. Men jeg forstår valget deres og skjønner det er tungt.

Men du, det ordner seg, det blir nok bedre med tiden:) Skal dere ha ny katt igjen, finnes det ALLTID en katt der ute som trenger ett nytt hjem. Få den sterilisert/kastrert ganske fort, så slipper dere slåssinga også:)

Skrevet

Så om du finner en person skadd, så spør du først etter vedkommende syn på dyr?

Hehehe, du må gjerne bare gå forbi meg, hilsen ikke 20:53, men likevel glad i dyr.

Skrevet

Man får et litt annet syn på liv og død og dyr av og bo på gård tror jeg...Katter er for oss mer enn et kosedyr, det er et nyttedyr, et NØDVENDIG dyr og et levende vesen som lever sitt liv SAMMEN med oss, men helt på egne premisser...

VI er glade i melkekua, ridehesten, gårdskattene, slaktegrisene og hunden vår, men de levere i "Ulike verdener":...SÅ lenge de lever, så vil vi at de skal ha det bra, men når valget står mellom og la de gjennomgå store lidelser, kanskje undøvendig og for dyre penger, og mellom og la de sovne inn, velges ofte det siste....

Man har ikke ressurser (og det går ikke bare på det økonomiske) til å følge opp hvert dyr som det var ens eget barn. Og ja, man velger den "enkle utvei": Unntaket er hunden, som ble (og som regel blir) anskaffet for å bli et familiemedlem..På en helt annen måte enn en ny gris, katt eller melkeku..

VI er ikke veterinærer noen av oss, og det er stor fare for at vår oppfølging vil gjøre vondt verre, og at i stedet for et kort liv med "bare gode minner" opplever dyrene et litt lenger liv, avsluttet i smerte.

Nei, en katt er ikke "verdt 14000",- men den er alikvel uerstattelig for oss. VI avliver den når den lider av noe som vil bli for kostbart og usikkert og prøve og fikse. VI blir triste, for den er en del av livet vårt, men den VIL dø en gang uansett, og det er normalt..

Et dyr, er ikke for meg det samme som et menneske. Om jeg må velge mellom barnas ve og vel og dyras helse, så vet jeg hva jeg vil velge.Er ikke dermed sagt at jeg liker og la dyr lide, elsker og se de dø eller noe i den dyr..Jeg bare mener at jeg velger barn og familie fremfor dyr,. når det kommer til både penge og tidsbruk..Jeg selger ikke ferien ungene har gledet seg til for KANSKJE at katten skal leve et år lenger..Kynsisk? Ikke i min verden. Død og liv henger sammen, og den avlivede katten gir rom for en ny hjemløs katt hjemme på gården vår. Det er en syklus som har gått i flere år og generasjoner...Gamle og syke dyr slipper og lide, og nye,unge dyr som lider får et nytt godt hjem, med masse kos, stell og kjærlighet i stedet...

Skrevet

Hi

Da her vi vært hos dyrlegen og vår kjære katt lever i beste vellgående:)

Har skyltøret igjen og det ser bra ut! Skal tilbake og tappe og skylle resten av uken så får vi krysse fingrene;)

Snakket med en annen dyrlege i dag ang tennene og fikk en helt annen pris der:)

Utrolig hvor stor prisforskjell det er på slike ting!

Denne dyrlegen var enig i at vi burde trekke tennene, men mente på at dette ikke var noe akutt. Han har tross alt gått med disse tennene slik i flere år...

Ble enige om at vi skal trekke de der (hos den siste dyrlegen jeg snakket med) og at vi skulle ta det etter vi er ferdige med ørebehandlingen.

Deilig å slippe å miste vår kjære pus:)

Skrevet

Guri så noble dere er alle sammen! Greit nok at man velger og ta livet av katten når det faktisk feiler dyret noe. Enn alle dere andre tidligere katte-eiere som går fluksens til dyrlegen med katten så fort dere får en unge, og skylder på "allergi"... det stinker mye mere spør du meg.

HI, det er nå ene og alene deres valg hva dere velger og gjøre med katten deres. Uansett grunn, så er det trist og miste et dyr man er glad i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...