Gå til innhold

Huff! Er så lei meg- tatt en tung avgjørelse i dag:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det kanskje like greit at du ikke får deg et dyr. Når jeg velger å ha husdyr så er det med tanke på at jeg vil gi dem et så godt liv som mulig og ikke avlive dem for den minste ting. Vi har råd til å bruke 10 000 på kattene våre, og det gjør vi med glede. Jeg synes faktisk det er mye verre å bestille bestemte raser av katter og hunder for ti tusener av kroner når det finnes katter som allerede lever (og som man kan få nærmest gratis), enn å bruke tilsvarende sum på et dyr som faktisk allerede lever.

Skrevet

Kjære deg HI, du er da ikke glad i den katten derspm du ikke tar deg bryet med å kjøre den til dyrlegen noen dager! Min katt hater også å kjøre bil, men jeg tar han da med til dyrlegen når han er syk! Du kan spørre veterinæren om beroligende til kjøreturen.

Annen ting er at hvis flere veterinærer tidligere har sett på tennene og ikke sagt noe, så er det kanskje ikke nødvendig å fjerne dem selv om denne veterinæren mener det.. Det er ikke lenge siden veterinærklinikker hadde søkelyset på seg fordi de "fant opp" diagnoser for å få inn penger i kassa. Jeg ville kontaktet en annen veterinær for en second opinion. I hvertfall før jeg AVLIVET katten min!

Skrevet

Jeg er den over her som foreslo å slå sammen operasjonene. Er det noen grunn til at dette ikke kan la seg gjøre samtidig?

Uten sammenligning forøvrig, men jeg fikk trukket noen jeksler på min pus når hun ble sterilisert og alikevel lå i narkose.

Har du prøvd å høre med forskjellige vetrinærer da? Vet de opererer med vanvittige prisforskjeller, så man kan spare tusenvis ved å ringe litt rundt.

Synes 9000,- for å operere et øre hørtes drøyt mye ut. Min andre pusefrøken ble regelrett spist på av en rev som rev opp en flenge på siden hennes og nesten bet hull igjennom til magesekken hennes. Ble full narkose, barbering, sying, rensing, body til pus og antibiotika, men alikvel ikke "mer" enn ca 2500,- totalt.

Skrevet

Til 20:53

Jeg ville ALDRI hjulpet deg hvis jeg så deg ligge i grøfta døden nær.

Hadde heller sett ned på deg og spytta på det stygge trynet ditt.

Slike menneske krek som deg er det (desverre) for mange av!

Skrevet

har man ikke råd til å hjelpe et sykt dyr som eier og har ansvar for, bør mai ikke anskaffe seg dyr i utgangspunktet. Så enkelt er det.

Hvis man har vært her inne tidligere, burde du allikevel være forberedt på å bli lynsjet for avgjørelsen dere har tatt.

Skrevet

Du har ikke forsikring på katten din da?

Skrevet

Jeg er enig i dette. Dyrehold er ikke billig. Kastrering koster noen tusen. Skal man ha kvalitetsför blir det noen hundrelapper i måneden, så kommer årlig vaksinering og sjekk. Og så må man være forberedt på at de kan bli syke. Vi har vært heldige. På de 8 årene vi har hatt to katter har vi bare opplevd sykdom en gang, og det var den gangen jeg nevnte over her. I tillegg knakk den eldste enn tann som måtte opereres ut (men det var jo billig i sammenligning). Det er bare sånn det er å ha dyr. Man må regne med at det blir noen utgifter. Jeg skjønner at ikke alle har råd til flere tusen i dyrlegeutgifter, men da får man kanskje heller ha forsikring, spare eller la være å ha dyr.

Skrevet

Hvis dere ikke har råd så burde dere ikke hatt katt, så enkelt og greit er det!

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, HI.

Man kan være utrolig glad i katten sin, selv om man avliver den!

Og dere som sammenligner mennesker med dyr... Få dere et liv!

Skrevet

Jøss for noen svar da... Slutter aldri å overraske meg hva folk her inne finner på å svare, eller hvor lite empait og intelligens som er utdelt blandt folkene her inne.

HI: Håper at du får en fin siste dag med katten din. Skjønner veldig godt at du velger å spare den for lidelse i stedet for å tenke på hvordan du selv føler det.

Håper at du ikke leser her inne noe mer, det er ikke noe konstruktivt å hente på dette forumet. Vil heller anbefale deg å prate med noen som har evne til å forstå valget ditt og ønsker å støtte deg. Har selv gått i den triste fellen å lufte tunge tanker her inne og fått passet påskrevet av tullinger, så jeg har lært, håper du også gjør det :) Lykke til videre :)

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Jeg syns dette var en veldig liten grunn til å avlive katten! Det er jo en filleting, fjerne to tenner, ingen big deal, rense opp i et betent øre, eller eventuelt operere (det kan vel du velge som eier, å operere med en gang)

Jeg tok opp et lite lån for å redde min gamle kanin..er man veldig glad i dyrene sine, velger man ikke å avlive hvis det ikke er en reell grunn til det.

Beklager, ingen sympati fra meg. Men lykke til.

Skrevet

Veldig klok avgjørelse! Dyr forteller ikke selv når dem lider, så man må prøve å avgjøre selv. Og operasjoner er ikke noe for dyr (egentlig ikke mennesker heller, med tanke på hvor lang tid det tar for krppen å hente seg inn igjen).

Tror du gjør det eneste riktige og tviler ikke på din kjærlighet til katten. Tror faktisk du bryr deg mer enn mange her mener, iom. at du ha skrevet dette innlegget og at du har valgt at katta di skal få slippe alt det operasjoner innebærer.

Lykke til, det går nok bra skal du se! Du får en bedre følelse og katta får det garantert bedre.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner,hvorfor avlivet dere ikke katten med en gang?Siden det er så nødvendig?Hvis katten lider som du sier,hva gjør den da hjemme enda?

Lillemor

Skrevet

Herlighet.. ta dokk sammen kjære folk!! La dyret få slippe å lide!! . Støtter avgjørelsen din HI:)

Skrevet

Herregud, det er en katt bare! Slapp av, det er flere der de kommer fra.

La den sove!

Skrevet

Kjære HI

Jeg synes du fortjener litt støtte her, mange som dømmer deg og valget du har tatt. Jeg får inntrykk av at du bryr deg veldig om katten din, og det er bare du som kjenner din katt og kjenner din økonomi. Det blir ikke vondt for katten din å bli avlivet, kun for deg.

Jeg vil likevel gi deg noen forslag. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, og om det er flere veterinærer du kan velge imellom. Om det er mulig, så hadde jeg ringt rundt og hørt om hva en annen anbefaler og hva kostnadene blir. Det kan hende en annen dyrlege kan tilby deg en bedre pris.

Det går også an å snakke med dyrlegen du har vært hos, og forklare at økonomien din tillater ikke å bruke så mye på katten akkurat nå. Hør om de har en annen behandling. Dyrleger pleier å anbefale det beste, som ikke alltid er den billigste løsningen, men kan ofte komme med en billigere løsning når de vet hvordan eieren har det.

Det siste forslaget er å gjøre ingenting. Øret vil bli bedre av seg selv, men det kan ta tid (opptil flere måneder), inntil kroppen har reabsorbert blodet som har samlet seg i øret. Det som er saken, er at det er en grunn til at din katt har fått dette (aural hematoma), og en vanlig grunn er betennelse i øret som gjør at de rister på hodet mye, som igjen sprekker blodkarene i ørene og forårsaker problemet. Katten din kan også ha vondt i denne perioden mens øret blir bedre, og da vil du kanskje høre om det går an å gi den smertestillende når katten virker plaget.

Om du likevel velger å avlive katten din, så må du ikke tro at du er så ille som så mange av de som har skrevet mener du er. Som dyrepleier, har jeg sett mange som kommer for å avlive dyrene sine, ofte for ingen bedre grunn enn at "vi skal på ferie og ikke vil betale å ha dyret på pensjonatet". Jeg synes i grunn det er en dårlig grunn til å avlive, men det jeg måtte stadig minne meg selv om (for det er en veldig vanskelig del av jobben), var at i hvert fall så tok eieren ansvar for dyret og ikke lot den sto igjen uten mat, vann og tilsyn. For det er faktisk det verste en eier kan gjøre - og det er ulovlig. Det er ikke ulovlig å avlive sitt eget dyr, og det er ikke uansvarlig. Det kan være uønskelig, men det er noe annet.

Gi pussen din omsorg i de siste minuttene, bli hos den og ikke forlat den til stabben på dyreklinikken, i hvert fall ikke før den har sovnet av bedøvelsessprøyten (som gis først). Da har katten din deg med seg, det mennesket den er mest trygg på, og ikke blir redd for en ny situasjon eller nye mennesker på slutten. Om det er for vanskelig å bli der mens den siste sprøten settes, så vet du at katten sover like godt som den ville om den skulle opereres og vil ikke vite at du ikke er tilstede da.

Klem til deg i denne vanskelige situasjonen!

Hilsen dyrepleier

Skrevet

Hadde du hatt en forsikring på katten din in the first place, så hadde det vel maks kosta deg en tusenlapp i egenandel.

Tenk på det neste gang du skal ha kjæledyr som du tydeligvis ikke har råd til skal bli syk....

Skrevet

Anonym 21:32

Om du tror en katt bruker lang tid på å komme seg etter en vanlig operasjon så kan du tydligvis fryktelig lite om katter!!

Skrevet

Blir så irritert på å avlive dyr med først bedøvelsesprøyter, og så dødssprøyte etterpå....

Snakk om seigpining!

Vi gjorde det en gang med en hund, og ALDRI mer!

Forferdelig opplevelse... Den visste hva som skjedde, kunne se det langt inni sjelen på hunden.....

Den mest humane måten å ta en katt på, er med et skudd.

Jaada, jeg vet jeg får mange til å reagere nå, men dette mener jeg er best for dyret...

Skrevet

Vel du skjønner, vi her inne som har råd til å punge ut med 10 000-15 000 til et dyr har faktisk ordet oss slik, så vi kan ta vare på dyrene vi tar inn i hjemmet vårt. Kunne ikke falt meg inn å ta inn et dyr uten å vite at jeg hadde penger på bok, slik at jeg kunne betale for dyret når det trengte medisinsk hjelp. Det koster faktisk å ha dyr!

Skjønner ikke at dere har råd til barn jeg, når dere ikke har råd til katta deres. Herregud!

Skrevet

Trulteguttaogprinsessa:) :

Katten lider ikke, den har et betent øre og DET tåler en katt noen dager. Om katten hadde hatt store lidelser, så hadde ikke dyrlegen sendt den hjem igjen, det føler jeg meg rimelig sikker på.

Skrevet

Enig med hun over! Da tenker jeg på alternativene som IKKE er avliving.

Gi heller katten smærtestillende om dere ikke har råd til oprasjon. Man bør heller ikke skaffe seg dyr om man ikke har råd til sånt. Man må forstå at ting kan skje med dyrene sine, og har man ikke råd, så kan man ikke skaffe seg dyr. Nok om det... Snakk heller med dyrlegen om smertestillende for katten din. Den vil nok heller leve med noen ukers smerte enn død! Det hadde vell du også villet.....

Skrevet

22:00 her.. Enig med dyrepleieren!

Skrevet

Hi her igjen

Nå har jeg lest alle "hyggelige" og hyggelige svarene her.... OG jeg har ombestemt meg;)

Ikke for alle disse dumme kommentarene om hvor slem jeg er og om hvor lite jeg bryr meg om katten vår, for det gjør jeg!

Men for at jeg nå har fått opplevelsen hos dyrlegen litt på avstand, lest noen gode råd her, og kommet til at jeg vil ringe rundt til andre dyrleger i morgen!

Det siste jeg vil er jo å miste vår kjære pus, men jeg vil heller ikke at han skal ha vondt!

Men som en nevnte; han har gått med knekt tann(tenner) i fler år, og ingen andre dyrleger har sagt noe på det- nå måtte han plutelig akutt opereres(?)

Jeg skjønner at han må trekke tennene og vil gjøre det, men skal høre med andre ang pris:)

Når det gjelder øret hans så sa dyrlegen at han ikke hadde ørebettennelse, og i blodet som var i øret, var det ikke noe verk-kun blod.

Likevel gav han katten en sprøyte med antibiotika, og en annen med noe annet i(?) og han skrev ut resept på antibiotika som jeg skulle gi han.

Han mente at uansett hva jeg valgt så var det ingen garanti om at det ville bli bra, men når jeg leser om slikt på nettet så virker det ikke så dramatisk...?!

Huff- dette har vært en grusom dag, jeg har grått og grått med og forann barna, så jeg er skikkelig sliten nå, men likevel glad for at jeg klarte å tenke klart og ikke stole blindt på denne dyrlegen!

Håper jeg får snakket med andre som kan dette i morgen slik at vi kan finne ut hva som er beste løsning for vår katt;)

Skrevet

Bor du i nærheten av Høyskole "dyrlegene" kan du jo prøve der om de trenger en pasient gratis.

Det er forkastelig med sånne som avliver dyr uten grunn. Den egentlige grunnen er at du skal på ferie eller? Veldig rart sånn nå rett før sommerferien..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...