erteposen + 4 Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Vi bor i utlandet for tiden, noe som nok blir permanent for et år eller to, og i går var vi på sommeravslutning med den norske gjengen. Mange hadde med vafler eller sveler, og jammen var det mange måter de ble spist på. Hjemme hos oss ble de servert i plater, varme/ferske, og fortsatt sprø - gjerne med is/rømme og syltetøy. Smør, sukker og bruost ble bare brukt til gamle vafler, men det var sjelden mye igjen. Å dele opp i en og en rute, smøre på og servere på et fat tror jeg rett og slett mormor synes var litt simpelt og lite raust, men det må jeg spørre mamma om. Jeg elsker vafler uansett!
Gjest irismor Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Platene er delt opp i 2 og 3 hjerter. Serveres varme og fortæres med enten sukker på, rømme og syltetøy eller brunost. Kalde vafler dagen derpå spises med smør og gulost eller leverpostei og agurk (høres rart ut men smaker utrolig godt).
nybegynner07 Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Sukker og smør, bare sukker, syltetøy, rømme...Har også prøvd nugatti med stort hell. Og noe av det beste er å hive kalde vafler i mikroen med hvitost (eller gulost som noen insisterer på å kalde det ;O) ).
Mom2Two Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Serveres helt nystekte med enten bare litt sukker, rømme og syltetøy, evt. bare syltetøy eller smør og brunost. Og det blir av en eller annen grunn aldri vafler til overs uansett hvor mange plater som blir stekt... Sveler er en annen favoritt, de ble alltid spist med smørekrem av smør og sukker.
Lemonia Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Jeg spiser to og to hjerter brett over oppå hverandre med smør og brunost eller syltetøy mellom. Smør og sukker hvis det er kalde vaffelrester. Spiser aldri en hel plate på en gang, det er bare ikke pent, dårlig bordskikk rett og slett. Jeg ville stusset veldig hvis jeg så noen stå med en hel vaffelplate i hendene og grådig tygge av bit etter bit. Men vafler er godt ja. :-)
Mom2Two Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Haha, kødder du Lemonia? Jeg tror aldri jeg noen gang har sett vafler bli servert i hjerter to og to. Har blitt servert vafler mange steder, alltid i hele plater:-)
Lemonia Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Nei nei, vaflene blir _servert_ i hele plater. Men ingen spiser av platen som den er, man deler den opp på tallerkenen etterpå.
Lemonia Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 Skjønner at jeg sikkert høres skikkelig snobbete ut, men jeg synes bare det er utrolig dårlig bordskikk å spise vafler og annen "stor" mat med hendene. På samme måte som å spise hamburger med hendene (hva man gjør hjemme er jo en sak, men å sitte på restaurant og spise en diger hamburger med hendene kunne ikke falle meg inn), rulle sammen en hel pannekake og spise med hendene osv. Enkelte typer mat, som kyllingvinger o.l. er jo greit, men det er "liten mat" så det blir ikke like ekkelt og grisete. Mulig det bare er meg som er oppdratt til å spise mat pent. Gaffel i venstre hånd, kniven i høyre, ikke ha munnen stappfull av mat, ikke snakk med mat i munnen, ikke albuene på bordet, ikke mos maten eller hakk den i småbiter før du spiser. :-)
Mom2Two Skrevet 22. juni 2010 #10 Skrevet 22. juni 2010 Jeg er enig i det meste av det med hvordan holde bestikket, ikke snakke med mat i munnen, ingen albuer på bordet og mosing av mat. Mange voksne som har mye å lære der, blir stadig overrasket. Jeg trodde du mente at de ble SERVERT i hjerter.. Det synes jeg hadde vært litt halvsnobbete. Jeg også deler opp i hjerter stort sett på tallerkenen, men er det bare oss f. eks kan det godt hende jeg bare bretter dobbelt..shoot me;-)
Marbella Skrevet 22. juni 2010 #11 Skrevet 22. juni 2010 Vaffelkake er god gammel kost og spises ikke med bestikk.....her serveres de i hele plater med jordbær og rømme.....
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. juni 2010 #12 Skrevet 22. juni 2010 Vi serverer dem hele (med vårt jern blir det altså fire og fire hjerter). Jeg smører på smør, legger på brunost på to av hjertene og bretter de to uten brunost over, så jeg spiser to doble hjerter "hengende sammen", altså. Syns ikke jeg er grådig av den grunn. Min mor kommenterte dog at jeg var noe storspisende her om dagen, min lillesøster lagde nemlig vafler og jeg spiste fortere enn de stekte. Hun mente jeg kanskje måtte trille ut igjen. Måtte roe meg litt så de andre fikk også :-)
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. juni 2010 #13 Skrevet 22. juni 2010 Og Leonera (?), om jeg skulle hatt gaffel og kniv i de hender du beskriver hadde jeg nok gått ned 20 kilo på kort tid, for jeg er venstrehendt og har ikke sjans, uansett hvor mye jeg prøver =P
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. juni 2010 #14 Skrevet 22. juni 2010 Er det forresten noe folk tenker over? Huff, lurer på om folk tenker at jeg har dårlig bordskikk om de ser meg på restaurant altså...
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 22. juni 2010 #15 Skrevet 22. juni 2010 He he, da er vi to med dårlig bordskikk, Lager noen ganger vaffelkake, 1 plate vaffel, syltetøy, 1 plate, krem eller is, 1 plate vaffel, banan 1 plate vaffel syltetøy,osv. Skikkelig godt, Ellers legger jeg hele stekninger på fat, eller deler i 3 og 3 hjerter da det er 6 hjerter på hjernet
Lemonia Skrevet 22. juni 2010 #16 Skrevet 22. juni 2010 Vel, jeg moser og griser og spiser med hender der jeg vil hjemme jeg også da. ;-)
Marbella Skrevet 22. juni 2010 #17 Skrevet 22. juni 2010 Pannekaker, hamburger osv spises med gaffel og kniv.....men vaffelkake......der er ikke snakk om og spise og grise og mose maten.....har jobbet noen år på endel penere resuranger og vet rimelig godt hva gode og dårlige bordmanerer er......vaffelkake med bestikk blir bare dumt....
Marbella Skrevet 22. juni 2010 #18 Skrevet 22. juni 2010 Heller ikke så mange av de plassene vi går ut og spiser på som har vaffelkake på menyen........
Gjest Skrevet 22. juni 2010 #19 Skrevet 22. juni 2010 Vi serverer platene hele. Tilbehør er enten bare smør, eller rømme og bringebærsyltetøy. Når jeg har forsynt meg og tatt på tilbehør, bryter jeg av en og en rute som jeg spiser. Prøver ikke å brette hele platen og ta biter av den ;-)
Gammelamazon Skrevet 23. juni 2010 #20 Skrevet 23. juni 2010 Men vafler spiser man da seriøst ikke med kniv og gaffel? Kommer i samme kategori som sveler her på Vestlandet, vil jeg tro. Syns å huske det ble stor oppstandelse da Gro Harlem Brundtland (?) for noen år siden ble avbildet i lokalavisa mens hun spiste sveler med kniv og gaffel...;-) Mange som lo godt da.
Maskrose Skrevet 23. juni 2010 #21 Skrevet 23. juni 2010 Vi klipper faktisk opp platene, slik at det ligger et og ett hjerte på fatet. Har aldri tenkt over det, slik ble det gjort i barndomshjemmet mitt. Tror begrunnelsen er at man rett og slett ikke alltid orker en hel plate, så da skal man slippe å ta til seg det. Forøvrig skal de serveres varme, men ikke påsmurt. Syltetøy, smør, rømme eller krem skal stå på bordet. Å spise vafler med kniv og gaffel ville aldri falle meg inn, det blir som å spise brødskive på samme måte. Tror faktisk aldri jeg har sett noen spise vafler på annen måte enn med hendene.
thricane Skrevet 23. juni 2010 #22 Skrevet 23. juni 2010 hehe, du er over snittet opptatt av bordskikk lemonia:-) men jeg må si meg enig i at å se voksne mennesker gafle i seg mat med bare hendene, ikke er noe pent syn akkurat. synes også det er så synd at enkelt hiver ned maten på null komme niks. det er litt kjipt å bruke mange timer på en middag som bare forsvinner ned i et jafs. er en del på gårturer til stedet der det selges vafler, da får man de jo i en stor plate på en serviett. sitter ute i naturen og har hverken bord eller tallerken. det er vel de eneste gangen jeg spiser vafler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå