Gå til innhold

Hvor mange kontroller gjennom svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Fastlegen min sa jeg ikke trengte å komme tilbake på neste kontroll før jeg er i uke 32 dersom alt kjennes bra ut....er det riktig altså?

Syns alle andre virker som de går oftere jeg?

Kun vært på den første jeg, tatt prøver etc hvor alt virket fint. Fått innkallelse til ordinær ul men bortsett fra det skal jeg altså ikke noe før uke 32?!?!??

Kan dette være riktig altså?

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske vanlig å gå en gang i måneden, enten til lege eller jordmor. Jeg syntes det er veldig greit å gjøre det ettersom man får sjekket urinen, testet ev. jernmangel etc. I tillegg får man vite hvor man ligger i forhold til sf-målet, noe som er ganske spennende. Pluss at man som regel får høre hjertelyden når man er der. Og som førstegangsfødende har man jo kanskje også spørsmål som dukker opp underveis.

Det er ikke sikkert det gjør noe å ikke gå oftere, men jernmangel og D-vitamin mangel kom for meg litt senere, så det er jo greit å få sjekket det.

Du kan jo bare bestille time selv, en gang i måneden hvis du ønsker det. Vet jo ikke hvor langt på vei du er nå- hvor lenge det er til du er i uke 32. Men tipper det er en stund til ettersom du lurer, så da stusser jeg på at legen din ikke ønsker at du kommer oftere. Du kan jo vurdere jordmor:-)

Etter UL i uke 19 går jeg til jordmor hver 4 uke (og lege ved evt. behov)

De aller siste ukene blir det hver annen uke, og til slutt hver uke tror jeg.

Første kontroll var i uke 10 hos lege, deretter var jeg 1-2 ganger hos jordmor før UL'en i uke 19...

jeg har et risikosvangerskap så går veldig ofte men jordmor sa en gang til meg at det aldri skal gå mer enn en mnd mellom man sjekker blodtrykk og urin. så vil anbefale deg å se jordmor annenhver mnd og lege annenhver mnd.

Var i uke 7 og 12 hos lege. Hos JM nå i uke 17, skal på UL i uke 18. Så ingenting besøk før uke 26...er ikke så mange timer å få når det er ferie virker det som, og JM mente alt virket bra, så kunne fint gå til 23.august med mindre det plutselig skulle oppstå noen problemer/komplikasjoner :)

Annonse

tror det er litt avhengig hvor du bor og kapasitet. jeg skal til lege første gang uke 12 og så til jordmor uke 24. Ul uke 18. så da blir det vel 6uker mellom hver kontroll.

Er det ting du lurer på eller bekymringer får du sikkert komme oftere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...