Gå til innhold

Noen spørsmål om ABC på Ullevål

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke fødeplass på ABC-klinikken på Ullevål. Noen som har erfaringer derfra og vil dele?

Lurer f.eks. på:

1) Er det vanskelig å få plass, må man søke veldig tidlig? Er nå 12 uker.

2) Jeg er førstegangs og aner jo egentlig ikke hva jeg går til. Hvis man opplever at man ikke takler smertene og ønsker annen smertelindring likevel, blir man da flyttet til vanlig avdeling? Eller gjør de det bare ved komplikasjoner ift barnet, altså ikke hvis mamman "angrer seg"?

3) Hva slags "ekstra" oppfølging får man der ift vanlig fødeavdelig?

Redd for å måtte føde på samlebånd i lite, kjipt rom på vanlig fødeavdeling... Og ikke få ting på min måte.

Fortsetter under...

Først og fremst, ABC er fantastisk!!

1 - Du får nok plass hvis du søker nå. Du må sende et personlig brev til fødeavdelingen, jeg er ganske sikker på at du får plass hvis du er i uke 12 nå.

2 - Hvis du angrer og virkelig ikke orker smertene, så blir du overflyttet til vanlig avdeling uten problemer.

3 - Ekstra oppfølging får du i svangerskapet, du blir fulgt opp av en fast jordmor på ABC hele veien. Under fødselen får du en stor og fin fødestue og en lite travel avdeling. Etter fødselen får du bo på et fint hotellrom på ABC med dobbeltseng og bad, med jordmødrene rett over gangen som er der når du trenger dem.

Lykke til med valget!

• 2 uker senere...

Jeg fødte der og har omtrent bare positivt å si. Jeg var litt uheldig i forhold til at jeg født i en ferie, og de som var på jobb ikke kunne rutinene for mat osv så godt. Gikk glipp av ett måltid eller to pga av det. MEN svangerskap, fødsel og barseltiden ellers var helt fantastisk. Vi valgte dette opplegget selv om det var første gang av to grunner; ønsket vannfødsel og ønsket at far skulle være garantert å få være der sammen med oss etter fødselen.

Jeg er nå fødeklar i en annen by og gruer meg til "tørrfødsel". Jeg la også merke til at de ikke har bad på fødestua her, noe jeg syns vaar veldig greit å ha sist. Da fikk jeg klyster da jeg kom inn og kunne "tømme" meg i fred på eget rom. Denne gangen må jeg krysse en gang i samme ærend... fysj så lite fristende....

Det var rolig og fint og man stoler mer på seg selv når det ikke er mye hjelpemidler og elektroniske duppeditter der tror jeg. Jeg tok omtrent imot gutten vår selv og jordmødrene blandet seg lite uten at de måtte, samtidig hadde jeg den ene jordmora inne på rommet så mye jeg ville (og det vil si stort sett konstant i de 3 timene vi var i fødsel der).

Jeg hadde ikke vært i tvil! Vannet lindrer smertene og selv om det gjør vondt har man fin kontroll uten smertelindring som epidural. Barnet blir også roligere når det kommer ut i vann, og dessuten er det jo en bonus at han/hun er ferdig badet ;-)

• 3 uker senere...

Jeg har fått plass på ABC og skal snart på første kontroll. Det står i innkallingen at de har satt av ca en klokketime. Noen som vet hva som skjer på denne timen? Hva snakker man om? Bør jeg forberede meg på noen måte?

Gratulerer med plass på ABC! Du trenger ikke å forberede deg annet enn at du tar med et lite glass med urin, som du for såvidt kan "produsere" der om du glemmer det. De gir deg en omvisning på avdelingen, tar blodtrykk osv., måler magen og snakker om fødsel. De bruker bare god tid og en time er fort omme.

Annonse

Kan ikke huske at det sto noe i brevet om hvilken jordmor jeg skal til, men kanskje det gjorde det? Brevet ligger hjemme og jeg er på jobb:)

Ble litt stresset da jeg ringte dit, for jeg fikk snakke med en dame med aksent som jeg hadde problemer med å forstå, enda jeg er over middels flink til sånt. Det går sikkert bra, det er uansett alltid lettere å snakke ansikt til ansikt, enn på telefon.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...