malin85 Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Sønnen min på 3,5 mnd vil ikke sove på dagen. Han blir jo så overtrøtt og grinete. Jeg får han som regel til og sove etter mye styr og tar som regel en times tid. Blir så utrlolig sliten av det. Vet ikke hva jeg skal gjøre for og få han til og sovne uten og bli helt utslitt etterpå. Og når han først sovner så sover han bare i underkant av en time. Han er ikke noe problem og legge på kvelden. Legger han kl 20.00 og er kanskje inne og putter inn smokken 1-2 ganger så sover han. Noen som har noen ideer på hvordan jeg kan lettere få han til og sove på dagen? Tar i mot alle ideer med stor takk.
Kulepennen Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Forstår GODT du blir sliten av det!! Hos oss har faste rutiner funket! Vet jo ikke hvordan dagen deres ser ut, men en forutsigbar hverdag for barna er ofte det beste. Har selvfølgelig hatt perioder hvor det har hvert vanskelig å legge minien, men dette har gått over etter en liten stund (noen dager). Endringer i rutinene skjer hele tiden, og når vi først hadde funnet en bra "metode", måtte den forandres. Men jeg har prøvd å holde på faste hvile-rutiner hver gang han skal hvile, slik at han vet hva som skal skje. Han får også en flaske med melk først, som hjelper på for han å bli søvnig. Er han overtrøtt, fører dette oftest til forvirring og frustrasjon, og ikke søvn. Jeg ville passet på at han har de vandte luktene rundt seg når han skal hvile, gjerne noe med lukt av deg hos seg. Men jeg kan trøste med at jeg har busset utallige timer (til min store frustrasjon og oppgitthet) for å få minien til å sove, men denne tiden har gjort at jeg har lært mitt barn å kjenne bedre. Gutten min blir vel per defenisjon kalt "et snilt barn som er flink å sove..." av andre. Men det har ikke alltid hvert like lett. Jeg er sterk motstander av at barna skal ligge å gråte seg i søvn (det er alltid en grunn til at barna gråter!!), men etter hvert lærer man seg å høre forskjell på barnas gråt. Min lille våknet også alltid etter 30-45 min, dette er naturlig for søvnsyklusen snur her for små barn. Her trengte min lille hjelp til å sovne igjen, og jeg var "på-an-igjen" men bussingen, slik at han fikk sove nye 30-45 min. Her var trikset å være rask, slik at han ikke våknet for mye.. Lykke til
Elsie84 Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 vi og har en gutt som nå er snart 5mnd og har vært vanskelig å få til å sove på dagtid fra dag 1.. men om natten har det vært null problem.. sovner av seg selv kl 19.30 og sover stort sett hele natten men får et måltid eller to da. vi og har hatt nytte av faste rutiner.. legger han igjen fast på formiddagen to timer etter han har stått opp.. i starten var det myye grining og byssing.. jeg heller lar han ikke ligge og skrike.. syns ikke det er noe hyggelig men uansett etterhvert lærte han seg å sove på denne tiden.. han gråter litt og jeg går inn og ut og gir han smokken.. nå er det bare et par grynt og så sovner han.. da sover han ca 2,5 t i starten sov han forresten ikke når jeg la han etter to time.. men da gikk jeg rund på soverommet i en evighet med lyset av slik at jhan liksom skulle skjønne at nå skal vi ha en liten rolig stund.. jeg legger mini i sengen sin på soverrommet med lyset av og det er stille der inne.. har også mørke gardiner/rullgardin.. han sovner IKKE i stua det går iallefall ikke.. men han kan sove i vognen når vi går tur.. senere på dagen får han en lur til ettersom han er trøtt.. da varierer det når han sover og hvor lenge og hvor lett det er å legge han.. jeg og gir han melk når han skal sove, noen ganger sovner han i armene mine på lur nr 2.. overtrøtte og grinete bebier som ikke får sove er utrolig slitsomt!!! håper du får deg en rutine etterhvert, nei det er ikke lett...!!
malin85 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2010 Tusen takk for svar. Har prøvd og få litt rutiner på når han skal hvile seg på dagen, men det er ikke så enkelt synes jeg. Men får forsette og prøve og finne ut hva som passer oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå