Gå til innhold

Stebarn,fellesbarn og arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble diskusjon mellom meg å mannen i går.

Vi har to felles han har en fra før.Vi er gift.

For å komme til poengt:Vist vi begge skulle dø i en ulykkeså vil arven dels på to min arv blir delt på to, mens hans på tre? Eller tar jeg feil? (sånn i grove trekk)Han mener det rette er å dele alt på 3?

Vi har diskutert å få til en ektepakt (vist mulig) der arven ikke blir betalt ut før begge dør. Jeg prøver ikke å ta fra stesønnen arven,han skal få det han har rett på,pluss jeg vurdere å gi en liten del av "min arv" til han. Er vel en x del som du kan gi til den du vil???

Men mannen min mener det ikke er rettferdig,alt skal deles på tre?! Er jeg urimelig? Dette er ikke barndomshjemmet til min stesønn,han er her kunn på besøk 5-8 ganger i året,ggrunnet av stand. Så for å unngå å måtte selle hjemet for å kunne betale ut han,vil vi prøve å ordene det slik. vet det finnes forsikring som dekker det,men vill ikke betale på det vist vi kan løse det slik.(sjangsene for at mannen dør før er der siden han er 10 år eldre en meg)

Dere som har steforeldre,hvordan ville dere ha tenkt om saken?

Fortsetter under...

Skrevet

Det du skriver om delingen av arven er rett.

Dør dere begge samtidig vil dine barn dele din arv og hans barn dele hans arv.

Slik er arveloven.

Når han har barn fra før før du ikke sitte i uskiftet bo om han dør selv om dere er gift.

Hans barn skal ha farsarven sin med en gang.

Men du kan sitte i uskiftet bo i forhold til egne barn.

Skrevet

Takk for svar:)

Men er det mulig å skrive en ektepakt som gjør at arven ikke blir utbetalt før begge er døde? Eller er det "forbudt"?:)

Skrevet

Det går dessverre ikke. Dersom han dør først har du ikke krav på å sitte i uskiftet bo, det er helt opp til fars særkullssønn om han vil tillate det. Så du blir på en måte boende i ditt eget hjem på særkullsbarnets nåde.

Skrevet

Men husk at dersom mannen din dør først så arver du han også. Husker ikke helt fordelingsnøkkelen, men arven deles mellom deg og hans tre barn. Særkullssønnen skal dermed ikke ha så stor del av kaken og det burde være mulig for deg å kunne kjøpe han ut om du ønsker å bo i huset.

Skrevet

Du får bare fortelle han at dette ordner arveloven og dere kan ikke mikke og mekke ting til helt som dere vil. Det er preseptorisk lovgivning, og dere kan IKKE avtale dere bort fra lovens ordning. Skal alt deles på tre tar du av deres felles barns pliktdelsarv, noe som ikke er lov, like lite som det er lov å avtale at særkullsbarnet hans ikke skal ha sin pliktdels arv.

Men dere må huske på at det er eienandelene som skal deles på to og på tre, og det er ikke sikkert at dere eier med halvparten hver, slik som en skal tro ut fra felleseie reglene. Felleseie reglene er skifte regler og har ingenting med eiendomsrett å gjøre. Eierandelene kan dere bestemme mere fritt, og avtale dere frem til, og slik finne løsninger som dere begge kan leve med.

Vi for eksempel har ordnet det slik at jeg eier mest, og at det da ved deling er mindre som skal deles på alle ungene, og den største delen skal deles på to, altså våre to, slik kommer våre barn til å komme best utav det ved skifte. Dette også fordi jeg aktisk eier mest av huset, ettersom jeg bidrar mest økonomisk, og hardde selv stor egenandel.

Søk advokathjelp for å komme frem til best mulig løsning. Du har ikke rett til å sitte i uskiftet bo i forhold til hans særkullsbarn.

Annonse

Skrevet

Har ikke stesønnen noe håp om arv fra sin biomor? Han har vel en biomor et sted?

Skrevet

Man kan sitte i uskiftet bo ovenfor stebarn hvis de er myndige og selv kan skrive under at det er greit. Mulig det finns en løsning hvis de ikke er myndige også, men det er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Det finnes alltid en sjanse for at de ikke skriver under og vil ha arven sin med en gang.

Skrevet

Jeg har steforeldre og hos oss er det slik at min mor og stefar eier sitt hus 50/50. Jeg vil da arve 1/3 av halvparten av huset. Hytte og bil og andre verdier står på min stefar. Hos min far og stemor står alle verdier på henne slik at deres barn skal arve alt. De har heller ikke giftet seg.

Som særkullsbarn vet jeg at arv er noe jeg ikke tar del i og "barndomshjem" er ikke mine. Slik er nå engang verden for særkullsbarn.

Behold det som er riktig du, skb skal arve 1/3 av sin fars verdier. Det er det som er riktig.

Skrevet

Skb arver ikke 1/3 av sin fars verdier for hans kone arver han også. Det er fire som arver far her, men jeg husker ikke fordelingsnøkkel på kone/samboer vs barn

Skrevet

Ja, men i HIs tilfelle var både mor og far DØD.

OK?

Skrevet

Det lønner seg å lese HELE hovedinnlegget, 14.53.

Annonse

Skrevet

Har lest HELE og det var kun det første delen som inneholdt spørsmålet om arvedelingen.

I den siste delen var det ikke ett slikt spørsmål.

Har du lest hele?

Skrevet

Ikke noe enkelt tema dette,mine,dine,våres....ang arv

Selv om det ikke er "store delen" særskullbarnet skal ha,så har vi vært heldige med huset. Det har stiget/stiger i verdi grunneplassering stor tomt ol. (dobblet seg)

Herregud,skirver som om min mann er døende,noen han IKKE er!! Men det er vel noe med sikkerhet vi vet vi skal.

Selv om vi har et godt forhold nå(jeg og min stesønn)så har vi ingen garanti for vi har det i fremtiden,og i vertfall ikke når det er snakk om penger.

Vist vi skriver alt over på meg,kan jeg da gi en del til min stesønn?mann å felles barn arver vel den dage jeg dør? , å stesønn den dag far dør?Er dette en løsning?

Skrevet

Nei det er ingen løsning.

Om dere går fra hværandre har du da rett på alt og han sitter med ingen ting. Selv om dere har ett godt forhold nå er det ingen garanti for at dere har det i fremtiden.

DFar snyter ungen sin for farsarven.

Hvorfor har dere ikke livsforsikring som da vil dekke utgiftene.

Det bør dere ha uansett når dere har barn og ektefelle.

Skrevet

Ikke i dette tilfellet, siden han har særkullsbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...