Gå til innhold

Tøybleiemammaer!

Anbefalte innlegg

Gjest poäng
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å bruke tøybleier til min lille baby som nå er i magen. Hva anbefaler dere at jeg handler inn?

Har faktisk strikket fem bleiebukser, men er usikker på hva som skal inni. Er det brettebleier og rispapir som skal brukes inni bleiebuksen? Og hva skal jeg feste bleien med, sånn klype som selges på bleieboden?

Hjelp! Jeg er SÅ klar for å få alt i hus nå, men er så usikker på hva jeg skal kjøpe! Setter STOR pris på svar fra dere tøybleieeksperter :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ingen ekspert. Men jeg bruker brettebleier, brillebukse utenpå der og så ullbukse. Rispapir når jeg kommer på det. Jeg fester bleiene ved å ta den ene enden nedi samme måte som håndkle. Kan nok bruke klype også. Jeg syns ikke det var så bra. Bleien henger fint på plass i brillebuksene.

Jeg kjøpe startpakke fra nøstebarn. Nå er jenta mi 9 mnd og bruker det samme enda. Veldig fornøyd.

Jeg har ca 15 brettebleier, litt mindre brillebukser og ca 6 ullbukser - ullbukser kjøper jeg nye etterhvert som hun vokser utav dei. Veldig greitt når du kan strikke ;-)

Lykke til.

Jeg må nok til med kjøpebleier i barnehagen. Dei tar ikke imot tøybleier der. Dumt, men fortsetter hjemme med tøy.

Skrevet

Kopierer dette fra et annet innlegg jeg svarte på tidligere idag :)

Anbefaler deg å begynne med brettebleier, det er det enkelste og beste til nyfødte mener jeg :)

Brettebleiene kjøper du samme plassen som vanlige tøybleier, men de har også på jysk, sparkjøp, ikea (har jeg hørt). NameIt har også noen billige og fine :)

For å feste brettebleiene trenger du enten brillebukser, eller snappi. Vi bruker snappi, fornøyd med de. Har aldri prøvd brillebukser. Brillebrukser er bomullstruser som må vaskes sammen med brettebleiene.

Utenpå brettebleiene trenger du ett sperrelag. Dette kan være enten ullbukser, eller sperrelag i PUL. Vi har to ullbukser vi har brukt, og så har vi i tillegg brukt tomme lommebleier (fungerer på samme måte som sperrelag i PUL). Ullbuksene trenger ikke vaskes, bare luftes, og settes inn med lanolin innimellom. De tomme lommebleiene har vi byttet en gang til dagen, vasket de sammen med brettebleiene.

Før babyen kom hadde vi klart 20 brettebleier og noen lommebleier i forskjellig type, slik at vi fikk prøvd ut forskjellige lommebleier før vi kjøpte flere av en type. Da fikk vi også brukt de tomme lommebleiene til sperrelag.

Når baby ble 4-5 mnd. gikk vi gradvis over til å bruke lommebleier, og kjøpte 10 til av de vi likte best (BumGenious lommebleier i vårt tilfelle). Hadde til sammen 20 lommebleier (10 nye, 2 stk. jeg kjøpte på salg, 8 jeg kjøpte pent brukt), og det holdt i massevis. Brukte brettebleiene til ekstra innlegg.

Gamle brettebleier kan brukes til omtrent alt! Nå bruker vi de til ekstra innlegg i lommebleiene, underlag på stellematten, den ene er faktisk blitt gulvfille, de peneste av de er blitt kjøkkenhandkler, noen av de er filler, gulpekluter, osv.

Jeg har fått inntrykk av at de fleste gjør slik som oss, altså begynner med brettebleier og går så over til en one-size bleie, enten all-in-one eller lommebleier.

Les mer om tøybleier og de forskjellige typene av de her:

http://www.bleieboden.no/side_hvorfor.php

http://levlogisk.com/hvordan-bruke-toybleier/

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg copy pasta og bare et inlegg jeg svarte med på en annen tråd her, nesten samme spørsmål som du lurte på :-) Godt det endelig er noe action på bleieforumet! pleier å være ganske så stille her..

Fant noen kule bleier på miljobaby.no, kjøpte magick minkee og envibum, disse var kule og praktiske! Billig var det og der i forjold til de andre. Tenkte jeg skulle kjøpe noen weeones og etterhvert, de så så søte ut. Ellers har jeg bum genius fra bleieboden.no og formsydde fra loveybums, disse er og gode. Likte ikke itti bitti.. inlegga var harde og krølla seg i vask. Vi bruker rispapir i bleiene av og til og da er det kjempefint og ha et som er mykt og deilig. fleecepapir synes vi er helt ubrukelig forresten, det er jo akkyrat som å legge inn tørkerull i bleia :P

Har litt dilla på tøybleier jeg, så har ca 25 stk... (brettiser, 10 lommebleier, 5 aio, 10 formsydde, + ullbukser og sperrelag) vasker hver 3 dag. Oppbevarer bleiene i en åpen bøtte på badet. funker flott!

Must have til tøybleier for meg er vel;

Nok bleier

Ekstra inlegg til nattbleier

Brettisser til "nødbleier" om de andre er i vasken

Wet bag

Bleie bag

Sensitive vaskepulver

Tørketrommel

Tea tree oil (har dette i skyllekammeret av og til for og desinfisere bleiene. også lukter de så godt etterpå)

Lykke til med valget, håper du finner noe som passer til akkurat din baby! Og håper du synes det er like gøy som meg (-;

Gjest poäng
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Jeg gikk litt "amok" inne på bleieboden og bestilte 12 brettebleier fra nyfødt, 12 kinesiske prefold toddler, 200 pkn rispapir, 100 pkn fleecepapir, ullkur, Snappi 3 pkn, Large Wetbag og Medium wetbag.

Og tenker at jeg føler meg frem etterhvert som bebisen kommer til verden og vi får prøve dette i praksis.

Tusen takk for tipset om tetreoljen!

Men bør jeg strikke flere bleiebukser i strl nyfødt, eller holder det med 5?

Skrevet

Fem holder i massevis! Jeg strikket fem og vi slutta med brettebleier da hun var 6mnd.

Gjest poäng
Skrevet

Ok, flott da vet jeg det :) Trenger vel bare å strikke noen som er hakket større enn nyfødt da?

Skrevet

hehe, tror ikke du kommer til å få bruk for fleece papiret.. det er desverre helt ubrukelig.. tykt og klumpete.. desverre..

Skrevet

Vi kommer ikke til å bruke rispapir før bæsjen er fast. Morsmelkbæsjen er jo ikke fast og ekkel, så slenger alt rett i wetbagen og vasker det, inkl. wetbagen når det er fult!

Vi prøvde oss på brettebleier til å begynne med, men pappaen synes det er enklere med formsydde, så vi begynte fort med det. Kjøpte Mother Ease sine Sandy til 99 kroner stk hos bleieboden.

Har hatt hjemmestrikka ullbukser utenpå-fungerer supert! Pappaen har noen i polyester som han liker.

Ellers så er jo alle babykropper litt forskjellige, og behovet endrer seg etter tid.

Ikke noe vits i å kjøpe masse man aldri får bruk for... Det tar jo bare et par dager å få det i posten om det er krise!

Her ble det i alle fall viktigst å gå for det som virket ENKLEST!

Så har TO store wetbager, den ene er tørr når den andre vaskes, og to små til ut på tur,så det alltid er en ren og tør der og!

Vi begynte med ekstra innlegg i bleiene, både brettiser og formsydde, etter to-tre uker. Mindre leksajer. Genialt med bambusinnlegg!

Etter to måneder har vi måttet begynne med super-duper p`tits dessous (om jeg skrev det riktig...), om natten. Det kan være greit når de slutter å bæsje om natten, så slipper man å skifte også, så enge man har noe superobserberende til all urinen..

Ønsker deg lykke til!!!

Tøybleier kan være gøy!

Skrevet

Lykkelig med liten: Det er MANGE som elsker fleecepapiret, så det at DU ikke likte det, betyr ikke at HI ikke kommer til å gjøre det.

Skrevet

Jeg strikka faktisk ikke flere enn de i nyfødt, for de utvidet seg etterhvert. Hehe, og dessuten hadde jeg en veldig liten jente.

Skrevet

for eksempel jeg - liker fleecepapir godt! Bruker Disana fleecepapir i AppleCheeks-bleier. Det tar morsmelksbæsj, ikkeno problem. Væsken trekker kjapt gjennom og "gugget" ligger igjen oppå papiret.

Skrevet

brettiser genialt i starten og til dagbruk, men etterhvert vil jeg anbefale formsydde! med ull selvsagt! også inestere i goooode inlegg! min erfaring er at det er minst like viktig som bleia! hemp og bambus er å foretrekke!

inlegg er jo noe man bruker omtrent uansett hva slags bleie man velger å bruke

Skrevet

Syntes rispapir berre vart kliss då babyen kun fekk morsmjølk. Det gjekk fint av med eit skylleprogram i vaskemaskina før hovudprogrammet. No når han får fast føde er det eit must med papir i bleia. Eg likar best fleecepapiret.

Me brukte berre snappi ("klype") til brettebleiene, synes det er enklare enn brillebukse, men om ein har ein del bæsjelekkasjar så er nok brillebukser det beste, då det er meir styr å vaske ullbuksene.

Etter kvart har me gått mest over til formsydde og lommebleier.

Så det du treng i starten er eigentleg då berre 20 - 30 brettebleier og ein snappi i tillegg til buksene du har strikka.

Er forresten godt nøgd med dei billege bambusinnlegga kjøpt på EcoEarth

http://www.ecoearthfabrics.co.uk/showkb.php?org_id=&kb_id=36301

Desse brukar me no i lommebleiene. Brukte ikkje innlegg i brettebleiene i starten, då ein likevel måtte byte bleie så ofte.

Du får ein del for under 200.- Mange kjøper og bambushandkle på princess og syr innlegg sjølve, men synes ikkje desse blir like nette.

Gjest poäng
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg har lagret denne tråden og har tatt til meg det dere har skrevet om egne erfaringer.

Nå har jeg bestilt inn litt av alt og gleder meg til å prøve ut tøybleier! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...