Gå til innhold

Noen som har barn med liten fontanelle, eller fontanelle som lukket seg tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke konsekvenser har dette?

Jenta vår har utrolig liten fontanelle. Syns det er litt skummelt, er redd den er i ferd med å lukke seg allerede, enda jenta bare er 15 uker gammel. Hvordan kan vi vite om den er i ferd med å lukke seg, annet enn at den virker mindre når man kjenner på den? Hvilken betydning har det dersom den lukker seg tidligere enn den "skal" ?

Fortsetter under...

Skrevet

Aldri hørt noe om når den skal lukke seg eller om det er noe problem om den lukker seg da eller da..

Hvorfor skulle det være farlig om den har lukket seg da?

Skrevet

Jeg vet ikke. Har bare på følelsen at jeg har hørt eller lest et eller annet om at hodefasongen kan bli betydelig preget av at fontanellen lukkes "for tidlig". Og jeg vil dessuten tro at det kan få konsekvenser om den lukkes veldig tidlig, i og med at normalen er at den lukkes først i 1-3-års alder!? På samme måte som for tidlig utvikling/etc på andre områder også får konsekvenser av ulik grad? Men jeg kan ta fullstendig feil...

HI

Skrevet

Vår jente har liten fontanelle. Tok det opp med legen på 6 ukerskontrollen og han bekreftet at den var liten. Men han kjente på kantene at den ikke var grodd sammen så det var visstnok bra. Måling av hodet blir ekstra viktig å følge opp da det er viktig at den ikke gror igjen for tidlig, da det isåfall kan bli for liten plass til hjernen. Den skal tross alt ha plass til å vokse.

Skrevet

Kjenner en som ble operert. Det gikk veldig bra, og alt er ute av verden! De følger med på helsestasjon og hvis de er bekymret, bli dere henvist til sykehuset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...