Gå til innhold

Vanlig at rn på 14 mnd er skikkelig sta??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjarmtrollet her er skikkelig sta om dagen, og blir illsint om han ikke får det som han vil... Han får jo ikke gjøre som han vil, så er mye sinne i huset om dagen....

Er ikke så moro, men må jo bare stå på vårt vi også, ellers blir det jo ikke bedre...

Vi velger våre kamper, men noe kan han faktisk IKKE få lov til, og da er han sint som et lemmen..

Og så har han begynt å bite.... Er det også ganske vanlig rundt denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barn skal det selvfølgelig være i overskriften..

Skrevet

Det høres vanlig ut ja. Jeg har en som er meget viljesterk og skikkelig temperamentsfull og det har han i grunn alltid vært. Men han har gitt mer og mer uttrykk for det jo eldre han har blitt.

I perioder tester han ut viljen sin, og det er mye hyl og skrik når han ikke får det som han har tenkt.

Nå er han straks 18 mnd, og i det siste syns jeg han har blitt raskere sint og frustrert og det henger nok sammen med at han vet meget godt hva han vil, men manglende språk gjør at han ikke blir forstått.

Av og til forstår jeg selvsagt hva han vil, men det er som du sier ikke alt som er lov, og da blir det bråk. Vi har noen kamper gjennom en dag her i huset også :-/

Det kommer seg nok når de får bedre språk slik at de både kan gjøre seg forstått og forstå mer av hva som blir sagt til de.

Biting høres også kjent ut. Men det var bare en kort periode her. Vi ga tydelig uttrykk for at det ikke var lov, så han ga seg relativt raskt med det. Har prøvd seg litt på meg siste dagene faktisk, og da tar jeg han bort fra meg og sier det ikke er lov. Prøver han seg igjen, gjentar jeg det.

Skrevet

Høres ut som vår sønn på 15 mnd! Stakkars det må være så frustrerende for dem når de ikke skjønner hvorfor de ikke får lov til ting!!

Det som hjelper oss masse er baby tegnspråk. Vi begynte når han var ca 8 mnder, men man kan seff begynne senere!! Det er nå de klarer å lære masse veldig fort! Barn klarer å tegne før de kan snakke, og der unngår vi en del konflikter når han er stolt av seg selv og føler seg 'forstått'. Ikke alle konflikter unngåes såklart, men det hjelper!

Det finnes mange bøker/info online, og det er super enkelt å lære seg og da barnet :) Her er en av våre fav. nettsider (engelsk da, men vi bare oversetter og bruker samme tegnene!) http://www.babies-and-sign-language.com/glossary-photos.html

Sønnen vår klarer å tegne for når han er ferdig med noe, når han er tørst/sulten, når han vil ha mer, når han må på do og når ting er 'no touch' som er uttrykket vi bruker istedenfor å si nei.

Han lærer nye tegn (og ord) hele tiden, men det er disse han kan godt og bruker hver dag. Det sies at babyer som lærer baby tegnspråk utvikler muntlige språkkunnskaper fortere, og det hjelper ihvertfall!!!

Er det som hjelper oss da :)

Skrevet

Det høres veldig kjent ut ja ;o)

Fra snuppa var ca 12 mnd har hun fått skikkelige raserianfall hvis hun ikke får det som hun vil. Nå er hun 18,5 mnd, og jeg synes det har blitt mye bedre, hun blir iallefall ikke s å sint lenger og det varer ikke like lenge.

Jeg tror det er viktig å la de rase fra seg, ikke prøve å feie det bort eller la de få viljen sin. Det er viktig å la de få lov til å føle sinne og frustrasjon, det er helt naturlig. Etterhvert vil man lære å kontrollere det, men det er ikke så lett for en 1åring ;)

Jeg har også lært meg at det hjelper mye å forberede henne på alt som skal skje, og prate m e d henne om hva vi skal gjøre, ikke til henne. La henne få tid til å avslutte leken. Det hjelper å ha god tid, la henne hjelpe til og gjøre selv det hun klarer selv. Det er jo ikke alltid det lar seg gjøre, men stort sett gjør det det.

Og angående biting - det er nok også helt vanlig i den alderen. De blir frustrerte og sinna, og har ikke nok ord til å få uttrykt sin mening, og da biter de, eller klyper.

På avdelingen til snuppa er de fleste jevngamle med bare noen mnd. i mellom, og de hadde en skikkelig "bite-periode" i vinter, men har visst gått over nå, nå som alle har lært seg å brøle "NEI" istedenfor ;)

De er skjønne da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...