Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Pga at lillegutt ikke klarer å tømme brystet får han mm på flaske som jeg pumper ut, men da dette er lettfordøyelig gir vi han mme på kvelden og natten sånn at vi alle får litt bedre søvn. Men jeg er så usikker på om vi klarer å blande nanen sånn som den skal..altså ved 40-45 grader. Jeg pleier å koke opp vann i vannkokeren som jeg da må kjøle ned under rennende kaldt vann i springen, men jeg aner jo egentlig ikke om temperaturen er riktig.. Har innimellom opplevd at det har kommet noen små klumper i blandingen, er den blandet i for varmt vann da?? Huff, det skal ikke være så lett dette her.. Må jo passe på at næringsstoffene er intakte også. Har lest flere steder at man koker og setter vann i flasker i kjøleskapet for å gjøre prosessen enklere, men hvor mye kokende vann skal man spe på da for at det skal bli riktig temp?? Vi har pleid å bruke vannbad med varmt vann sånn at vi kan legge flasken oppi for å holde varmen underveis i måltidet da lillegutt bruker lang tid på å spise + at han må rape noen ganger og melken derfor ville blitt kald om vi ikke hadde varmet den.. men er dette fyfy?? Har tenkt mye på om det er farlig å varme den opp igjen når den har blitt litt kald (i vannbad)?? Hva gjør dere?? Gir dere kald melk hvis det tar litt tid?Dette gjelder også når vi gir mm på flaske. Vi kan holde på en times tid på 100-130 ml.. Gutten vår er snart 4 uker og spiser veldig variert.. Han får mm stort sett gjennom hele dagen og mme på natten, og i natt ga jeg han 135 ml blanding med nan..og han drakk alt på rundt en time. Er dette for mye? Jeg prøver å amme han før jeg gir mm på flaske så da får han alt mellom 70-90 ml. Men vet jo ikke hvor mye han tar fra meg da.. Finnes det en temperaturmåler som man kan bruke til å måle vannet ved blanding av mme?
pip pip Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Hei Det skal ikke være lett det her. Har akkurat begynt å spe på mer og mer med mme og nan. Siden lille jenta mi bare spiste et par måltider med nan, brukte vi de ferdigboksene med nan. Men nå i det siste bruker vi mer og fant ut at vi skulle gå over til pulver. Det gjorde vi igår, så er ikke helt inne i det enda. Men har en flaske med kaldt kokt vann i kjøleskapet (de holder seg i 24t), så koker jeg vann og lar det stå til avkjøling. Når jeg trenger det er det rundt den temp jeg trenger. Kjenner ved å helle litt vann på håndleddet. Er det litt fr varmt, kjøler jeg ned litt med vannet fra kjøleskapet. Er det litt kaldt varmes det i mikroen. Så blander jeg det som trengs i en av Avents sine oppbevaringsbokser, rister og heller over i en tåteflaske. Min lille jente spiser bare 80 ml av gangen så vi trenger ikke varme opp underveis Men har hørt at man ikke skal varme opp melken gang på gang, men det er jeg ikke sikker på. Snakket med en venninne idag og når hun er på farten bruker hun de ferdiglagde boksene fra nan og gir de til barnet som de er. de er jo ikke kalde.. Det fungerer god for de. så kanskje det går greit at melken din "kjøles2 ned underveis. Er masse gode tips fra andre brukere på dette forumet. bare les deg nedover. Det gjorde keg og det hjalp veldig. Masse lykke til videre
Fifrildi Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har en stor flaske kokt, kaldt vann i kjøleskapet. Så koker jeg vann og heller i tåteflasken før jeg fyller på med kaldt vann til det blir så mye jeg skal ha. Riktig temp for nan er litt varmere enn at jeg ikke kjenner vannet på håndleddet så der har jeg følt meg frem. For meg er til 200 ml drikke 80 ml nykokt vann, fylle på 100 ml med kaldt, kokt vann og så blande i pulveret. Det at du fikk klumper kan skyldes at du ikke ristet godt nok. Jeg hender varmer opp melken i mikro hvis jenta har spist veldig tregt, men som oftest går det greit for henne at melken blir gradvis kaldere. Ofte er vi ikke noe sted der melken kan revarmes uansett, så det får hun bare venne seg til. Når det gjelder mengde med mme har jeg alltid (min har vært flaskebarn fra ca 2 ukers alder) praktisert selvregulering av mme på samme måte som man gjør med mm. Barn er ulike. Min som nå er 9 uker spiser mellom 130 og 180 ml til et måltid (og det har hun gjort i ukesvis) mens ungen til venninnen min som nå er 9 måneder aldri spiser mer enn 100 ml selv etter 10 timers søvn. Men å bruke en time på å gi en flaske hørtes veldig lenge ut? Jeg bruker ca 1/2 time på et måltid - det inkluderer et bleieskift. Etter det kan hende vi koser med en smokk og sånt, men maten går unna.
Gjest Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Slik gjør vi det: jeg koker vann hver morgen og kveld som jeg har på en termos. Dette holder seg rykende varmt i opptil 20 timer ca.Noen ganger kjøler jeg av vannet litt før jeg har pulveret i, men flest ganger bare peiser jeg pulveret oppi det glovarme vannet og rister, deretter setter det oppi et litersmål med iskaldt vann til det er rett temperert(tar ca 5 min) Enkelt og greit, så slipper man å stå ved kokeplatene HELE tida!
tingeling81 Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 NAN skal ikkje blandast i kokvarmt vatn, er vel 40 grader det skal blandast i. Men collett skal blandast i varmt vatn...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Er mange forskjellige måter folk blander på, og metoder.. Her er det jeg gjør når det er mikro tilgjengelig: Koker opp vann om morgenen, og fyller på flasker, setter det i kjøleskap. Så varmer jeg vannet noen sekunder i mikro (sjekker hele tiden, og funnet ut at på min mikro må jeg varme det i 17sekunder for å få 40g, kjenner etter på armristen) så rister jeg for å få ut varme lommer, så heller jeg rett mengde pulver i, og rister igjen.. Så servere.. Pga bakterier skal man ikke varme opp igjen måltidet.. Har du prøvd å bytte tutt? Kanskje en med større\mindre hull hjelper? Er det avent flasker du bruker, så har de nr på tuttene.. Har jeg ikke mikro tilgjengelig, så koker jeg kaldt vann, har i kjøleskap, også tar jeg varmt vann og blander til rett temp. Syns det er tungvindt for min del, men funker hos andre.. Eller så varmer jeg det kalde kokte vannet i vannbad. Vet at mange bruker steketermometer for å måle tempen.. men håndristen skal funke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå