Gå til innhold

Forovervendt bilsete over 18 kg MED 5 punkts sele...

Anbefalte innlegg

Gjest datatyven
Skrevet

Ser ut til at etter 18 kg så blir alle forovervendte seter til slike seter der en skal bruke bilens egen sikkerhetssele. Det vil jeg ikke, jeg vil ha fem punkts sele. Er det seter jeg ikke vet om? Synest hun er for liten til å ha disse vanlige setebeltene og mer bare en pute med rygg.

Men vil ha henne forovervendt.

Skrevet

Forovervendt er det faktisk tryggere med 3punkts enn 5punkts..

Gjest datatyven
Skrevet

Hun er ikke så høy, men veldig tung. Hun er 16 kg og tre år snart, men hun er bare en meter.

Sitter fremdeles i besafe sete, vi har nettopp snudd det, til å være forovervendt. Men det rekker jo bare opp til 18 kg. Jeg må ha litt kontroll på dem bak i der. De tar armene ut, og eldste har begynte å åpne selen. De sveiver ned vinduene, vet ikke hvorfor de ikke er elektriske.

Er ikke så fryktelig lenge siden eldste hadde sveiva ned vinduet, og reist seg opp fra stolen og hang ut. Han er bare fire år.

Var faren som hadde de da, stakkars liten hadde fått grundig kjeft, faren var sjokk skada og redd. Han har ikke gjort det siden.

Nei kanskje vi bør snu dem bakover igjen og få seter til 25 kg bakovervendt. Jeg tviler sterkt på at de sitter i ro i disse bilbelte setene.

Skrevet

Sånn mtp vinduene, så går det ann å ta av den sveiven :) Så du vet det :)

Min er 3.5 år, like høy som din og 17 kg.. Han sitter veldig fint i sitt britax kidfix-sete..

Gjest datatyven
Skrevet

Takk for svar. Får ta meg en tur på butikker snart. Se hva som er å oppdrive. HHar vært inne på barnashus sine sider i går kveld, og fant liksom ikke noe.

Skrevet

Britax multitech er til 25 kg forover og bakover med 5-punkts.

Brotax har en annen også, som bare er forover til 25 kg. Den koster 2000kr på barnas hus. Bf har den.

Skrevet

Min jente er også 1 meter, nesten 16kg og 3 år og hun var fæl til å ta ut armene av selene når hun satt i sete med 5 punkts sele. Etter at vi byttet til beltestol sitter hun mye roligere og havner selen under armen, sier jeg det til henne og hun tar den på igjen. Virker som hun trives mye bedre i ett sånt sete.

Skrevet

Ble nå veldig usikker her..ang kg

Men, poden sitter forovervendt i sitt britax TwoAway Elite...

Med 5 punkts sele....Han er i underkant av 110 cm og 20+ kg...

Hvorfor skal det være bedre å ha trepunktsselen på når de sitter forovervendt?? "Fiklepettern" løser jo glatt opp den selen, men 5 punktsselen har han ikke forstått..

Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/Bilstolens+seler+eller+bilbelte+til+tre%C3%A5ring%3F.b7C_wBbG4Z.ips

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?

I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?

Svar:

I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

Skrevet

VI har Recaro Young Sport til poden vår. Den kan man ta ut 5 punktselene når barnet har vokst utav, og kun bruke bilens 3 punkt sele. Kosta 2249,- på Hellanor her hvor jeg bor...Også kan nakkestøtten heves 3 hakk. Fornøyd med dette setet vi ihvertfall.

Skrevet

Hadde helt klart kjøpt bilbeltestol (3 punkt).

Min yngste er 3,5 år, og fikk en sånn for ca 3 mnd siden. Han er stor da (20 kg og 110 cm)

Det er tryggere med vanlig sele enn 5 punkt når de sitter fremover (da sitter hele kroppen fast utenom hodet..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...