Anonym bruker Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Bruker faktor 20, vi. Mener jeg har hørt at det ikke er noen vits i å ha høyere faktor enn det? Skal bare være i Norge og Danmark i sommer.
Lemonia Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 20 er altfor lite. Bruk så høy som mulig rett og slett. Solen er sterk også i Skandinavia, og husk at vi har veldig lys hud. Små barn skal ikke bli brune så det er ingen grunn til å ikke bruke høyest mulig solfaktor.
Noah 08. Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Vi bruker 25 hjemme,har ikke vært mye sol enda da..:-/ Tenker og ta med faktor 30 til syden og smøre ofte.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Det er ingen grunn til å bruke høyest mulig faktor. Faktor 20-30 er helt greit, men man må selvfølgelig ta på nok solkrem når man smører og smøre ofte nok. Faktorer over 30 inneholder ofte flere stoffer barn ikke bør ha.
Lemonia Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Det har vært flere tester av solkremer, og det finnes mange solkremer med mer enn faktor 30 som er helt trygt for barn å bruke. Å ikke beskytte huden godt nok mot solen kan gi mange problemer, ikke bare økt risiko for hudkreft, men f.eks. langt flere rynker når man blir eldre (ikke helseskadelig, men ingen vil vel se ut som en sviske). Skjønner ikke at man allerede ved småbarnsalder skal danne grunnlaget for problemhud som voksen når det finnes nok av gode solkremer.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Barn under 3 år skal bruke 30 eller høyere for å unngå hudkreft, solbrenthet osv. Det er viktig å smøre godt på og å bruke en god solkrem. Det ligger vel en ny test på klikk.no? Barn under 3 år skal ikke være mer enn 20 minutter per dag i solen men det er jo lettere sagt enn gjort. Vi er mye ute og det er helt umulig å unngå solen. Bruk solhatt solbriller og solkrem.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Heisann!kjenner at jeg blir skikkelig provosert når foreldre ikke vil bruke høy nok faktor på barna sine,eller invisterer i disse soldraktene da de mener at barna fra 0år og oppover skal bli brune.....galskap. Barn 0-2 år anbefales f.50 i sydlige strøk,3-10 år f.30 osv Er også ille når foreldre bare tar med 1 tube solkrem til barna og skal være 14 daer i syden,det er IKKE nok. Kjenner jeg får helt vondt,vet ikke voksne hvilke problemer de utsetter barna sine for? Huden er ikke ferdig utviklet for den type sterk sol når de er så små. Denne sommeren har jeg sett nok av mennesker som sliter med solskadet hud,pigmentflekker som ikke går bort, kreft, hudsykdommer som gjør at de må altid bruke f.50 eller holde seg borte fra solen osv. Mine barn brukes soldrakt og f.50 i syden og blir brune,men blir ikke solbrent,flasser ikke,får ikke sår hud og storkoser seg. Det er foreldre som ikke tenker på senskader de utsetter barna sine for,barna vet ikke selv hva som er greit og rett i ung alder. Et eksempel er da en mor sa til barnebarnet sitt:denne solkremen tar du med deg når du skal vær med bestemor tilsyden og smører deg hver morgen...Dette var f.10 og barnet var 8 år ,galskap. Jobber på apotek og ser litt av hvert,kan dere tro Signer med anonym,da mange sikker vil reagere på dette!!!!!
❤lille stjerne❤ Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 kommer an på været og hva vil skal. Skal vi være ute i sola lenge (stranda f.eks) tar vi på faktor 30. Er vi ute i hagen/barnehagen bruker vi 20. Da er hun veldig mye i skyggen og har dessuten også klær på mye av kroppen, solhatt som skygger i ansiktet. På ferier i Hellas, Thailand har vi brukt faktor 50. Har også brukt faktor 50 enkelte ganger hjemme når sola er sterk og vi har lange dager i sola.
Slæsh84 Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Vi har kjøpt solkrem på apotek,der for en god veiledning om hhva de anbefaler. Så her ble det 30 og den er spesielt egnet til barn.. Dyr,men det er jammen verdt det!!!! Bruker også disse klærrne med solfaktor 50... Så må en huske å smøre de før de kommer i bhg/dagmamma og så smører de senere på dagen i bhg/dagmamma.. En håndfull anbefales det at en bør bruke av solkrem..
Lemonia Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Jeg er helt enig med deg. Det er ingen grunn til å ikke bruke så høy solfaktor som mulig. Barn skal ikke bli brune (hva er poenget med det?) og det er vår jobb som foreldre å beskytte huden til barna våre.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 Det er helt unødvendig å bruke noe over faktor 15-20. Da absorberer solkremen allerede 97-98 % av UV-strålene (og litt UV-stråler har vi alle godt av på d-vitaminet!). Det går sinnsykt mye mer kjemikalier i for å oppnå faktor 30 osv.Og dette er helt unødvendig. Selvsagt behøver ikke barna å blir brune (det blir de jo uansett ikke med 15/20), men faren av å være så innsmurt hele tiden er jo at solen også har helsebringende effekt. Ekspertene tror vi nå har gått for langt med å bruke for mye solkrem, fordi man ikke lenger får helsefordelene og flere får d-vitamin-mangel. (og så spørs det hvor lenge barnet er i solen. Er det ute en halvtime, bruk lav faktor. Er det ute hele dagen: bruk høy. Du trenger ikke å beskytte deg 30 ganger mot solbrenthet om du er ute en halvtime på ettermiddagen - det er unødvendig kjemikaliebelastning det)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #12 Skrevet 25. juni 2010 Da jeg var ung brukte vi faktor 6 i starten på sommeren og faktor 2 på slutten. Det var tider.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Hvis det er Johan Moan fra Rikshospitalet du refererer til når du skriver "ekspertene" så vil jeg bare nevne at det er MANGE eksperter som er dypt uenige med han..
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2010 #14 Skrevet 26. juni 2010 Enig i mye av det du sier, men du har fått med deg at de selger solkrem i syden også? Vi kjøper en tube før vi drar for å slippe å springe ut og kjøpe solkrem med det samme vi kommer fram. Om tuben går tom kjøper vi selvsagt en ny...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #15 Skrevet 27. juni 2010 Har spurt hudlegen som ungene går hos pga utslett( muligens psoriases) på kroppen. Han sa at det er bedre å bruke 15 til 20 og smøre ofte enn 50 og smøre lite. Han nevnte også at alt over 30 ikke var bra fordi det inneholder mye kjemikalier som kan være like kreft fremkallende som sola.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #16 Skrevet 27. juni 2010 vi bruker faktor 30 både i bhg,hjemme og i syden, det er det jeg alltid har brukt på vesla å hun har aldri blitt solbrent, ikke de 2 gangene i syden heller. hun er nå snart 3 år. i syden smørte jeg henne ofte å spessielt når hun hadde badet, her hjemme når vi er i hagen smører jeg henne om morningen og på formedagen og om vi er ute helt til kvelden smører jeg en gang på ettermiddagen også..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #17 Skrevet 27. juni 2010 Faktor 30 her. Er jo generelt skeptisk til de kjemikalene, men what to do? I barnehagen til jenta vår (hun er 2 1/2) er de ute store deler av dagen, og jeg betviler litt at barnehagepersonalet smører de små veldig ofte. Derfor ønsker jeg være mere på den sikre siden med ekstra høy faktor. Likevel er hun allerede blitt nokså brun, spesielt på armene. Helt enig i at de små ikke skal være så brune, synes ikke det er noe fint å se på. Husker godt i fjor sommer da jeg så ei lita jente på halvannen år, nordisk med kritthvitt hår, hun var kjempebrun og sprutrød i ansiktet (brent). Faren var en tydelig soltilbeder selv. For meg så dette ut som barnemishandling.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 28. juni 2010 #18 Skrevet 28. juni 2010 Vi bruker 20 på vår gutt på 2,5 år. Jeg kjøpte en dyr på apoteket, med god veiledning. Og det er ikke slik at man skal bruke så høy faktor, for de med høy faktor inneholder fler "giftstoffer" enn de med lavere faktor. Altså, en trenger ikke bruke mer enn faktor 15, så sant man smører ofte med masse krem. Vi kjøpte 20, for de hadde ikke 15 akkurat da, men det er bedre med en litt lavere faktor enn disse høye hvis man bare smører ofte nok. En håndfull på den som skal smøres, og fler ganger med påfyll er nok.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 28. juni 2010 #19 Skrevet 28. juni 2010 MEN, i syden ville jeg nok ha brukt høyere, 30!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 28. juni 2010 #20 Skrevet 28. juni 2010 http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article580417.ece
mastermind Skrevet 29. juni 2010 #21 Skrevet 29. juni 2010 Har 20 og 30 i skapet, men så langt i sommer har vi smurt 2 ganger. Pent vær... not.
Slæsh84 Skrevet 29. juni 2010 #22 Skrevet 29. juni 2010 Vi har faktor 30 og det står at det ikke er noen slike farlige kjemikaler i. Den er rådet fra "ekspertene" på apoteket og den solkremen er ment for barn. Derfor skal det IKKE være kjemikalier i. Så det kommer helt an på om en kjøper en vanlig som du kan få i vanlig butikk,eller på apotek som er egnet for barn. Den vi har kjøpt heter : "Cosmica kids 30". Jeg får bare stole på apotket at den er bra... Vi har en 2åring med lys hud slik som faren sin,så det kommer mye an på barnets hud, ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå