Skaubinna Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har slitt med sterk svangerskapskvalme og oppkast frem til helt nylig. Det eneste som har hjulpet, har vært en horisontal vinkel og mat ofte. Selv om jeg ikke har hatt lyst eller vært sulten. Nå er formen LITT bedre, men FY som kroppen ser ut! Jeg er VELDIG ukomfortabel med vektøkningen og lurer på hvor mye jeg kan trene nå? Kan jo ikke direkte slanke meg, men kan man likevel kontrollere vekten under graviditet? Hva gjør dere andre? Er alle like stramme og fine og flotte, bortsett fra en kanskje begynnende mage? Flere som føler seg ulekker??
snartmammapåny Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Så til de grader uleker. Ikke stram og lekker nei...! Har vært kvalm og hatt høyt mattinntak (les:usunn mat inntakt) i snart 20 uker nå... Er bare 4+ på vekta, men musklene har forsvunne og blitt bytta ut med flesk så er nok mer kilo pluss i realiteten. Jeg prøver å trene så mye som energien orker. Er mye trøtt, men tvinger meg ut på trening et par ganger i uka minimum. Går tur i fjellet, sykler og prøver å gå på spinning innimellom. (Gikk opp over 30kg med nr 1, håper å slippe det igjen..)
VIL ha nr.2! Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Er du vant med å trene fra før eller? Så sant du har trent en del før svangerskapet er det ikke noe problem å trene nå heller, gjør det du har lyst til og orker selvfølgelig! Jeg selv kan godt finne på å trene to ganger daglig, både styrke og utholdenhet. Trener hver dag jeg. Går inn i min 26 svangerskapsuke i morra, går fortsatt fint an å trene som jeg har gjort tidligere. Men jeg føler meg IKKE lekker...det vokser og gror allikevel, vekta tripper oppover, er ikke fryktelig glad i vekta, hater å se tallene som kryper! : /
Skaubinna Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2010 Takk begge to for svar:-) Har tidligere vært svært aktiv med trening og kosthold, men av forskjellige grunner, var jeg ikke like flink de siste månedene før jeg ble gravid. Var da 2 kg over OK-vekta, etter 3 måneder med horisontal og for mye mat, er det ikke noe hyggelig syn. Jeg har kjøpt meg ergometersykkel. Kan jeg trene meg opp på den? Begynne forsiktig og øke? Har hund og går minimum en time hver dag, så da er det bare grevinnehengene på armene jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med......kan jeg trene sit-ups og push ups osv når jeg er utrent, eller bør jeg være forsiktig?
snartmammapåny Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 Kjør på og lyt til kroppen din. Går du tur en time hver dag og var vandt til å trene tidligere så er jo kroppen ikke helt utrent helder. Er ikke farlig å bli svett. Du kjenner fort på kroppen når du må slakke på. Selv blir jeg fortere annpusten nå enn før, så tempoet blir automatisk litt roligere. Passer på å drikke mye vann når jeg trener og holder meg på ca max 75% av maxpuls. Sit-ups stopper igrun seg selv siden magemusklene nok har begynt å dele seg. Du kan trene de skrå magemusklene, men ikke de rette. Push-pus er bare å kjøre på. Gravide skal være forsiktig med overbelastning når man trener vekter, men din egen kroppsvekt går helt fint. Lytt til kroppen og kjør på
Sunshine med småtroll:) Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Jaaa.Vi slår oss sammen;) Har kommet der hvor folk tenker: "er hun feit eller er hun gravid?" og jeg hater det!virkelig.Ingen klær passer og magen står ut. Hadde igjen 3-4 kg fra forrige sv.skap å så dette har bare blitt plusset på (ble gravid etter 1 mnd etter jeg mistet i 5.mnd)..guff og guff. Er dette nr 1 eller nr 2? Husker med storebror så var jeg ikke sånn..da begynte jeg ikke med sv.skapsklær før rundt 7. mnd..menmen.. Vi får "trøste" og med at vi blir tykkere:p
VIL ha nr.2! Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Tren akkurat det du vil og føler for, så lenge det ikke gir smerter! Det gjør jeg, og har funket bra hittill. Men vekta vil gå oppover uansett, det må du huske. Men den kommer antakelig ikke til å gå like mye opp, som hvis du ikke hnadde trent. Selv veide jeg 51kg før graviditet og er 169cm høy, så jeg fikk fortalt at j MÅ gå opp minst 12-15kg! Er ikke veldig moro å tenke på det heller, at jeg er skal opp såpass mye! Men husk når du trener, svetter og pulsen øker, at de blir en kamp er inne med oksygen og varme mellom deg og ungen, ikke gå høyre enn 80-85 % av makspulsen din Har du puls klokke? Kan lønne seg å bruke den. Det beste er jo å holde seg inne i fettprosent trening. Det skjer egentlig også automatisk, det gjør ihvertfall det med meg, man orker ikke gi like mye under trening nå som før...pulsen stiger raskere og man trenger lenger oppvarming. Men sykkel er super trening : ) stå på, tren i vei. Tren mage om du vil, skrå sit ups, planke, båt osv ; )
Lykkemin Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 etter å ha stått på o kg i vekt oppgang leeeenge, har nå kg virkelig begynt å få fart på seg og verre blir det nok da jeg har en del helseutfordringer som gjør at jeg må ta det veeeeeldig med ro. Det er ikke noe morsomt, men jeg har begynt å smøre meg inn med selvbruningskrem for å føle meg litt freshere og i morgen skal jeg til frisøren. Neste uke tenkte jeg å ta en time til forpleie og få lakkert tåneglene så jeg har fine tær i alle fall hehe.. for min del hjelper det å unne meg små ting så anbefaler deg å skjemme deg bort litt
Voyeur Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 Hvorfor fokusere på det som er blitt så kvapsete? Blir jo ikke bedre om man skal tenke på alt det negative vel? Tenker at du har fått nydelig rund form på magen din, og at puppene er en anelse tyngre. At det lille du har hatt av vektoppgang har lagt seg fint utover, og at du blir å få god nytte av det når du skal amme. Trene kan du gjøre når babyen er kommer ut, dessuten er du heldig som er i såpass form at du faktisk klarer å gå 1 time tur om dagen! Hadde vært lykkelig hvis jeg kunne klart det! Nei, det er snakk om 9 mnd av livet ditt, da burde du klare å fokusere på alle de fine tingene med å være gravid isteden for å sutre over noe så lite som litt muskelsvinn og litt vektoppgang;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå