Gå til innhold

Egypt som ferieland (med små barn)- ønsker erfaringer! (også på BIM)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har vært i Egypt med små barn, hva er deres erfaring?

Vi vurderer tur dit i feb/mars/april (2011). Da er eldstejenta ca 3 1/2 år og minstejenta ca 7-8 mnd.

Hotellene ser jo så utrolig fine ut, men jeg har dessverre noen dårlige "ferieholdninger" til Egypt. Virker som om veldig mange blir syke og irriterer seg bl.a. over selgere osv.

Hotellene vi vurderer er all inclusive, vi kommer til å være mest mulig på hotellområdet. Erfaringer fra tidligere sydenferier med små barn tilsier at dette er enklest for oss.

Dvs. at all mat vil bli spist på hotellet, men buffet mat i syden er kanskje ikke bedre enn annen mat (har svært dårlig erfaring selv fra Tyrkia....).

Hotellene vi har sett på er:

http://www.startour.no/feriereiser/egypt/s...-bay/blue-village-exotic-mirabel-beach-resort

http://www.ving.no/egypt/makadi-bay/makadi-palace

(evt. Grand Makadi)

http://www.ving.no/egypt/makadi-bay/sunfamily-sunrise-select-royal-makadi-resort

Noen med erfaringer fra disse hotellene?

Som sagt, mange har meninger om Egypt som ferieland med små barn, så jeg ønsker erfaringer fra de som faktisk har vært der!

Andre tips til feriested på den årstiden (utenom Grand Canaria)? Vi har kun tenkt oss 1 uke, så da begrenser det seg jo noe.....

Takker for mange svar! :)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har bare vært i Egypt uten barn, men kommer med noen erfaringer likevel:-)

Vi hadde ikke all inclusive, så vi spiste det meste av mat ute i restauranter, men jeg ble dårlig etter å ha spist buffet på hotellet... Og jeg var dårlig resten av oppholdet der nede og en uke etter vi kom hjem.

Vi ble også fortalt at alt av gressplener/blomsterbed ol stort sett blir vannet med silt kloakkvann! Dvs at alt av bakterier ol blir spredd utover plenen. Så jeg ville aldri latt sønnene mine leke på gress der nede og jeg vet at det ville vært vanskelig å gjennomføre selvom det ikke var veldig mye gress der.

Med disse erfaringene ville jeg aldri reist dit med barna mine, da ville jeg heller reist til Kanariøyene, tror ikke opplevelsen vil være så forskjellig uansett hvis man har all inclusive og er mest på hotellområdet. Det beste med Egypt er snorkle/dykkemulighetene og de får man jo uansett ikke benyttet seg av med små barn.

Skrevet

Grand Canaria er så kaldt, synes jeg, og så kjipe hoteller.... :(

Skrevet

jeg personlig har ingen erfaringer, men skal reise dit i august med en kusine og sønnen min på 3 1/2 :)

Har en venninne som var der i fjor sommer med sønnen sin da han var 2 1/2. tror hun fikk diare eller var det sønnen hennes. men gikk bra alikevel. de døde ikke :P

Skrevet

Har vært i Egypt(Sharm el sheikh) 4-5 ganger. - Men uten barn da! Men mine erfaringer er bare positive. Første gang jeg var der var jeg der over to måneder. Bodde på Hyatt Regency. Fantastisk hotell(internasjonalt med gode standarder) Rent og pent og kjempe flott! Mat var fantastisk, og bra opplegg til barna. Andre gang bodde jeg på Sofitel(fransk tror jeg) som også var kjempe flott hotell! Maten var grei den og de varierer menyen ut hele uken! Bra med aktiviteter for barna.

3-4 gangen har vi bodd på Sonesta BEACH (Ikke ta Sonesta CLUB)!!

Der var det å kjempe flott. Dette er eneste All inclusive hotellet jeg har bodd på. Maten var Super med stor buffet og der var også flere spisesteder på området å velge mellom. Inkludert i prisen såklart. 7 bassenger å 100 meter til langgrunn strand for barna! Frokost, lunch, middag til faste tider, og snacks står fremme i barene konstant hele dagen(frukt, kaker etc) ALT av drikke hører med. Øl, br.vin brus. Eneste du måtte kjøpe utenom var vin. Det kostet mye å importere å måtte betales for.

Jeg har blitt litt uggen en gang, men da glemte jeg meg å skyldte munnen i krana etter jeg hadde pussa tennene. Så for all del: IKKE DRIKK VANNET!!!!!! Kloakk på plenene?!?! Da hadde det vel lukta dritt der. Det har ikke jeg opplevd. Lærte mye de to mnd jeg var der, og sinai øya er ørkenområde og kun saltvann i nærheten. Vannet taes opp fra sjøen, går gjennom renseanlegg å ut i kraner. Men for sensitive norden mager er ikke det bra. Holder enn seg til ALT VANN PÅ FLASKE skal det nok gå bra!

Hadde ikke hatt noe problem med å ta med barna dit:) Men da hadde jeg nok valgt All inclusive på Sonesta Beach:)

Skrevet

Det luktet seriøst kloakk i nærheten av plenene, spesielt etter de hadde vannet. De som fortalte det var noen som jobbet der nede og jeg tror nok ikke de hadde funnet det på. Men det er mulig de ikke gjør det overalt i Egypt. Dette var i El Gouna. Jeg mener fortsatt at jeg ikke hadde reist til Egypt med barn...

Annonse

Skrevet

Har ikke vært der enda, men vi har bestilt her:

http://www.startour.no/feriereiser/egypt/hurghada/hurghada/blue-village-exotic-aquamarine/?season=vinter-10-11

i desember. Da kommer minsten til å være 10 mnd og eldste 4 år. Litt spent, men satser på at det går bra. Det er også et All inclusive. Jeg tenker vi tar med mat til minstemann hjemmefra så er vi litt sikrere.

Jeg kan oppdatere deg når vi kommer hjem da:) men det er jo litt lenge til.

Skrevet

Hadde ikke valgt egypt som ferieland med små barn. Har vært der et par ganger. Det er et av verdens mest skitne land.

Hvorfor ikke GC? Kjennere folk som virkelig har vært globetrottere, men nå med små barn velger de det. Er jo mange forskjellige steder å velge mellom!

Skrevet

jeg har ikke vært der selv, men har spurt flere som har reist dit. svaret på å dra med små barn dit er et stort NEI!!!! hvis jeg skal høre på det som de forteller.

det er stor sjanse for å bli syk, selv de som har fått en såkalt vaksine har opplevd å bli syke der nede. så å ta med små barn som er enda mer utsatt for mage og tarm infeksjoner, hadde jeg ikke turt. det er mange andre flotte stedet å dra med små barn.

Skrevet

Tja, jeg har vel dårlige holdninger til Grand Canaria også.... som jeg skrev over, jeg synes det er så kaldt der og litt kjipe hoteller (men det er jo bare å lete da...)

Har en venninne som var i egypt med et lite barn, de var veldig fornøyd og det gikk veldig fint.

En annen venninnne av meg jobbet som reiseleder tidligere. Nå når hun har sluttet i den jobben og skal reise uspesifisert, så velger hun alltid Egypt, pga den høye standaren på hotellene. De får liksom alltid et fint sted å bo. I bl.a. Hellas er det jo mye små hoteller (2 og 3 stjerners), som ikke alltid er så freshe. Min mening da....

Jeg er mest bekymret for 3 åringen da, som skal spise "vanlig egyptisk mat". Til babyen tar vi nok med det meste fra Norge.

Jeg hadde selv en dårlig opplevelse i Tyrkia og lå syk i 1 uke.

Hadde vært veldig moro å høre fra dere som skal til Egypt nå fremover om deres opplevelse når dere kommer tilbake! :)

Skrevet

Dette her anbefaler jeg på det varmeste;

http://www.apollo.no/NO/hvor-vil-du-reise/Europa/Spania/GranCanaria/PuertodeMogn/Accomodations/Pages/CordialMoganPlaya.aspx

Var der rett før jul med en ettåring.. Flere bassenger, store flotte hager, store fuglebur, kort spasertur ned til stranden langs en bred, bilfri promenadegate.

Anbefaler juniorsuitene med eget soverom.

Supert for barnefamilier !

Og Puerto Mogan er en fantastisk koselig liten by :o)

Skrevet

Takk for tips! :)

Dette hotellet tror jeg se og hør bruker til sine reise-reportasjer. Synes å kjenne hotellet igjen av bildene ;)

Skrevet

Ja, det stemmer :-)

Vi var veldig veldig fornøyd da vi var der. Har også vært i Egypt en gang uten barn, bodde på Makadi Bay. Bra det også, men mye heller Puerto Mogan :-)

Annonse

Skrevet

Hei, jeg har ikke vært der, men vil gjerne videreformidle responsen jeg har fått fra kollegaer som har vært på makadi bay!

Noen av de har reist tilbake dit flere ganger også, med både små og store barn og de har ihvertfall anbefalt meg å reise dit om jeg skal på tur med småbarn. Er visst veldig familievennlig og ingen av mine kollegaer har blitt syke der (på hotellet). Hun ene ble syk etter en utflukt og fikk lege på rommet minutter etter at de hadde sagt ifra i resepsjonen -som visstnok var svært dyktig.

De hadde spist og drukket det som var og f.eks pannekaker og omeletter til frokost ble laget/stekt på stedet etter bestilling! Is, drikke og frukt ble servert hele tiden og det var flere restauranter å velge mellom etter hva du ville ha f.eks. pizzarestaurant, kinamat.. Syns jeg husker at jeg ble fortalt at du måtte reservere bord på den restauranten du ville spise på og at du kan benytte deg av bading og restauranter på nabohotellet..

Om jeg skal til Egypt noengang med barn, så blir det hit, men om jeg skal reise uten barn vil jeg kanskje velge noe rimeligere.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har heller ikke vært der med barn, men det var en famile som var der vi var, med barn. De ble ikke dårlige, og det ble ikke vi heller..

Maten ble laget på flaskevann (alt som skulle kokes, eller salater som ble skylt, frukt osv). Det de sa til oss når vi kom var at vi skulle passe på å IKKE DRIKKE KALDT de første dagene. Det er det folk blir dårlige av, ikke maten... Det er for stor forskjell for tarmene våre til at vi takler det.

Som sagt, hverken sambo eller jeg ble syke, og jeg så ikke noen andre som ble det heller.

Dog, jeg ville ikke reist dit med barn. Det er skitten, lukter vondt, og selgerene er ekstreeeeeeeeemt masete! Det går ikke ann å kjøre bil der selv, hvertfall ikke etter at det har blitt mørkt, og drosjene kjører som om de har stjelt både bil og bensin.

Skrevet

Vi var i Sharm el Sheik i mars 2009. Tre voksne og et barn på 2,5 år.

Bodde på et rævva hotel (ikke all inclusive) Visste jo at det ikke ville være tipp topp (bestilte hopp på tur og hotellet hade ***+) Det var så dårlig vanntrykk i dusjene at det tok en evighet å bli våt, frokosten var en tragedie.

Alt i alt

Positivt:

-Varmt på land og i vannet

- Ok service

- Billig

Negativt:

- Ikke barnevennlige strender

- Masete folk

- Skittent!

- Kalde bassenger

- Vond lukt

- Skumme trafikk

- Lite aktiviteter (dro en dag på et badeland, de stengte kl 3!)

- Kjip mat

- Agressive selgere

Alikevel var ferien ok, var godt å få litt varme midt på vinteren. Men vi blir IKKE å reise tilbake til Egypt igjen. Jo forresten, men det blir til Kairo for å se pyramidene når lillemor er blitt stor.

Skrevet

Har vært 2 ganger med barn.

1. Novotel i Sharm-El-Sheik, 1 barn 6 mnd

Bra hotell, egen strand, langs strandpromenaden så veldig fin å gå der om kvelden. Spiste flere steder, ingen syke.

2. Marriott i Hurgada, 2 barn, en på 2 år og en på 6 mnd

Bra hotell, fin strand, men øde beliggenhet. Ikke mulighet til å gå noe sted. Måtte ta taxi. Spiste derfor mest på hotellet, ingen syke.

Så lenge der bor bra og vasker hendene godt hver gang etter at dere har tatt i penger, hadde ikke jeg hatt noen betenklogheter med å dra med barn.

Største problemet vi hadde var at hun på 2 år fikk utrolig mye oppmerksomhet fra egypterene hun ikke ville ha. Og de ga seg ikke.

Skrevet

Hei! Vi var i Sharm-el-Sheikh i februar i år med to forholdsvis små barn på 2 og 5,5 år. Vi bodde på et hotell som het Mirabel Club, og som jeg regner med er et av hotellene på samme område som Mirabel Beach Resort ligger (linken funket ikke). Jeg hadde aldri vært i Egypt før, og var rimelig skeptisk på forhånd med tanke på sykdom og små barn. Men det gikk veldig fint - ingen av oss hadde antydning til dårlig mage i de 14 dagene vi var der:) Hotellet vi bodde på var et all inclusive hotell, og det mener jeg er et "must" når man reiser med barn. Maten var helt ok for oss voksne, men middagsalternativene var kanskje litt lite barnevennlige hvis man har barn som ikke er altetende. Men det fantes jo spagetti/pasta o.l. og det er jo noe de fleste barn liker selv om det kan bli litt ensformig i lengden. Men det går helt sikkert for 1 uke:). Når det gjelder minstemann hos dere som med stor sannsynlighet har begynt med fast føde innen avreise vil jeg nok anbefale å ta med mesteparten av maten hjemmefra (grøt, middagsglass o.l.). Alt brødet på frokostbuffeten var veldig fint.

Hotellet forøvrig var vi kjempefornøyde med - kjempefint område som bl.a. hadde oppvarmet barnebasseng; en av dagene var det 37 grader i vannet, noe som var litt i varmeste laget:) 5-åringen nærmest bodde i dette bassenget, og det gjorde vel de fleste andre barna også. Det lønner seg nok å sjekke ut litt på forhånd om hotellet dere evt. velger er barnevennlig siden et av de andre hotellene på samme området hadde litt høyere partyfaktor med en del halvfulle tyskere som var oppe mesteparten av natta.

Vi oppholdt oss stort sett inne på hotellområdet de 14 dagene vi var der, men hadde noen småturer ut i sentrum. Det stemmer nok det mange sier at egypterne er veldig innpåslitne, men vi hadde ingen problemer med å "riste de av oss" hvis vi ikke ønsket å handle noe. De var i tillegg veldig fasinert av minstemann på 2 - eldste på 5,5 fikk lite oppmerksomhet.

Det med bruk av kloakkvann i vanningsanlegg stemmer nok - eimen som dukket opp i 23-tiden om kvelden var ikke til å ta feil av:( Men man kan fint unngå å ferdes på de små plenflekkene som var der - vi hadde en liten flekk utenfor terassen fordi vi bodde i leilighet på bakkeplan. Overalt hvor man går ellers er det steinheller og fliser, så det er fullt mulig å ikke være i nærheten av "kloakkgresset".

Ellers er det viktig med god håndhygiene (antibac i veska er lurt:)) og å ikke drikke vann fra springen (dette gjelder jo de fleste plasser i Syden). Som nevnt ble ingen av oss syke - vi var ikke hysteriske på hygienen men brukte sunn fornuft. Vi spiste veldig lite utenfor hotellet; kun en gang på Burger King og en gang på KFC.

Fordelen med hotellet som vi bodde på - og som jeg tror er på samme området som du nevner - er at det ligger kun 15 minutters busstur fra flyplassen. Det er noe jeg synes er behagelig når man reiser med små barn - at man slipper flere timer i buss når man enten har kommet av eller skal på flyet.

Alt i alt har jeg ingen betenkeligheter med å reise til Sharm-el-Sheikh med små unger. Jeg var som nevnt noe skeptisk på forhånd i og med at jeg også har hørt om en del som har blitt syke i Egypt, men det gikk kjempefint for vår del. Værmessig tror jeg Egypt er mer stablit enn Gran Canaria på den tiden av året; vi hadde 14 dager med sol fra skyfri himmel:) Temperaturen var akkurat passe - litt kjølig de 3 første dagene (vi reiste 2. februar), akkurat passe varmt de neste 10, og på grensen til hete den siste, men da skulle vi jo reise hjem. Helt perfekt for ungene som fikk en gradvis tilvenning til varmen. Husk å ta med noen varme plagg til kveldsbruk, når solen blir borte i 18-tida blir det fort ganske kjølig.

Håper dere velger Sharm-el-Sheikh som reisemål - jeg tror ikke dere vil angre. God tur!

Skrevet

Jeg ville aldri reist med barn under 2 år dit! Vi var der i november i fjor og da var ungene her 5 og 2,5 år. Alle ble dårlige der, men friske igjen etter kort tid heldigvis =)

Vi hadde "all inclusive", vi tok alt av vaksiner som var anbefalt å ta i god tid før avreise (inkl den drikke vaksinen som er mot magesjuke) Vi skylte tannbørstene i flaskevann. Drakk flaskevann/brus. Spritet hender hver gang før vi skulle spise, når vi hadde vært på do, vasket hender o.l.

Grunnen til at jeg setter en nedre aldersgrense på unger der er rett og slett bakteriefloraen. Med en på 2 går det an å forklare at de ikke skal spise på, sleike på ting som ikke er rent...

Hvis en under 1-2 år blir dårlig og får diarè skal det mindre til før dehydrering enn om større barn får det.

Skrevet

Har ikke vært der med små barn da..

Men har vært i Hurghada 2 ganger, og har trivdes veldig godt begge gangene. Første gangen lå vi på Hilton Resort og andre gang på Steigenberger.

Vi reiste med pyramidene reiser. Og hadde supre guider som vi ble kjent med og holder kontakten ennå. Planen er å dra nedover en tur når barna blir litt større for å besøke guidene våre =)

Hilton resort tror jeg dere kommer til å trives veldig godt på! Utrolig god service, hyggelige folk, pen strand, god mat!!

Ligger litt avisides da, så man må ta taxi for å komme seg til shopping gata (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå).

Men det koster jo ingenting med taxi da.

Skrevet

Tusen takk for fin info! :)

Fortsatt skeptisk,men det er bra å se at noen har fine erfaringer i alle fall.

Hotellet jeg (og du) nevner er det som er mest aktuelt tror jeg.

Leser at de bl.a. har "bygd om" stranden, så man slipper korallene på bunnen.

Fortsatt god tid å bestemme oss på , så jeg får se hva vi kommer frem til.

Samboer skal jo være med også og han får rennebæsj bare jeg nevner ordet syden... he he... skikkelig nice! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...